Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Grrr. Der bliver 8 ugers leveringstid på IVS.

Side 2 ud af 8 (72 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Ja man må ikke lægge moms på før ens momsregistrering er endelig og på plads.

Derimod kan man, hvis man IKKE laver fakturaer uden moms inden en stiftelse, godt bogføre køb man har foretaget inden registrering, NÅR registreringen er på plads, når det hele er købt netop med det formål at ha firmaet klart og MAX MAX 6 mdr inden. Fakturerer man noget uden moms inden registrering, men køb inden ikke fratrækkes moms efter registreringen

vh John H

Her er jeg så ikke enig...

Et selskab under stiftelse er præcis dette!

D.v.s. stiftelsesdatoen er afgørende for selskabets start, hvilket bevirker, at selskabet fungerer som ethvert andet selskab med samme rettigheder og forpligtelser som alle andre selskaber.

Eneste forskel er, at det skal klart fremgå, at selskabet "er under stiftelse". Dette indikerer overfor omverdenen, at selskabet endnu ikke er færdigregistreret, men det er anmeldt behørigt.

Skulle selskabet, mod forventning ikke blive registreret, så skal eventuel moms naturligvis angives og afregnes overfor SKAT. Evt. overskud/underskud i stiftelsesperioden overføres til kapitalejernes personlige skatteforhold.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

I stand corrected og klogere. Så et IVS under stiftelse kan i princip jo tage det roligt med de 8 uger, bortset fra naturligvis risikoen hvis ikke stiftelse og moms godkendes - for det kan køre helt normalt i virkeligheden, fra den dag det har vedtaget at "under stiftelse" som så givet ikke må være før 1/1-2014 for et IVS - Lærer med glæde hele tiden, og så er det jo også anvendeligt for IVS stiftere som måske nok ikke synes under stiftelse er så "sjovt" et navn, men da mange jo vil vide, at årsagen er den tid det nu en gang tager, så kan de i princip starte 2/1-2014 med helt normal moms og alt, uanset det lange stiftelses periode?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det du siger Tonny er at et selskab under stiftelse ikke behøver at leve op til momslovens fakturakrav?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er knagene mig en spændende principiel debat. Må selskab under stiftelse ikke blot gemme købs regninger og tage dem ind når stiftelse er klar, eller må de fakturere med moms helt uden at ha et CVR nummer at referer til

Der må næsten ha været nogen sager af den art som klart siger hvordan en evt. dom falder ud - eller en klarhed i sig selv under loven

Den må da ha et klart svar på??

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 02:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Så det du siger Tonny er at et selskab under stiftelse ikke behøver at leve op til momslovens fakturakrav?

Nej, det siger jeg ikke, snarere tværtimod.

Med udgangspunkt i det forhold, at selve registreringen af selskabet og momsregistreringen i dag er sammenfaldende, så må der tages udgangspunkt i selskabslovens § 41, hvoraf fremgår følgende:

§ 41. Et kapitalselskab, der ikke er registreret, kan ikke erhverve rettigheder, indgå forpligtelser eller være part i retssager bortset fra søgsmål til indkrævning af tegnet selskabskapital og andre søgsmål vedrørende tegningen. Selskabet skal til sit navn føje ordene »under stiftelse«.

Stk. 2. Stiftes et kapitalselskab med en stiftelsesdato, der ligger senere end datoen for underskrivelse af stiftelsesdokumentet, kan der ikke i tidsperioden frem til retsvirkningen for kapitalselskabets stiftelse erhverves rettigheder eller indgås forpligtelser på kapitalselskabets vegne.

Stk. 3. For en forpligtelse indgået på kapitalselskabets vegne efter datoen for underskrivelse af stiftelsesdokumentet, men før registreringen, hæfter de, som har indgået forpligtelsen eller har medansvar herfor, solidarisk. Ved registreringen overtager kapitalselskabet de rettigheder og forpligtelser, som følger af stiftelsesdokumentet eller er pådraget kapitalselskabet efter underskrivelsen af stiftelsesdokumentet.

Stk. 4. Er der før kapitalselskabets registrering truffet en aftale, og vidste den anden aftalepart, at kapitalselskabet ikke var registreret, kan denne hæve aftalen, hvis registrering ikke er sket i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen senest ved udløbet af fristen efter § 40, stk. 1, eller hvis registrering nægtes. Dette gælder dog ikke, hvis andet er aftalt. Var aftaleparten uvidende om, at kapitalselskabet ikke var registreret, kan denne hæve aftalen, så længe kapitalselskabet ikke er registreret.

Videre fremgår en uddybning i den juridiske vejledning her

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1899876&vId=208670

Dette bevirker, at et selskab under stiftelse eller med en registreringsdato senere end stiftelsesdatoen, på tidspunktet for registreringen skal medtage alle forhold i selskabet fra stiftelsen til registreringen.

Selskabet kan derfor påbegynde sine aktiviteter fra stiftelsesdatoen jvf. stiftelsesdokumentet, herunder momsbelagte ydelser, som enten vil blive afregnet af selskabet ved den senere registrering eller af kapitalejerne ved evt. afvisning af registreringen.

Det er derfor jvf. selsskabslovens § 41 ufravigeligt, at der til selskabsnavnet klart skal tilføjes "Under stiftelse", således kunder og leverandører er bevidste om selskabets aktuelle retsstilling, herunder at selskabet pt. ikke kan indgår i nogen form for kontraktlige forpligtelser. Indgår selskabet under stiftelse i kontraktlige forpligtelser, så vil de reelt først være gældende for selskabet ved den endelige registrering.

Det er dog tankevækkende, at dette eventuelt skal være et problem på nuværende tidspunkt, men det optræder reelt kun ud fra det forhold, at det i dag er Erhvervsstyrelsen som foretager registreringen af selskaber og uddeler CVR-nr. Før sammenlægningen med SKAT kunne er selskab under stiftelse reelt godt være momsregistreret, idet der var tale om 2 uafhængige registreringssystemer.

Bliver spændende at se, hvordan denne problemstilling tackles, idet det absolut ikke giver nogen mening, at selskaber der afventer registrering ikke må påbegynde sine aktiviteter med betegnelsen "Under stiftelse". Sikkerheden ligger i denne forbindelse i, at det er kapitalejerne, som overtager forpligtelserne, hvis selskabet ikke kan registreres.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er en række problemstillinger knyttet til forholdet : selskabet under stiftelse kan ikke købe en hjemmeside - gætter jeg. Kan i det hele taget ikke handle, hvor handlingen kræver et CVR som forudsætning, men det er sandt at Stifterne på vegne selskabet kan agere og hæfter personligt i perioden indtil CVR foreligger. Derfor vil det have ret store konsekvenser for iværksætteren, hvis stiftelsen bliver registreringsnægtet, fx på grund af fejl, for så hænger vedkommende "på alle handlinger" foretaget i 8 ugers perioden. Ved en ny stiftelse sker herefter ikke automatisk debitorskifte, men der må gennemføres en række skatterelevante transaktionen, f.x overdragelse af indgåede kundeaftaæer mv. Det er ganske absurde konsekvenser pga styrelsens manglende online registrering. Det er en genoplivning af situationen fra 90'erne... Vanvid

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

I det praktiske liv giver det ikke anledning til problemer - hverken med  kontrakter eller momsopkrævning og § 41 er alene en gentagelse af aktieselskabslovens § 12 der altid har været og fortsat er gældende for alle typer selskaber.

Eftersom selskabsstifterne forhåbentlig orienteres om grundreglen om den personlige hæftelse indtil registrering er sket, er de såmænd de allerførste til at sikre sig at huske at anføre "under stiftelse" indtil registreringen sker.

Fx vil stiftere af nye andelsselskaber stadig skulle vente rigtig længe på registreringen, fordi praksis med papirregistrering af selskaberne ikke ændre med ændringerne i selskabsloven pr. 1. januar 2014.

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu sidder jeg og bliver mega forvirret. 

Altså Tony siger at man ikke må indgå kontrakter før man har CVRnummer og jacob siger at det ikke er således i dagens danmark.

Altså i mit hoved er lov vel lov.

-----------------------------------------------------------------

Tøjner ved ikke lige hvilke oplevelser du har haft med erhvervsstyrelsen, men jeg har haft positive oplevelser. 

Erhvervstyrelsen hjalp mig dengang jeg gav en kammerat en hånd med at stifte et SMBA, da der var en del fejl i vedtægterne, og lige så snart de var på plads blev selskabet registeret hos erhvervsstyrelsen.

Dem som er besværlige efter mit hoved er SKAT, de nægtede at godkende CVR nummeret fra erhvervstyrelsen, da en i ejerkredsen havde en gæld til Skat på over 50.000kr. 

Så efter mit hoved er det ikke erhvervstyrelsen som er problemet her men det kære SKAT, som agerer på en helt anden måde end de andre myndigheder. og det er uanset som man registrere digitalt eller på den gode gamle daws måde.

 Men synes ikke nogle af jer nævne denne problematik

God 21december herfra 

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Nej, det siger jeg ikke, snarere tværtimod.

Så er der konsensus mellem os.

I øvrigt vil der jo stadigvæk være en række risici ved at handle med et selskab, hvor momsregistreringen ikke er faldet endeligt på plads - og endda mulighed for at sælger vil kunne komme i en situation, hvor de evt. hæfter for moms i tilfælde hvor selskabet af den ene eller anden årsag nægtes registrering.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hansen:
Dem som er besværlige efter mit hoved er SKAT, de nægtede at godkende CVR nummeret fra erhvervstyrelsen, da en i ejerkredsen havde en gæld til Skat på over 50.000kr. 

De har næppe nægtet at godkende CVR nummeret for det er ikke SKATs opgave. De kan have nægtet momsregistrering men det er så noget helt andet.

Side 2 ud af 8 (72 indlæg)