Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tage medarbejder fra nuværende virksomhed til egen.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Står i den situation hvor vi har en række sælgere i vores afdeling i dag på vores nuværende arbejdsplads. Vi er 50 mennesker i dag og vi overvejer at tilbyde 11 af de bedste dem en lignende stilling i et selskab som mig og min kompagnon starter d. 1/2-14.

Nu er det sådan at konsulenterne ingen konkurrenceklausul har i dag. Men bryder vi lovgivningsmæssigt nogen regler ved at gøre overstående?

God aften :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis I gør det medens i er på lønningslisten, og måske i noget der kunne være en ledelsesfunktion, så vil det bestemt kunne betyde erstatningskrav. Hvis I forlader virksomheden og SÅ kontakter folk og tilbyde dem job og de ikke har konkurrenceklausul, så er det frit nok, men regn med, at hvis I begynder inden I selv har forladt virksomhedens lønningsliste - så er der nogen der sladrer til chefen og så kan det afgjort koste

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Nov 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er virksomheden som hæfter for erstatningskravet og ikke enkeltepersonen går jeg ud fra?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

ikke forstået? Altså hvis I er ansat i det selskab I vil tage sælgerne fra, så hæfter i jo personligt naturligvis - hvis I ikke er ansat der længere er der ikke noget i vejen for at tilbyde gamle kollegaer job . Regn med at nogen nok takker nej og holder fast i firmaet, andre bliver tilbudt nye vilkår - og nogen takker ja - men I må ikke mens i selv evt er på lønningslisten opfordre nogen til at blive ansat hos jer, for så betaler jeres arbejde jo løn til jer og I bruge måske tiden til at overtale folk til at forlade firmaet - får løn for at skade arbejdspladsen, det går jo ikke.

Det vil givet medføre bortvisning omg og kunne give bøvl, for jer personligt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Nov 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

I givet fald, hvis vi er "kommet" til at gøre det alligevel og oplyst vores leder omkring dette kommer til at ske. Hvad vil bødeforlægget ligge på sådan ca. i kroner og øre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

ingen anelse fra 0 kr og op. Jeg ville som leder omgående fyre de folk som måske i arbejdstiden brugte kræfter på at starte konkurrerende virksomhed OG tilbyde kollegaerne job så man fik løn for at skade sin virksomhed.

at arbejde for en konkurrent - hvad I jo klart gør - jer selv og søge at lokke folk med vil være illoyalt og normalt godkendt bortvisningsgrund

Se om det så holdt i retten, vides ikke altid. Jeg har faktisk ikke været ude for det i Danmark, men i Schweiz smed jeg som bestyrelsesformand direktøren og en bogholder hjem på sekundet fordi de forsøgte at headhunte deres kollegaer til jo i en konkurrent virksomhed de ville starte. Det var i slutningen af en måned og jeg stoppede bare deres løn for den måned og frem + tilbageholdt feriepenge og krævede nøglerne til firmabil og telefon udleveret inden de gik. Den ene kørte hjem i firmabilen, og vi gik til politiet som ikke ville tage sagen først, men som efter vor advokat fremlagde bevis for bortvisning, kontaktede medarbejderen der så afleverede nøglerne - en lette ydmyget herre som kom med nøglerne og parkerede bilen.

Vi blev skam sagsøgt af deres fagforbund. I retten blev det godkendt, at de havde optrådt groft krænkende mod virksomheden ved at i arbejdstiden lokke kollegaer bort, og deres krav som i løn + ferie vist var noget med 150.000 kr - blev sat ned til, at vi bare skulle betale halvdelen af sagens omkostninger

Der kan givet være andre der bare vil bortvise og betale løn til den dag, og atter andre der vil teste andre varianter. Det er givet, at man ikke som ansat må bruge sin arbejdstid på at skade arbejdspladsen, men det er ikke indskrevet noget sted, præcist hvordan reaktionen skal være

Lad os høre hvad der sker, det kan jo være lærerigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)