Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udtrædelse af ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære amino!
Jeg ejer 25% af et ApS og hæfter personligt for en kassekredit. Kassekreditten bliver betalt inden for 14 dage, men firmaet har stadigt gæld til kreditorer. Jeg ønsker at trække mig fra selskabet, og vi har ingen exitstrategi. Kan de andre 75% kræve at jeg betaler 25% af det nuværende skyldige beløb?

Hvis jeg finder en ny ejer af min andel, kan de resterende 75% kræve at den nye abdelsindehaver investere et givent beløb i virksomheden for at blive andelsejer, på trods af at denne har betalt mig for min andel?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal først understreges, at I må checke om I har en ejeraftale. Det bør man altid ha i et anpartselskab  med flere private ejere - læs evt

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Det er også muligt der findes noget i vedtægterne du skal checke

Det er nok meget vigtigt, at du først og fremmest sikrer dig at kassekreditten er betalt ud og at banken herefter bekræfter, at du er slettet som personlig kautionist for denne kassekredit fremover - Så må banken tage stilling til om de vil forsætte med at tilbyde selskabet kredit, men du skal være sikker på den er i 0 og at det er klart du udtræder af hæftelsen

Måden du udtræder på er at dine anparter har en værdi, og her er det jo nemmest at bruge årsregnskabet som grundlag, og du bør nok lade en revisor vurdere til hvilken pris du bør sælge og orientere dig om de eventuelle skattemæssige konsekvenser i forhold til gevinst/tab på anpartsindkomsten

Hvis der ikke står noget om det i anpartsaftale og eller vedtægter, kan ingen tvinge en ejer til at investere noget yderligere eller hæfte for noget yderligere, men det må du checke, at der ikke står noget om. Formentlig står der intet der kan tvinge nogen til noget, men teoretisk kunne der stå at alle skulle investere dersom et flertal stemte for det. Det ville være tosset, men uden at kende en evt aftale er det ikke muligt at være sikker

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg klausulere ikke for bankgæld efter betalt kassekredit. Tilgengæld har vi ingen ejeraftale, kun en købskontrakt.

Fra Glostrup
Tilmeldt 29. Oct 09
Indlæg ialt: 66
Fra  Moneter ApS - regnskab og bogholderi Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange selskabsvedtægter indeholder paragraffer omkring hvordan man skal agere i forbindelse med udtræden (salg af anparter) af et ApS.

Så prøv og checke selskabets vedtægter om der evt. er hjælp at hente der.

/Karsten

Tilmeldt 16. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har ikke skrevet nogle vedtægter, da vi har overtaget en kørende vedtægter, men jeg kigger på de gamle.

Tilmeldt 16. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Selskabets vedtægter siger intet om udtrædelse, og den gamle ejeraftale var de gamle ejere imellem. Det er ikke noget jeg har skrevet under på.
Så dvs at vi skal fonde ud af det med investeringen sammen og intet direkte juridisk hjælp er?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)