Kerneaktivitet er hvad din virksomhed helt præcist formidler/sælger
Hvis du er en produktionsvirksomhed, som lever af at fremstille og sælge vandpumper. Så er din kerneaktivitet vandpumper.
Men for at få fremstillet og solgt de her vandpumper, så kræver det at virksomheden har nogle kompetencer. Her vil man i teorien drage værdikæden ind i perspektivet, hvor man identificerer de processer man skal igennem fra at modtage råvarerne/delene til vandpumpen, til den er bygget, solgt, leveret og serviceret efterfølgende.
En kernekompetence kan derfor være selve det at samle vandpumpen. Hvis man har en smart metode til samle at vandpumpen, som enten kan samle den hurtigt eller med meget få fejl. Så er det en af virksomhedens kernekompetencer, idet andre virksomheder ikke kan gøre det lige så godt.
Kernekompetencen skal altså give nogle strategiske fordele i forhold til andre. Det er derfor man ofte hører at virksomheder outsourcer, det som ikke er dens kernekompetence. Det er kernekompetencerne som er værdiskabende.
Det kunne også være udviklingen af vandpumperne, hvis man var i stand til at udvikle nogle super effektive pumper.
kan du se, hvor jeg vil hen af:
Kerneaktivitet = primære produkt/branche/ydelse
Kernekompetence= områder/processer som giver en nogle fordele, fordi man er den/blandt de bedste til at udføre det.
/Simon