Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til programmør/web designer

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 6. May 12
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg har en ide til en online platform som jeg tror kan hjælpe en masse mennesker, ydermere er det inden for et område jeg interessere mig rigtig meget for og vil derfor til og igang med at sætte det op. Vil ikke gå i detaljer med hvad præcist det omhandler men selve strukturen og opbygningen af platformen minder om linkedin/Youtube/facebook... Altså det er i bund og grund bare en side hvor man kan lave en profil og så selv lægge information ind.. Dertil kommer selvfølgelig nogle specifikke features men dette er ikke vigtigt på nuværende stadie. Da jeg ikke selv aner noget som helst om programmering/web design skal jeg have en til at lave denne del for mig. Mit spørgsmål er følgende: Til et projekt af denne art, hvad ville i mene er den optimale løsning? At finde en programmør/webdesigner at danne 50/50 partnerskab med (hvilket jeg kan forstå er meget svært da gode programmøre kan vælge og vrage blandt 1000 vis af arbejdsopgaver og generelt ikke har incentive til at tage en chance på en random ide) ELLER finde en programmør/webdesigner på sider som Odesk og betale mig til dette, eller er et projekt af denne art for stort/tungt/kompliceret til at man ville kunne få et ordentligt resultat ved at hyre en freelancer?..

 

Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du kan finde en der er interesseret i at indgå et samarbejde ville dét jo være at foretrække, men som du selv siger, så kræver det nogle ting. Generelt kræver det én eller flere af: 

  • Innovativ idé (stort potentiale)
  • Teknisk udfordrende. 
  • Interessant emne (interesse fra koderen). 

Men, jo, hvis du ikke kan finde en sådan interesseret kunne en freelancer (den rigtige) godt løfte en stor opgave :) 

vh. Daniel Poulsen

DPCreations | 

Fra Odense
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er meget muligt at der er 1000 vis af arbejdsopgaver, men jeg tror du sagtens kan finde en række udviklere der er træt af trivielle opgaver, og hellere vil være med til at udvikle et koncept. 

Jeg vil klart foreslå dig at finde en "programmørven", som du får interesseret i ideen (salg), og så kan i efterfølgende aftale procentvis fordeling.

Personligt har jeg også dårlig erfaring med at finde erfarne freelancere. Jeg vil til enhver tid foretrække en relevant uddannelse, end nok så mange referencer, men det er selvfølgelig en subjektiv reference.

Fortsat god dag

/Morten

Fra Slagelse
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er både plusser og minusser ved tingene. Som du selv er inde på, så har de dygtige programmører som oftest hænderne fulde, og det betyder så - At du (måske) får fat i en programmør, der ikke har 100% styr på alle tingene, og det der bliver lavet er noget rod, og så bliver projektet aldrig færdigt, eller det kommer til at tage for lang tid. Hvilket igen betyder at programmører måske på et tidspunkt bare smutter, og tager sin kode med sig, og så er man tilbage til tegnebrættet igen.

Omvendt kunne du hyre en programmør som også foreslået gennem Odesk, eller andre af den slags platforme. Problemet er bare, at hvis du ikke har erfaring med programmering osv, så er det svært at skrive sig ud af alle detaljer. Og du får det du betaler for, hvis du siger du vil have en webside med mulighed for indtastning af navn, så er det hvad du får. Hvis du skal have den responsive, og til at virke optimalt på tablets etc, så koster det lige med et ekstra og bla bla...

Det korte af det lange er, at det er rigtigt vanskeligt. Du skal have beskrevet din ide ned i detaljer, og gerne have en programmør med ind over til at sige hvad der er muligt, ikke muligt, og hvordan det skal vedligeholdes.

Når du har beskrevet din ide, og gjort dig alle de tanker mm, så kan du fx poste den på freelancer, eller her igen, og høre om der er folk der er interesseret. Få dem der er interesseret til at underskrive en no-disclosure (hedder det ikke det) kontrakt, hvor de skriver under på, at de ikke må bruge den ide de får tilsendt fra dig af, til egne formål. Mener faktisk der ligger en formular her på Amino et sted som er til at printe ud.

Men din største opgave, det bliver helt klart at få overbevist en anden om din ide, og så få checket af vedkommende rent faktisk også har de nødvendige kundskaber for at få føre ideen ud i livet. Få eventuelt tilsendt tidligere arbejde mm som en form for "dokumentation".

Find den billigste pris på Erotisk legetøj på diIdo-priser.dk

Tilmeldt 6. May 12
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Har lige et follow-up spørgsmål: Forudsat at jeg ikke er i stand til at finde en samarbejds partner og er nødt til at hyre en programmør.. Er en platform som jeg beskriver (ala linkedin/youtube/facebook) et stort og kompliceret stykke arbejde eller er det relativt nemt? Jeg er selvfølgelig godt klar over at disse 3 platforme er gigantiske og kræver meget arbejde at vedligeholde nu hvor de har vokset sig så store..  Men stort set alt indholdet er jo bruger genereret.. Det eneste programmøren i princippet skal lave til at begynde med er selve platformen... 

Fra Odense
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er bestemt et stort stykke arbejde, og jeg kan forestille mig at mange programmører vil blive skræmte (både linkedin, youtube og facebook er KÆMPE platforme). For at kunne videreudvikle på et sådant system bliver man nødt til have en platform at udvikle på. Derudover kommer der også ting som optimering for hastighed, mange brugere, sikkerheds problematiker.

Og selv før man kan gå igang med at udvikle på platformen, bør enhver programmør med lidt mellem ørene, først sætte sig ned og tænke og tegne en løsningsmodel inden man blot går igang med at programmere.

Dog skal det siges at der sikkert findes en masse værktøjer (også open source), som man kan arbejde videre på, men dette har jeg ikke kendskab til.

Fra Slagelse
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er de platforme hvor indholdet er brugergenereret der er mest arbejde i. Hvis bare programmøren selv kunne bestemme hvad indholdet er, så ville der ikke være problemer.... :)

Det store arbejde ligger i at, at gøre det tilgængeligt for brugeren på en sikker måde, at offentliggøre sit eget indhold... Og hele sikkerheden i det...

Find den billigste pris på Erotisk legetøj på diIdo-priser.dk

Fra Kastrup
Tilmeldt 18. Jul 13
Indlæg ialt: 29
Fra  Zenbit Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

aktiespekulant:
Er en platform som jeg beskriver (ala linkedin/youtube/facebook) et stort og kompliceret stykke arbejde eller er det relativt nemt? Jeg er selvfølgelig godt klar over at disse 3 platforme er gigantiske og kræver meget arbejde at vedligeholde nu hvor de har vokset sig så store..  Men stort set alt indholdet er jo bruger genereret.. Det eneste programmøren i princippet skal lave til at begynde med er selve platformen...

LinkedIN, YouTube og Facebook har fået en voldsom stor mængde funktionalitet hen ad vejen, så hvis du gerne vil have en platform der har samme mængde af funktionaliteter fra start af, så vil det kræve massive ressourcer, især hvis du ansætter en enkelt freelancer til at lave det for dig.

Find en ven der kan udvikle (og som er dygtig, hvis du vil have en høj-kvalitets-app) og team up om projektet, især hvis du ikke selv har nogle evner indenfor udvikling eller design.

Grunden til, at jeg siger din ven skal være dygtig er fordi: hvis koden er noget møg, men det virker, så ender du i maintenance-hell. Vil du tilføje en ny funktionalitet til noget skod kode? Sur røv, det kan ikke lade sig gøre, eller det koster for meget tid at gøre. Vil du rette en fejl i din app? Too bad! Det er umuligt at finde fejl i kluddermors kode.

Kvalitet > Kvantitet - især når vi snakker om udvikling.

/Andreas

Zenbit - eksperter indenfor udvikling af Apps og Databaser
Kontakt: andreas@zenbit.dk

Tilmeldt 6. May 12
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen tak for jeres svar:

Kan forstå på det hele at det helt klart mest optimale er at finde en dygtig programmør som har lyst til at indgå i et samarbejde.. Igen har jeg lige et par followups:

Jeg har ingen venner der kan programmere/web designe og skal derfor ud og finde en... 

Spm 1: Hvor kan jeg, udover amino, finde folk der har egenskaberne til at udvikle sådan et koncept? Og hvilke egenskaber er relevante?

Spm 2: Da jeg intet ved om programmering, hvordan vurderer jeg så om en potentiel samarbejdspartner er "dygtig".. For som i siger: Hvis folk skriver dårlig kode ender der med at være alt for meget maintenance og det bliver svært og kompliceret at tilføje nye features osv.. Men selv hvis mine potentielle samarbejds partnere viser mig noget af deres tidligere arbejde aner jeg jo ikke hvad jeg skal kigge efter... Aner ikke hvordan god kode ser ud i forhold til dårlig kode.. Nogle råd her ?

Spm 3: Hvilke skridt kan jeg tage for at minimere chancen for at min ide bliver stjålet under samarbejdspartner processen ? Jeg kan selvfølgelig lade være med at gå helt i detaljer med ideen før senere i processen men på et eller andet tidspunkt skal jeg jo forklare hele ideen i dybde med alle features og hvordan jeg har tænkt mig den skal fungere/bygges op/markedsføres og  hvordan der skal tjenes penge på den... Hvor meget kan en NDA i realiteten bruges til i denne forbindelse ? Det koster jo megen tid og penge at føre en retssag...

Fra Odense
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

aktiespekulant:
Spm 1: Hvor kan jeg, udover amino, finde folk der har egenskaberne til at udvikle sådan et koncept? Og hvilke egenskaber er relevante?

Evt på IRC, under de relevante kanaler. Her kan det selvfølgelig være svært at finde folk fra Danmark. Ellers er der op til flere grupper for fx programmører på facebook.

aktiespekulant:
Spm 2: Da jeg intet ved om programmering, hvordan vurderer jeg så om en potentiel samarbejdspartner er "dygtig".. ... Nogle råd her ?

Som jeg skrev tidligere, synes jeg her du skal vægte uddannelse højere end referencer. I en uddannelse indgår trods alt eksaminer, kedelige timer på skolebænken osv. At en udvikler har udført en relevant uddannelse viser at personen brænder for det. I modsætning til blot referencer kan man sagtens snyde med, en udvikler kunne jo sagtens sige at de sider de har udviklet er blevet lukket eller hvad ved jeg.

aktiespekulant:
Spm 3: Hvilke skridt kan jeg tage for at minimere chancen for at min ide bliver stjålet under samarbejdspartner processen ? Hvor meget kan en NDA i realiteten bruges til i denne forbindelse ? Det koster jo megen tid og penge at føre en retssag...

Jeg ville undgå at starte med din ide, men i stedet for et generelt samarbejde op at stå. Hvis du selv kan fx noget grafisk design, marketing eller andre interessante ting, kan det jo værre at han også kan bruge dig til noget. På den måde kan i lære hinanden at kende, og hvis det ikke går godt, så er der ingen der har fået klemt fingrene. 

Personligt synes jeg NDA's er en form for trussel, og jeg ville ikke bryde mig om at arbejde under sådanne forhold når det er til dels frivilligt arbejde. Overtal i stedet programmøren, og få ham til at synes det er en god ide. Hvis i først har haft et samarbejde kørende, er chancerne betydeligt mindre for at han bare vil smutte, for så er det jo at bryde en aftale med en ven. Herudover kan i jo yderligere styrke jeres bånd hvis i har mødtes eller lignende. Hvis det er et partnerskab du gerne vil have med ham, vil du jo nok skulle møde ham alligevel.

Bare mine holdninger :)

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)