Uh ja - det lyder som op ad bakke. Det er meget ofte svært for far og søn i samme virksomhed, og med uoverensstemmelser fra starten, lyder det besværligere end godt er.
Din far har opbygget virksomheden og det er vel rimeligt at han får noget for det. Du kan jo heller ikke bare overtage 50% sådan uden videre. De 50% skal jo købes til korrekt værdi - ellers taler vi gave og så max en værdi af 58.700 kr per forælder per år
Jeg synes I skal ha en opmand ind - en advokat eller revisor hver, som sammen finder et fornuftigt forslag, Det kan nemt koste jer 10.000 kr hver, men det er gode penge at bruge her
Find først værdien af virksomheden - det kan din fars revisor relativt let udrede ud fra 2013 regnskabet
Så kender I de 50% værdi og hvis det er den % du skal overtage, så kender du prisen, og det er så det din far helt retfærdigt får for at ha opbygget forretningen
Find så den form I skal drive det under. Hvis det er en personlig virksomhed, så skal I jo ud og stifte et I/S for at være flere ejere, eller I skal overveje IVS som ny billig form (ikke lige min anbefaling som du ser lidt i linket) eller min anbefaling, I skyder 25.000 kr ind hver og kontantstifter et ApS - læs evt om selskabsformer i let form her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html
Juristerne eller revisorerne skal samtidigt lave forslag til enkel ejeraftale som i linket for jer to, for ellers er 50/50 jo noget besværligt hvis ikke i er enige, og ender i med andet end 50/50, så kan den der har mest jo bestemme alt og køre rundt med den anden, hvis I ikke har en sådan aftale
Når I så ER 50/50 ejere, så har I ejeraftalen at styre efter OG det vil være naturligt, at I deler overskud. Om I skal tage samme løn er noget I må enes om inden, det kunne være naturligt, men din far kunne også ha lidt mere de første år - men han har jo fået 50% af virksomhedens værdi, så jeg ville gå efter fuld lighed
Så er der det fysiske som du skal lave mest af og det lyder naturligt når du er yngre og nok fysisk mere fit - men jeg synes nok det med regnskab i hånden hører en anden tid til, og med et godt regnskabsprogram vil der være meget at spare i revisor - den del bør revisor være med til at forbedre, for enhver virksomhed må følge med tiden
Jeg synes det er lidt synd for jer begge, hvis det der har været en plan hele tiden skal falde til jorden, men hvis ikke I kan få aftalt fornuftige rammer på forhånd, så tror jeg du skal holde dig uden for - og måske rent faktisk bare blive ansat, med en helt normal løn på vel ikke under de 150 kr/t du nævner - med normal arbejdstid - overarbejdsbetaling, ferie og måske pensionsindbetaling + de rettigheder du som funktionær vil ha, og så må han betale for det arbejde og I kan måske under en periode se, om han så får lyst til at gå mere ligeværdigt ind i at lave gode vilkår for, at du bliver medejer + du ser det hele i fuld tid og kan med et rimeligt varsel søge over i noget andet, hvis det ikke duer for jer
Tag din mor med i overvejelserne - hun kan vise sig at være en god mellemmand faktisk - men brug hver sin rådgiver - jurist eller revisor til at få skabt den nødvendige aftale
God vind med det og godt Nytår til jer alle