Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejde med familien, pengefordeling

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er således at jeg nærmer mig de 30 og jeg nu måske skal til at overtage 50% af familie virksomheden. Jeg har altid været inde I virksomheden med stor entusiasme hele mit liv og arbejdet og hjulpet hvert år.


Hvordan forestiller I jer en fair fordeling?

Delingen skal ske med min far og problemet er, at jeg finder ham lave uretfærdig fordeling.
I mit hoved og min alder plus al den viden og uddannelse jeg har at kunne bringe virksomheden, ville jeg mene at en nogenlunde ligelig fordeling af overskudet var på sin plads. Der kunne eventuelt være tale om en bonus til ham I og med at han vil stå som ejer og har de likvide midler og sikkerhed (ikke at jeg ikke kunne få det selv gennem en bank).

Men han forestiller sig at jeg skal arbejde mere end ham for mindre penge. Det kunne være en naturlig ting der skete I og med jeg er yngre og derfor selv vil arbejde for virksomheden fremadrettet, men han vil have timetal på hvor meget jeg skal være på arbejde (I en selvstændig virksomhed) og stadig tjene mindre. Han vil ikke selv have timer på ham.
Problemet ligger sig også I at han ikke vil have nogle af de tungere fysiske arbejdsopgaver, de tilfalder mig. I og med han laver regnskab mener han at det måler sig lige op, men jeg kunne nemt selv lave regnskab.

Det hele er noget rod. Jeg føler ikke at det handler om et samarbejde, men at jeg skal fungere som en ansat for ham. Det kan også være det er det han ønsker, men jeg bringer 5 gange så meget til virksomheden end en almindelig ansat, dermed mener jeg ikke jeg skal behandles sådan.

I tilfælde af at jeg skulle fungere som ansat, ville min løn være 150kr/t det er jo ingen guldmine.....

Oven I det laver han regnskab I hånden. Altså skriver tal ind på gammeldags manér. Det hele koster så omkring 35.000 kr I revisor for et omsætningsregnskab på godt og vel 1.5 mil... hvilket jeg mener er alt alt for dyrt.

Hjemmeside laver jeg også og opdaterer. Bruger mit eget værktøj til de fleste arbejdsopgaver og stiller selv min private bil til rådighed, jeg burger også meget fritid på at udvikle I virksomhedens fremtid.

Der er rigtig mange opgaver han har så tungt ved at gennemføre. Alt hvad der foregår over computer er meget besværligt og tager en evighed.

Jeg kunne I og for sig godt gå mere på kompromis med pengene, hvis jeg fik lov at udvikle I virksomheden som jeg har lyst til. Men det er heller ikke muligt. Ting skal hele tiden laves på hans made, eller også vælger han at sige han gør det og så bliver det ikke gjort.

Jeg ender nok med at hoppe fra. Ikke hvad jeg havde forventet. Hele mit liv har jeg gået efter at skulle overtage denne virksomhed og jeg syntes forholdene ikke er til at leve med.

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 821
Fra  Compware Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville tage en snak med din far omkring de ting her, da Amino jo ikke rigtig kan bedømme om det en fair fordeling da vi kun får din vinkel på sagen.

Når du snakker med din far så forbered nogle gode argumenter, og hvis han ikke kommer med nogle gode argumenter tilbage. - så brug det mod ham.

Den første ting jeg ville gøre i din position, var at sige til din far at du kan lave regnskabet i stedet for revisoren (hvis du er i stand til det). - mod de 35k din far smider efter revisoren, dernæst kunne du jo argumentere for du kan spare din far mange arbejdstimer ved at lave det fra bunden, så den tid må vel også være noget værd.

I 2016 startede jeg siden http://compware.dk/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uh ja - det lyder som op ad bakke. Det er meget ofte svært for far og søn i samme virksomhed, og med uoverensstemmelser fra starten, lyder det besværligere end godt er.

Din far har opbygget virksomheden og det er vel rimeligt at han får noget for det. Du kan jo heller ikke bare overtage 50% sådan uden videre. De 50% skal jo købes til korrekt værdi - ellers taler vi gave og så max en værdi af 58.700 kr per forælder per år

Jeg synes I skal ha en opmand ind - en advokat eller revisor hver, som sammen finder et fornuftigt forslag, Det kan nemt koste jer 10.000 kr hver, men det er gode penge at bruge her

Find først værdien af virksomheden - det kan din fars revisor relativt let udrede ud fra 2013 regnskabet

Så kender I de 50% værdi og hvis det er den % du skal overtage, så kender du prisen, og det er så det din far helt retfærdigt får for at ha opbygget forretningen

Find så den form I skal drive det under. Hvis det er en personlig virksomhed, så skal I jo ud og stifte et I/S for at være flere ejere, eller I skal overveje IVS som ny billig form (ikke lige min anbefaling som du ser lidt i linket) eller min anbefaling, I skyder 25.000 kr ind hver og kontantstifter et ApS  - læs evt om selskabsformer i let form her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

Juristerne eller revisorerne skal samtidigt lave forslag til enkel ejeraftale som i linket for jer to, for ellers er 50/50 jo noget besværligt hvis ikke i er enige, og ender i med andet end 50/50, så kan den der har mest jo bestemme alt og køre rundt med den anden, hvis I ikke har en sådan aftale

Når I så ER 50/50 ejere, så har I ejeraftalen at styre efter OG det vil være naturligt, at I deler overskud. Om I skal tage samme løn er noget I må enes om inden, det kunne være naturligt, men din far kunne også ha lidt mere de første år - men han har jo fået 50% af virksomhedens værdi, så jeg ville gå efter fuld lighed

Så er der det fysiske som du skal lave mest af og det lyder naturligt når du er yngre og nok fysisk mere fit - men jeg synes nok det med regnskab i hånden hører en anden tid til, og med et godt regnskabsprogram vil der være meget at spare i revisor - den del bør revisor være med til at forbedre, for enhver virksomhed må følge med tiden

Jeg synes det er lidt synd for jer begge, hvis det der har været en plan hele tiden skal falde til jorden, men hvis ikke I kan få aftalt fornuftige rammer på forhånd, så tror jeg du skal holde dig uden for - og måske rent faktisk bare blive ansat, med en helt normal løn på vel ikke under de 150 kr/t du nævner - med normal arbejdstid - overarbejdsbetaling, ferie og måske pensionsindbetaling + de rettigheder du som funktionær vil ha, og så må han betale for det arbejde og I kan måske under en periode se, om han så får lyst til at gå mere ligeværdigt ind i at lave gode vilkår for, at du bliver medejer + du ser det hele i fuld tid og kan med et rimeligt varsel søge over i noget andet, hvis det ikke duer for jer

Tag din mor med i overvejelserne - hun kan vise sig at være en god mellemmand faktisk - men brug hver sin rådgiver - jurist eller revisor til at få skabt den nødvendige aftale

God vind med det og godt Nytår til jer alle

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Der er rigtig mange aspekter I det også aspekter I ikke kender til. Han havde været ude af virksomheden for længst hvis jeg ikke havde trådt til og været støtte på både fysiske og psykiske områder. Jeg vil selv mene at jeg er grund til at han stadig er I virksomheden, efter perioder med stress og depression. Men de her ting spiller slet ikke ind jeg kan ikke engang få udlagt et regnskab. Det er selvfølgelig noget jeg forlanger, men han vil ikke udelægge et årsregnskab, han vil ikke have at jeg 100% skal vide hvordan regnskabet ser ud, og det er da noget mærkeligt noget.... jeg er 30 år har en masse uddannelse og forstand på økonomi.

Men han bliver gal, han bliver reelt set gal hver gang der er nogle der sætter sig op imod ham og han ikke bare fuldstændig kan køre det hele efter hans show. Problemet er, at han tror der er én ejer, men der er altså en hel familie der laver arbejdet.

Mine arbejdstider ligger på alle tider af døgnet ligesom en selvstændig, at være klar på at arbejde når man skal. Det værende sig weekend, aften, helligdage, uden pension, uden overarbejdsbetaling eller anden betaling end 150kr/t, der kommer feriepenge oveni.

Hvis jeg reelt set går ind og overtager regnskabet, så har han ikke rigtig nogle større ansvarsområder I virksomheden længere og ingen grund til at mene han skal have flere penge.

Nå jeg gider faktisk ikke rigtig skrive mere om det, det hele er noget rod og jeg må se hvad jeg vælger at gøre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

hold dig ude inden en ukendt økonomi får ødelagt noget for dig - tag højst en helt normalt lønnet ansættelse, du har ikke ansvar for din far på det område

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg kan godt blive lønnet ansat igen. Jeg kender dog selv nok til økonomien I virksomheden og går jeg som timelønnet ansat, så kan han hurtigt tjene det dobbelte på et år end hvad jeg vil gøre, men at det er mig der skal gennemføre det hårde arbejde, på skæve tidspunkter, uden nogen reel form for ejerskab, bestemmelse og med mulighed for udvikling I virksomheden.

Han vil have at jeg skal agere som en hvilken som helst anden ansat, der ikke skal kende økonomi og som skal være glad for den løn der bliver udlagt. Men han har heller aldrig nogensinde fuldt værdsat det arbejde man går og gør.

Han er så ufattelig heldig at jeg ikke har kunnet finde job. Så havde situationen måske været en hel anden. Men jeg er dér fri på jobmarkedet og alt han kommer med mener han er en gave til mig. Kan jeg få bare 2 ting gennemført på et år, så er det helt vildt.

Bare den teknologi jeg har tilføjet virksomheden, de ting jeg har lavet på fuldstændig eget initiative og faktisk ofte I modstrid med ham. Jeg kan slukke for det på et splitsekund og hele virksomheden vil fremstå fuldstændig gammeldags og upræsentabel.

Men det er jo svært, jeg har altid bare været der med vild interesse og gratis arbejdskraft I og med jeg har arbejdet som en selvstændig. De seneste år har jeg arbejdet endnu hårdere for at hente det fornødne som var tabt igennem hans sygddomstid og virksomhedens forfald. Det har jo pludseligt givet ham et overskud af proportioner, tingene virker igen, pengene kommer ind, effektivisering sker åbenbart bare magisk af sig selv......nej vel!

Jeg må træde fra. Jeg vil ha et helt almindeligt menneskeligt job som helt almindelig mennesker.

Fra Kolding
Tilmeldt 9. Aug 07
Indlæg ialt: 296
Fra  boxs.dk Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Egon

Jeg vil supplere Eric og John og tilføje, at jeg synes du skal tage fat i f.eks. Jens Buch. Jens arbejder med generationsskifte og hjælper lige præcis far og søn igennem den øvelse, som i skal til at lave. En øvelse de færreste er trænet og forberedt i forvejen, og derfor også ofte bliver mere hård end nødvendigt.
Jeg læser det lidt som en lidt umoden søn, som skal mødes med en lidt overmoden far. :-) Og det ville være så ærgeligt hvis i ikke finder den gode vej sammen, og mødes på midten. For i bund og grund ønsker i jo det samme.
Jeg er ret sikker på at du kan ringe til Jens ganske uforpligtende, og høre hvordan han mener han kan hjælpe jer. Du finder Jens her: http://www.oktant.dk

Godt nytår :-)

Tag på Photoshop kursus i Vejle

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)