Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny Leder/ejer

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 29. Aug 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Aminoer

Hjælp

Jeg skal til at overtage en produktions virksomhed med 3 medarbejder og den nuværende ejer.

Jeg gå meget og tænker på om hvordan jeg skal bære mig af med det? Men jeg har rundet det ned til følgende spørgsmål og håber at i kan hjælpe med råd, links, samtaler osv.

Problemetiker:

Ny som chef: hvordan skal jeg præsentere mig selv, hvad skal jeg sige til medarbejderne første gang jeg møder dem?

Alders forskel: jeg er 27 og de andre medarbejder er omkring 40 og en lærling på 18 samt den nuværende ejer som er ca 60. hvordan skal jeg tackle det? nogen ideer

Den nuværende ejer: jeg tror at det vil være et problem med os begge til stede, da jeg er lidt bange for at blive overset og undermineret.

Håbet at i kan hjælpe.

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 07:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Min livserfaring er følgende;
1) Den gamle ejer skal ud af klappen og det kan kun gå for langsomt! Uanset at den gamle ejer ikke har nogen som helst ond vilje, så er det sådan at han/hun vil køre på sin erfaring og dermed fastholde virksomheden og medarbejderne i de gamle rutiner. Det ønsker du jo ikke, går jeg udfra?.

2) Med hensyn til at "præsentere sig for medarbejderne", det skal du (forhåbenligt da?) ikke tænke for længe over? Du skal være den du er og du skal sige din mening og hvad du vil med virksomheden og hvad du har tænkt på der skal ske med virksomheden. Hvis du forsøger at "påtage dig en anden personlighed" end den du har, så slider du både dig selv og dine medarbejdere op! Så simpelt er det, efter min mening.

Ja, jeg ved godt det er svært og jeg ved godt det er "synd" for den gamle ejer o.s.v. Derfor vil jeg meget råde dig til at få en professionel allieret, for eksempel i dette udmærkede forum med mange erfarne mennesker fra ledende stillinger og bestyrelsesposter, til den proces, så du har en "støttepædagog". Om du skal tilbyde den gamle ejer et "konsulent" honorar for at stå til rådighed (uden at være i virksomheden!) i et stykke tid eller hvordan det rent praktisk skal foregå for at få ham/hende ud, skal jeg ikke gøre mig klog på, det har andre sikkert meget mere erfaring i end jeg har.  
Jeg har set mange, rigtig mange, virksomheder der er generationskiftet/solgt og hvor den oprindelige ejer skulle fortsætte i en fast stilling......men jeg har stadig til gode at se et eneste tilfælde, hvor det er gået godt.! Sådan er det, det er menneskeligt, uanset alle mulige gode intentioner og aftaler fra begge sider, min erfaring er altså, det fungerer aldrig med en gammel og ny ejer i samme mindre virksomhed.  

Tilmeldt 29. Aug 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tAk TOM....

Fra Højslev
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 129
Fra  Lethers Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hejsa,

Eftersom jeg er officer i Hæren og det er lidt et andet system end mange andre så er det ikke så forskelligt igen. Jeg har efterhånden overtaget og skiftet mange ansatte og chefer ud.

Det der er generelt er at der foregår en overdragelse fra chef til chef. Noter alt ned du mener ud kan bruge til fremtiden, her tænker jeg rutiner osv. Giv en præsentation af dig selv og kort rids dine holdninger op. Vigtigt ved dette første møde er nok at du ikke distancere dig for meget, man må gerne fortælle at man har en familie og nogle børn det er sundt.

Efterfølgende bør du nok sætte 30-60 minutter af per medarbejder til en tiltrædelses samtale - Den er obligatorisk i forsvaret og skal gennemføres indenfor den første 1 måned efter der er kommet ny chef eller medarbejder. Denne samtale giver dig og medarbejderen muligheden for at fortælle hvem i er og forventningsafstemme, særligt med henblik på fremtidige udviklingssamtaler.

Kunne godt fortsætte, men i bund og grund er det ikke så svært. Det vigtige er blot at du gør de her ting af lyst og ikke af tvang, men det antager jeg ikke det er.

Rigtig god fornøjelse, det er super spændende at have ledelsesansvar - Jeg er selv 27år. og har haft ansvaret for 200 soldater hvor enkelte var 56 år. Så det skal nok gå, du skal bare ikke kloge for meget om noget du ikke er bedre til :D

Jeg er ejer af Marketingsvirksomheden Lethers.dk. Online markedsføring og rådgivning til dig!

Tilmeldt 29. Aug 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak begge to jeres råd er er med noteret...og glæder mig til at høre flere gode råd.

Fra Viborg
Tilmeldt 21. Dec 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.
Lyder altid spændende når man skal overtage et allerede eksisterende firma, og især når der er ansatte. Jeg købte selv i 2006 en gammel og solid butik/værksted, og der ville forrige ejer også blive i firmaet og hjælpe mig igang, lækkert tænkte jeg, men jeg blev klogere. Jeg kom som den nye ejer fuld af gode ideer og tiltag, men alt hvad jeg sagde og gjorde blev totalt ignoreret af de 7 ansatte. Skal siges at da jeg overtog firmaet var jeg 27 år og nogle af de ansatte havde været i firmaet i 30 år. Den eneste de ansatte ville høre på var forrige ejer og når jeg kom med nye ideer spurgte de altid forrige ejer om hvad han synes. Han mente firmaet skulle blive ved med at køre på hans gamle manér uden ændringer, så efter 1 måned fik jeg nok og smed ham ud af firmaet. Derefter røg der også lige et par af de gamle ansatte som kun ville høre på den forrige ejer og som altid modsatte sig mine ordre. Det hjalp meget og firmaet blev formet efter mine ideer. SÅ UD MED DEN FORRIGE EJER ASAP OG VIS DE ANSATTE AT DU ER DEN NYE EJER/LEDER. Har selv været turen igennem og ved nu at mit råd er det rigtige 😊
God fornøjelse med dit nye firma.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
At du har sat dig ind i virksomhedens status så at du kan give de ansatte klar besked om virksomhedens fremtid
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gode svar du har fået (som jeg kan tiltræde).

Du skriver ikke hvordan du er kommet ind i virksomheden? Hvis du kommer ind fra gaden har du den fordel at du kan se alt med nye øjne, men du har den bagdel at der er en masse rutiner og kutymer som du ikke kender. Nogle KAN være vigtige at kende og måske beholde.

I det store "corporate" erhvervsliv, der taler man om de første 100 dage til at lave en ny strategi. De er ret vigtige i forhold til at du får suget viden ud af virksomheden og af den tidligere ejer og justerer dine idéer i forhold til virkeligheden. Det kan være lidt farligt at komme ind fra gaden og lire 15 idéer af uden nogen baggrundsviden. Der har du den risiko at du kommer til at æde dine ord (eller nogle af dem). Det kan underminiere dig som leder.

Man taler om den formelle leder, og den uformelle leder. Den gamle ejer vil altid være den uformelle leder som respekten er omkring. Alle medarbejderen (på nær måske én) vil synes det var bedre "i gamle dage". Uanset om de samme medarbejdere var sure og utilfredse dengang. Bedst vil være hvis du med den tidligere ejer fra starten aftaler hvor stort overlap i har inden han fratræder.

Så ved alle at det har en ende, og at du bliver den endelige leder - uanset hvordan de ter sig.

Der er to ledertyper (metaforer):

1) Tigeren: Det store brøl, de små ører, og store tænder. Den flænser hurtigt alt omkring sig og efterlader alt blødende eller døende.

2) Elefanten: Den har store ører og en lang snabel som den har nede i alting. Den er klog og kan med sin kraft flytte selv de største ting.

Husk som med elefanter, at der er KUN éen leder. De andre bliver fordrevet fra flokken eller slået ihjel.

PS: Alder betyder intet. Det er dine handlinger og din klogskab som vil skabe respekten blandt medarbejderne.

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Fra Faaborg
Tilmeldt 5. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Fra  IkkeUdenEvner Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Med erfaring indenfor coaching i erhvervslivet, vil jeg sige at du så absolut ikke står alene med disse tanker.

Der er mange gode forslag på bordet allerede og de mennesker der byder ind med erfaringer, er uden tvivl kompentente.

Måt råd vil være at tage en professionel med i opløbet, en proceskonsulent/coach/udefrakommende, som kan se på virksomheden med "nye" øjne, tage en snak med dig omkring dine forventninger, således at din indre forventningsafstemning er på plads. Det er vigtigt at du, som ny leder, selv ved hvor du er på vej hen, i forhold til at skulle "sælge" din vision til dine nye medarbejdere.

Du er velkommen til at kontakte mig for yderligere oplysninger eller råd.

Venlig hilsen,

Daniel Bauer - IkkeUdenEvner

Tilmeldt 31. Dec 13
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Skovmand:
PS: Alder betyder intet. Det er dine handlinger og din klogskab som vil skabe respekten blandt medarbejderne

Enig!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)