Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedens brug af de sociale medier

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Rødovre
Tilmeldt 30. Jun 13
Indlæg ialt: 94
Fra  Daniel Kold Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi nærmer os stærkt julen og hvad enten du holder en klassiske dansk jul, eller du af den ene eller anden grund har helt andre traditioner på denne års tid, så er der ingen grund til, at gå helt i stå i de kommende dage. specielt ikke hvis du ejer din egen virksomhed.

Jeg smed i går et citat op diverse steder på nettet, og selvom jeg har læst dette citat selv mange gange, så synes jeg faktisk det kunne være spændende at tale lidt om herinde.

For dig der evt. ikke kender Gary Vaynerchuck, så er han en dedikeret vin-elsker og kritiker, som ejer Wine Library og ikke mindst det tilhørende Wine Library Tv, som høstede stor succes i perioden fra 2006 til 2011. Udover at tale om sit eget firma, så har han altid været hurtigt ude med sine meninger om ikke kun vin, men også omkring brugen af de sociale medier og den service man som virksomhed giver sine kunder

Han er en provokatør og en person der ofte er til diskussion i USA, da han har det med at sige tingene råd for usødet. Men han er heldigvis også en person der ofte får sat fokus på nogle områder, men sinde udtalelser. I min verden er hans bog The Thank You Economy, en bog som alle selvstændige bør have stående på bog-reolen derhjemme.

Men hvorfor har jeg valgt dette citat? Den primære grund er, at han med dette rammer hovedet på sømmet med hensyn til der, hvor vi ofte fejler på specielt de sociale medier. Når jeg eksempelvis smider et citat op, laver et blog indlæg eller skriver en artikel som bliver publiceret, så er de i sig selv intet værd.

Det er nemlig ikke fine citater, sjove tweets, fantastiske billeder på Instagram eller geniale blog indlæg alene, der giver dig kunder. Det er først når du og jeg begynder at føre samtaler med andre omring de ting vi smider op, at det begynder at give værdi for os selv, vores virksomhed og de personer der læser det. Det er den personlige kontakt og relationen til andre mennesker der er styrken ved facebook, Linked In og alle de andre fantastiske sociale medier. Glem alt om antallet af likes og antallet af folk der klikker sig igenne til din hjemmeside. De er intet værd i sig selv. Det er derimod menneskerne bagved.

Jeg vil sågar sætte det lidt på en spids og påstå, at hvis ikke du har lysten til aktivt at tale/skrive/chatte med dine kunder, så bør du nok ikke være selvstændig. At have en virksomhed handler ikke om, at presse et produkt eller en ydelse ud til andre. Det handler om at hjælpe folk med at opnå noget de ønsker. Og dér vil jeg vove den påstand, at har du ikke den personlige kontakt til dine kunder, så vil du aldrig kunne forstå dem godt nok til, at du vil kunne skabe nok værdi for dem til, at de ønsker at lægge deres tid og penge i din forretning.

Men alt det her er jo bare påstande fra min side. Hvad er dit syn på de sociale medier?

Er de overrated? Synes du vi bruger dem fornuftigt? Er de geniale og uundværlige? Eller hvordan bruge du dem?

Fra Los Angeles
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 428
Fra  Lavenwebshop.dk Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, der er ingen tvivl om, at Gary Vaynerchuck er stor i USA og på nettet. Den anden dag var jeg i lufthavnen i Fort Lauderdale, og her havde hans bog "Jab, Jab, Jab Right Hook" en meget central placering. Det siger lidt om, hvor stor værdi sociale medier tillægges i dag. Alle ved godt, at de skal bruge dem, men ikke altid hvordan de skal bruges.

Det interessante er dog også, at jeg nogen gange faktisk ser succesfulde medievirksomheder, webbureauer og andre, som egentlig ikke er særlig aktive på sociale medier, men alligevel har de kæmpe succes. Nok fordi de kommer ud og snakker med virkelige mennesker. Mange af de kunder, som mange efterspørger, er ikke nødvendigvis særlig aktive på sociale medier fra starten af.

Det falder i god tråd med de ting, som du skriver. Det hele er ikke noget værd, medmindre man indgår i dialog med sine kunder. Det er også det, vi skal stræbe efter å sociale medier.

Daniel Kold:
Er de overrated? Synes du vi bruger dem fornuftigt? Er de geniale og uundværlige? Eller hvordan bruge du dem?

Jeg synes ikke, at de er overrated. Men man skal altid vurdere sin tid på dem. For nogen gange kan man også være meget aktiv og bruge alt sin tid fra at løse rent faktiske opgaver, og det nytter ikke noget. Mit eget indtryk er, at det fungerer bedst, hvis jeg sætter det i system. Når jeg i perioder opererer uden et system, går det sjældent særlig godt. Det er virkelig interessant, synes jeg.

Men jeg tror helt sikkert, at alle virksomheder kan bruge sociale medier i den ene eller anden form. Men der er så mange ting, som en virksomhed kan gå i gang med, så de bliver nødt til at til- og fravælge - også selvom de har et kæmpe budget. Herinde er der meget fokus på easy fix marketing. Man vil gerne være nr. 1 på en masse søgeord uden tanke på, hvordan det sker. Man udsætter i hvert fald sig selv hver gang Google opdaterer. Her synes jeg, at Gary Vaynerchuck har fat i noget af det rigtige, når hans fokus er på kunder, og dem som vi håber, bliver kunder i fremtiden.

Fra Rødovre
Tilmeldt 30. Jun 13
Indlæg ialt: 94
Fra  Daniel Kold Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for dit gode indlæg. Ja jeg er helt enige i, at det handler rigtig meget om, at finde ud af hvilken tid man skal lægge i de sociale medier og så lægge en strategi derefter.

Jeg talte forleden dag med et firma der lever af at sælge kompressorer til blandt andet malkerobotter og den slags. De havde fået at vide fra flere sider hvor vigtigt det var, at de som firma kom på facebook og twitter og brugte det aktivt. De har flere "gode" tilbud som lover den gode facebook sider, massere af likes osv.

De kunder de har og dem det tager beslutningerne om at investere i industri kompressorer er er ofte +50 år .

Så vi fik i stedet en god snak om deres målgruppe, hvilke medier målgruppen allerede bruger og hvad de som firma gør, som allerede fungere godt. Det ville i deres tilfælde være tåbeligt at bruge en masse energi på facebook, da størstedelen af deres kontakter allerede er på linkedin og bruger dette som deres primære medie.

De skal ikke sælge via Linkedin, men få et tættere forhold til deres kunder og deres firmaer. De er heldigvis af den game skole, som er opvokset med, at den personlige kontakt er vigtig, så den del kunne de med det samme se lyset i.

Synes i den forbindelse det er spændende at se, at firmaer som eksempelvis Zappos i USA kan sælge for to millarder dollars om året og bevise, at 75% af alle køb sker via mund til mund metoden og ikke via reklamer. 

Fra Los Angeles
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 428
Fra  Lavenwebshop.dk Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel Kold:
Så vi fik i stedet en god snak om deres målgruppe, hvilke medier målgruppen allerede bruger og hvad de som firma gør, som allerede fungere godt. Det ville i deres tilfælde være tåbeligt at bruge en masse energi på facebook, da størstedelen af deres kontakter allerede er på linkedin og bruger dette som deres primære medie.

Ja helt sikkert. Det er generelt lidt sjovt, når alle anbefaler Twitter. Mit indtryk er, at det er et meget bestemt folkefærd, der bruger Twitter i Danmark. Som virksomhed skal man holde tungen lige i munden, når man får at vide, at man skal hoppe ud på alle sociale medier. Selvfølgelig skal man ikke det. Da slet ikke hvis man ikke gider bruge tid på, hvordan det kan skabe en relation til ens kunder via mediet.

Jeg må indrømme, at jeg også selv har ændret massiv holdning til det. Jeg arbejder mere hen mod, at kunder får en klar strategi for, hvad de egentlig gerne vil. Bl.a. baseret på hvor mange penge de har til rådighed. Selv små virksomheder kan sagtens gøre brug af sociale medier. Det sker bare på en anden måde end et kæmpe brand, da de store brands har råd til at være til stede alle steder.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)