Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

USA får indflydelse på danske love

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De seneste 24 timer, har en skrækhistorie udviklet sig lynhurtigt og blevet delt meget på facebook af danskerne med overskrifterne "Danmark har mistet sin suverænitet" og ting som "Farvel demokrati" osv.

Det er historien om et nyt fælles reguleringsråd, Regulatory Cooperation Council, der betyder at USA og de store internationale virksomheder skal være med til at forme love og regler og fjerne handelsbarrier mellem EU-landene og USA. Skræmmebilledet er som rygterne går på, er at virkomshederne får mulighed for at sagsøge stater og landene der sætter en "handelsbarrier" for dem, hvis Danmarks f.eks har stærke regler på fødevare, så vil Nestle f.eks. Kunne sagsøge Danmark fordi de begrænser Nestles handel. 

Historien er lidt kompleks. Læs derfor gerne følgende artikler:

"EU-forslag: USA får indflydelse på danske love"

http://nyhederne.tv2.dk/udland/2013-12-16-eu-forslag-usa-f%C3%A5r-indflydelse-p%C3%A5-danske-love 


"Ngo: Erhvervslivet vil kunne påvirke lovgivning uden borgernes viden"
http://www.information.dk/482157 
 

Hvad er jeres tanker omkring dette EU forslag som sandsynligvis går igennem?
 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Dels synes jeg det er komplekst og jeg tror indstilling til det vil være ret politisk inspireret af hvor folk står i forvejen i forhold til først EU og så USA

Frihandel overordnet set anser jeg for en meget vigtig ting i dagens verden, og for min skyld ikke kun i EU. Omvendt kan vi sikkert være enige om, at der ind i mellem er tegn på, at EU kan bestemme over f.eks. danske fødevarelovgivning på en måde man ikke er så vild med

Allerede idag kan Nestlé vel via EU domstolen sagsøge EU lande som sætter handelshindringer op for den frie varehandel over grænserne, og EU har så nogle regler, som tillader medlemslande nogle få undtagelser (som jeg lige husker det, f.eks. Sverige som har snus men som andre EU lande må forbyde)

At USA så kommer med i en del af det, vil givet få mange NGO til at fare op, og jeg kan ikke lige overskue om det er værre at USA kan være med end at Rumænien og Portugal kan. Ingen tvivl om at EU - har megen mangt og at borgerne jo ved at stemme som de gør, overføre beslutninger, først til eget folketing og derfra videre ud, men fjernelse af handelsbarierer vil næppe nogen kunne vinde en grundlovssag på, så jeg tror ikke vi har så meget andet at gøre end at afvente. Jeg kan ikke lige se en kamp mod fjernelse af handelsbarierer - selv om det kan påtvinge os fødevarer en del ikke vil ha, ha megen udsigt til sejr.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
faktum er at det er forbrugerne der har det siste ord


De kan nægte at købe det hormonpumpede kød.


Side 1 ud af 1 (3 indlæg)