Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Offer for uberettiget inkasso

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 6. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fulgt meget med her på amino og har set at i er gode til at hjælpe hinanden og der er noget meget kompetente mennesker herinde, så jeg håber at nogen ved om det område jeg søger hjælp til.

Sagen er den at jeg for halvandet år siden fik tilsendt en masse varer fra ellos.dk , jeg kontaktede dem straks jeg fandt ud af at varerne var fra dem(det fremgik ikke i starten da der ikke var nogen faktura med), og gjorde opmærksom på at jeg IKKE har bestilt noget fra dem, og der er tale om misbrug af mit personnummer hvis nogen skulle have bestilt noget derfra i mit navn. Jeg gjorde dem derudover også opmærksom på at jeg ikke ønsker deres varer og de stadig lå i skabet, så hvis de sendte et pakkelabel kunne jeg sende det hele tilbage til dem. Svar: Jeg fik tilsendt en standard formular hvor man underskriver på tro og lov at man ikke selv har bestilt de her ting, og vil medvirke til en politisag. Jeg udfyldte, og skrev på bagsiden af papiret fra dem endnu engang at jeg som sagt ikke er interesseret i varerne, - så selvom der nu vil komme en politisag, hvilket jeg synes er rigtig godt så man kan finde ud af hvem der msibruger mit personnummer - så vil jeg gerne have de sender et pakkelabel eller booker en afhentning så de kan få deres varer tilbage.

Respons: ingen.

Jeg blev kontaktet af politiet, afgav forklaring, forklarede betjenten som jeg hele tiden har sagt at jeg ingen interesse i øvrigt har i varerne og meget gerne vil sende dem tilbage, men at jeg nægter at afholde fragtomkostninger, når det er deres system og sikkerhed der er så sløset at man åbenbart blot ved at kende en anden persons personnummer bare kan bestille noget i denne persons navn, og de selv har valgt at have et system der er så let at misbruge, de kunne jo bare betale det lille gebyr det koster at have nemid-validering. Betjenten var enig og ville give kritikken videre.

Og her falder kæden så for alvor af.

Jeg modtager en faktura fra Ellos cirka 3 uger efter jeg har talt med betjenten, hvilket jeg straks reagere på og skriver til dem hvad det nu er for noget, og de skriver at fordi politiet har sagt til dem jeg vil sende varerne tilbage og ikke har gjort dette, så skal jeg nu betale for varerne. Jeg skriver til dem at som jeg har sagt til betjenten og som jeg hele tiden har sagt til dem må de selv sende et pakkelabel så de kan få varerne tilbage, eller booke en afhentning med deres kureer. Jeg NÆGTER at skulle have omkostninger forbundet med deres dårlige sikkerhed, og at jeg i øvrigt fra første dag har gjort opmærksom på dette og det er blevet ignoreret hele tiden.

De skriver tilbage at politiet har droppet sagen på grund af manglende beviser, og manglende ressourcer og at jeg har 14 dage til at betale og ellers vil de rykke på kravet og derefter inkasso.

Jeg ringer til betjenten og spørger hvad det er for noget og han siger at politiet ikke vil gøre mere ved sagen på grund af de kun drejer sig om 5000 kr, og varerne stadig er i god behold, så de tager det ikke så alvorligt.

Jeg skriver tilbage til ellos.dk at mig bekendt er det ulovligt at rykke på et krav, som bestrides, og det gør jeg. At varerne som sagt stadig er her, og jeg intet har imod at give dem tilbage ligesom jeg har sagt fra første dag.

De skriver tilbage at pga. sagen er blevet trukket sådan i langdrag, så må jeg bare betale da de ikke længere er interesseret i varerne.

Jeg skriver igen tilbage at det ikke er min skyld sagen er blevet trukket i langdrag, at det er deres egen fejl, og at jeg ikke vil betale for noget jeg ikke har bestilt og jeg derfor bestrider der måtte være et krav og skal gøre opmærksom på at det derfor er ulovligt at rykke på et krav der er bestridt, og de må sende det til domstolen som må afgøre om der overhovedet er et krav.

De skriver tilbage , kort og kontant "Vi vil fortsat rykke på kravet hvis ikke det bliver betalt inden XX dage". Jeg skriver tilbage "Det er som sagt ulovligt" med diverse § henvisninger.

Jeg modtager så en rykker fra dem med posten cirka 3 uger efter, hvortil jeg - igen - skriver til dem at kravet som sagt bestrides, og jeg endnu engang skal gøre opmærksom på at deres ageren er ulovlig og at jeg i øvrigt er ved at flytte til udlandet så jeg synes de skal få sagen løst hurtigst muligt. Det svarer de ikke på.

I dag modtager jeg så et brev fra et svensk inkassofirma, der på svensk rykker for deres krav.

Mine spørgsmål til jer eksperter er derfor

Kan de godt overgive sagen til et svensk inkassofirma, som skriver på svensk - et sprog jeg ikke forstår lige så godt som dansk, og i værste fald skulle til at i retten i sverige for en sag der har været i Danmark?

Jeg bor NU, i Sverige skal det nok lige bemærkes. Men det har jeg ikke gjort da sagen opstod, og jeg synes selv jeg står væsentligt dårligere i en svensk retssag end en dansk. Jeg kender ingen love på det her område, i Sverige, og al korrespondence har foregået på dansk, så der vil være en del udgifter forbundet med oversættelse af korrespondencer mv, udover at jeg - før selv kunne tale min sag i retten - ikke længere har mulighed for dette, da jeg ikke kan begå mig i svensk retssprog overhovedet.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis du bor i sverige så er det normalt at sager fra danmark sendes til et svensk firma. Du må bare forklare det svense inkasso firma hele sagen og de forstår udemærket dansk hvis du snakker langsom og tydeligt.

Problemet med at ryge i inkassofælden i sverige er at hvis man blive registrert i Kronofogeden så står man der i MEGET lang tid... selv efter at alt er betalt.

Men jeg tror at du har en god sag, især hvis du har kopier af det du har sendt til dem. Her kan mails være et godt bevis. Du skal bare skrive et brev til inkasso firmaet hvor du vedlægger beviserne.

Tilmeldt 6. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

hej niels mange tak for dit svar på denne tid af aftenen

kan jeg ikke kræve at sagen skal være i danmark fordi det er det jeg boede da sagen opstod? inkassovirksomheden som sådan har jo ikke noget med sagen at gøre, så uanset hvor godt jeg forklare min sag, vil de vel bare fastholde deres klients krav - det er jo det de får penge for... Og inkasso kan vel ikke engang agere i en sag hvor kravet bestrides, så det skal uanset hvad prøves ved retten først, og der synes jeg personligt det bliver væsentligt sværere, når vi nu pludselig skal forklare danske mails på svensk..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Udgangspunktet er at en sag skal køre hvor du er bosat. Hvis du kan opnå enighed med modparten om at sagen skal føres i Danmark er det muligt. Jeg er i øvrigt sikker på at svenskerne har nogle inkassoregler meget lig de danske. Jeg ville sende inkassofirmaet en skriftlig protest og gøre opmærksom på at kravet ikke er vedkendt.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Henrik siger så er det hvor du bor.

Et inkasso firma er ikke dumt og hvis de kan se at du har en god sag så vil de afvise den. Lige nu har de kun fået info om sagen fra én side - nemlig deres klient. Hvis du så fortæller hvordan sagen er fra din side - evt. med et billede af produkterne med en nylig svensk avis hvor man kan se dato, så tror jeg at de vil kigge på sagen med andre øjne.

Men husk.... kommunikation er det vigtigste i det tilfælde her... hvis du er stille så falder hammeren...

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror ikke det har noget at gøre med hvor man bor. Uden at vide det 100%

ellos er et svensk firma og sikkert derfor at inkasso er fra Sverige. Har prøvet at få fra Tyskland, selvom jeg ikke har været bosat der, så det er nok hvor virksomheden holder til.

forstår godt du ikke vil betale fragtomkostningerne, det er da helt hen i vejret, så bare du fremviser kopier af mail til inkassofirmaet om hvordan det har været fra start, burde det ikke være noget.

pøj pøj med det, frusterende at man skal bruge tid på det.

Tilmeldt 6. Dec 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 02:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tak for svarerne alle sammen. Jeg må forsøge at skrive dem et brev på dansk og håbe de forstår det, men diverse beviser.

Er der nogen mulighed for jeg kan gøre opmærksom på allerede nu, at hvis det trækker mere i langdrag efter første brev jeg sender dem, så skal min tid betales(man kan vel kræve alt, men jeg mener mere om det er realistisk) når de taber sagen?? ku være det ku hjælpe dem til at tænke sig om en ekstra gang

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skriv du bare på dansk og skriv at du bestrider sagen med alle de relevante argumenter. Det ville normalt også i Sverige betyde der skal civil retssag til. Den koster naturligvis for den som taber, så det er deres og din risiko hvis I skal ud i det.

Regn med den skal køres hvor du bor og nej jeg tror ikke du skal regne med at få dækket egen tid hvis sagen trækker ud - Det vil kræve, at du sætter en advokat på. Hans omkostninger kan han kræve dækket ind hvis de taber sagen, men din tid vil retten normalt aldrig give noget for

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 9. May 06
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det fremgår af Domsforordningen (fra EU) art. 2, stk. 1, at der skal anlægges sag ved kreditors bopæl - også selvom kreditor har flyttet værneting siden kravet opstod. Det korrekte værneting er dermed Sverige.

Jeg er ikke bekendt med om Sverige har implementeret lovgivningen, eller heller om inkasso-firmaet kan støtte ret på det, selvom det ikke skulle være tilfældet, men min umiddelbare antagelse er, at det er tilfældet. Jeg er endvidere heller ikke bekendt med deres procedureregler, men i DK har vi det vi kalder småsagsprocessen som dækker mindre krav, hvor der er grænser for hvor mange udgifter der kan blive pålagt den tabende part. Jeg vil igen antage, uden noget belæg herfor, at Sverige har lignende regler.

Hvis det går i hårdknude kan de sandsynligvis endvidere kræve, at du forfatter dig på svensk, da det antageligvis er retssproget i Sverige - ligesom dansk er det i DK.

Endelig er jeg ikke enig i betragtningen om, at inkasso-firmaer ikke er dumme. Jeg har set indtil flere tilfælde, hvor de har skudt med løst krudt, bare fordi de havde fået en sag. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Inkassooffer

Sagen mod dig skal anlægges mod dig i Danmark fordi du - som du skriver -  havde bopæl i

Danmark på det tidspunkt du modtog varerne.

Du skal derfor kort skrive at inkassofirmaet at sagen afvises og henvises til dansk domstol

og sende kopi til den danske Forbrugerstyrelse og bede styrelsen hjælpe dig - hjælpen er gratis

og Forbrugerombudsmanden har totalt styr på europæisk forbrugerret.

Prøv også at se på hjemmesiden: Forbruger Europa. 

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)