Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg ledelseslysten?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg havde i dag en samtale med min lærer omkring min karakter i faget erhvervsret.

Samtalen skulle kun vare 10 min. og omhandle min karakter, men endte op i at vare 50 min. omkring min fremtid.

Jeg går på HHX, bliver student til sommer og bliver snart 18 år.

Jeg har pt. tænkt mig at læse til en MBA (ledelsesuddannelse), min lærer spurgte mig så om det virkelig er det jeg vil.

Hun sagde at det naturligvis er ærgeligt at stå færdiguddannet som 30 årig, og først der finde ud af at man egentlig ikke har ledelseslysten/kompetencerne.

Hun tilføjede også at det ikke var fordi det var noget hun ikke mente at hun ser i mig, men mere noget generelt for at jeg skal være sikker på mit valg.

- Så hvordan finder jeg ud af om jeg virkelig har ledelseslysten/kompetencerne? :-)

Andreas.

Fra Kirke Såby
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 72
Fra  Indblich. Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Andreas

Prøv det, du finder først ud af om du har ledelseslyst når du prøver det. Du kan jo eventuelt være frivillig i en fodboldklub eller et andet sted.

Med hensyn til MBA, så er det som regel en uddannelse der koster omkring 300k og langt største delen der tager uddannelsen er allerede ledere i større virksomheder.  

mvh

Jesper

Tilmeldt 10. Oct 12
Indlæg ialt: 10
Fra  KA Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Om du har lysten kan du kun svare på selv. Har du dårlig samvittighed? Det kan du forklare, forsvare og diskutere. Men det vil ikke fjerne en dårlig samvittighed. På samme måde med lysten til at være leder. Enten har du den eller ikke. Mon ikke du har lysten siden du bringer det frem? Hvor stærk er din lyst? Om du har kompetencen er noget andet. Kompetence kommer af erfaring og uddannelse. Kan du se et mønster i dit liv allerede? Søger du indflydelse? Vil det i givet fald lykkes for dig? Det kan ingen sige. Det kræver under alle omstændigheder en vilje fra din side. Lysten vil kun holde en del af vejen. Jeg tror ikke på ”fødte” ledere. Ingen bliver leder uden at udvikle kompetencerne gennem erfaring og meget gerne suppleret med uddannelse. Mvh Niels Albinus

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas,

Hvis du tvivler nu, eller din lærer har fået dig til at tvivle på under en time, ja, så ville jeg nok spørge mig selv om en decideret lederuddannelse var noget for mig?
En skriver at der ikke findes fødte ledere. Det er jeg ikke enig i, en leders fornemmeste opgave er jo at få andre til at yde deres bedste og de bedste ledere er dem, der med "fingerspitz gefühl" formår at lede. God ledelse kan ikke læres ved at "læse bøger", men omvendt er en MBA uden al tvivl selvfølgelig det bedste værktøj for leder kandidater, der allerede "har det i sig".

Så tag du dig en alvorlig tænkepause, udover "ledelse", har du andre interesser, du også gerne ville forfølge?. Overvej det, tager du en anden uddannelse, så er det jo ikke ensbetydende at du aldrig bliver leder. Der er en masse ledere derude, der ikke har nogen som helst formel leder uddannelse, men klarer sig med deres faglige ekspertise (altså viden og erfaring, de kan videregive til andre, det er også ledelse!) og førnævnte "fingerspitz gefühl").

Det er mit råd, som jeg læser dit indlæg, som sagt, kan en anden person (din lærer) få dig til at tvivle på dit valg på 50 minutter, så ville jeg nok genoverveje, hvis jeg var dig.

  

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har altid vidst at jeg kunne lede.
Min styrke ligger I at jeg er god til at få mennesker til at føle sig værdsat og sætte mig I deres sted. Jeg har også styr på hvordan jeg kan få et arbejde til at ligne at det ikke er et stykke arbejde.

Kort sagt, har ejg altid vidst at jeg ville være en god leder. Måske ikke en leder I alle stillinger men hvertfald I nogle stillinger.

Så er ledelse jo også noget at du kan blive hvis du er selvstændig eller noget du bliver over flere års erfaring. Du kan med den rette entusiasme godt få en halv lederstilling mange steder. Du kan også vælge at få en supplerende lederuddannelse.

Er der ikke ting I verden der interesserer dig mere end at lede? Det er jo langt nemmere at lede I et fag som man også ved noget om. En leder der leder folk som ved mere end en selv, det kan godt blive problematisk.


Jeg mener altid, at man skal vælge den uddannelse man har det sjovt med. En uddannelse som afspejler dine interesser eller du ville finde spændene. Du må aldrig vælge en uddannelse ud fra lønnen og stillingen, det vil ikke skabe dig et bedre liv fremover. Vælg noget du finder sjovt.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)