Vi nærmer os stærkt julen og hvad enten du holder en klassiske dansk jul, eller du af den ene eller anden grund har helt andre traditioner på denne års tid, så er der ingen grund til, at gå helt i stå i de kommende dage. specielt ikke hvis du ejer din egen virksomhed. Jeg smed i går et citat op diverse steder på nettet, og selvom jeg har læst dette citat selv mange gange, så synes jeg faktisk det kunne være spændende at tale lidt om herinde. For dig der evt. ikke kender Gary Vaynerchuck, så er han en dedikeret vin-elsker og kritiker, som ejer Wine Library og ikke mindst det tilhørende Wine Library Tv, som høstede stor succes i perioden fra 2006 til 2011. Udover at tale om sit eget firma, så har han altid været hurtigt ude med sine meninger om ikke kun vin, men også omkring brugen af de sociale medier og den service man som virksomhed giver sine kunder Han er en provokatør og en person der ofte er til diskussion i USA, da han har det med at sige tingene råd for usødet. Men han er heldigvis også en person der ofte får sat fokus på nogle områder, men sinde udtalelser. I min verden er hans bog The Thank You Economy, en bog som alle selvstændige bør have stående på bog-reolen derhjemme. Men hvorfor har jeg valgt dette citat? Den primære grund er, at han med dette rammer hovedet på sømmet med hensyn til der, hvor vi ofte fejler på specielt de sociale medier. Når jeg eksempelvis smider et citat op, laver et blog indlæg eller skriver en artikel som bliver publiceret, så er de i sig selv intet værd. Det er nemlig ikke fine citater, sjove tweets, fantastiske billeder på Instagram eller geniale blog indlæg alene, der giver dig kunder. Det er først når du og jeg begynder at føre samtaler med andre omring de ting vi smider op, at det begynder at give værdi for os selv, vores virksomhed og de personer der læser det. Det er den personlige kontakt og relationen til andre mennesker der er styrken ved facebook, Linked In og alle de andre fantastiske sociale medier. Glem alt om antallet af likes og antallet af folk der klikker sig igenne til din hjemmeside. De er intet værd i sig selv. Det er derimod menneskerne bagved. Jeg vil sågar sætte det lidt på en spids og påstå, at hvis ikke du har lysten til aktivt at tale/skrive/chatte med dine kunder, så bør du nok ikke være selvstændig. At have en virksomhed handler ikke om, at presse et produkt eller en ydelse ud til andre. Det handler om at hjælpe folk med at opnå noget de ønsker. Og dér vil jeg vove den påstand, at har du ikke den personlige kontakt til dine kunder, så vil du aldrig kunne forstå dem godt nok til, at du vil kunne skabe nok værdi for dem til, at de ønsker at lægge deres tid og penge i din forretning. Men alt det her er jo bare påstande fra min side. Hvad er dit syn på de sociale medier? Er de overrated? Synes du vi bruger dem fornuftigt? Er de geniale og uundværlige? Eller hvordan bruge du dem? |
Ja, der er ingen tvivl om, at Gary Vaynerchuck er stor i USA og på nettet. Den anden dag var jeg i lufthavnen i Fort Lauderdale, og her havde hans bog "Jab, Jab, Jab Right Hook" en meget central placering. Det siger lidt om, hvor stor værdi sociale medier tillægges i dag. Alle ved godt, at de skal bruge dem, men ikke altid hvordan de skal bruges.
Det interessante er dog også, at jeg nogen gange faktisk ser succesfulde medievirksomheder, webbureauer og andre, som egentlig ikke er særlig aktive på sociale medier, men alligevel har de kæmpe succes. Nok fordi de kommer ud og snakker med virkelige mennesker. Mange af de kunder, som mange efterspørger, er ikke nødvendigvis særlig aktive på sociale medier fra starten af.
Det falder i god tråd med de ting, som du skriver. Det hele er ikke noget værd, medmindre man indgår i dialog med sine kunder. Det er også det, vi skal stræbe efter å sociale medier.
Daniel Kold:Er de overrated? Synes du vi bruger dem fornuftigt? Er de geniale og uundværlige? Eller hvordan bruge du dem?
Jeg synes ikke, at de er overrated. Men man skal altid vurdere sin tid på dem. For nogen gange kan man også være meget aktiv og bruge alt sin tid fra at løse rent faktiske opgaver, og det nytter ikke noget. Mit eget indtryk er, at det fungerer bedst, hvis jeg sætter det i system. Når jeg i perioder opererer uden et system, går det sjældent særlig godt. Det er virkelig interessant, synes jeg.
Men jeg tror helt sikkert, at alle virksomheder kan bruge sociale medier i den ene eller anden form. Men der er så mange ting, som en virksomhed kan gå i gang med, så de bliver nødt til at til- og fravælge - også selvom de har et kæmpe budget. Herinde er der meget fokus på easy fix marketing. Man vil gerne være nr. 1 på en masse søgeord uden tanke på, hvordan det sker. Man udsætter i hvert fald sig selv hver gang Google opdaterer. Her synes jeg, at Gary Vaynerchuck har fat i noget af det rigtige, når hans fokus er på kunder, og dem som vi håber, bliver kunder i fremtiden.