Hej Amino'er! Sagen er den, at vi har en ansat, som har begået en fejl, som har kostet os ca. 5000,-. Vi har en butik, hvor vi forhandler Danske Spil. Nogle kunder ønsker at spille for 5000,- på en kamp, og den ansatte kører så deres kuponer igennem, selvom man altid skal have betaling for dem inden, når det gælder den slags kuponer. Det er med fuldt overlæg - ment på den måde, at den ansatte udmærket godt var klar over, at det er i strid med Danske Spils og vores butiks regler. Men da kunderne skal betale med dankort, så bliver de alligevel kørt igennem terminalen, da kampen snart vil lukke, og det skal gå stærkt med at spille kuponerne. Kuponerne bliver efterfølgende lagt på disken. Inden dankorttransaktionen går igennem, så løber kunderne med deres kort og kuponer for 5000,-. Ved oplæring i Danske Spil, får man at vide, at man absolut ikke må gøre dette. Vedkommende har også lavet fejlen før - så sent som i sommers og prøvede til og med at skjule det for os. Derfor har vi haft fat i vedkommende før. Og her for ca. 2 måneder siden, fik alle ansatte en reminder om, at det måtte de ikke gøre - med fokus på dankortkunder, da det var en nem måde at snyde på. Derfor synes vi, at det er så ærgerligt. Det er mange penge for os pt., og vi er lidt usikre på, hvad der vil være den bedste løsning, da den ansatte ellers passer sit arbejde. Hvad synes I Amino'er? Ville I (og må man i det hele taget) indgå en betalingsaftale med en ansat - evt. fradrag via lønnen? Eller ville I give en skriftlig advarsel? Eller noget helt tredje? Tak for at tage Jer tid til at læse vores indlæg |
Hej,
Jeg mener klart, at dette må løses med en skriftlig advarsel.
Man kan desværre ikke sikre sig hundrede procent mod fejl og da der ikke er tale om bevist forsøg på at unddrage virksomheden, men en fejl der opstår i skyndingen fordi vedkommende vil hjælpe kunden, så er det bare møgærgerligt.
Alternativt, så må I løse alting selv. Man kan ikke have ansatte og så hænge dem op på alle tab, for hvor skulle man så slutte henne? Skulle de så også betale for kassedifferencer (som dette jo faktisk er), for mangler på lageret, for brækage-vare, hvis en vare bliver tabt eller vælter?
Det ville kun være rimeligt at fradrage, hvis man samtidig også giver gevinst ved overskud, men det tror jeg ikke, at I gør.