Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance skribent - Hvor står jeg

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Birkerød
Tilmeldt 15. May 11
Indlæg ialt: 164
Fra  Praematures Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har arbejdet en del som freelance skribent for forskellige steder. Et af stederne skrev jeg for i flere år - og mange artikler. Gratis. Var blot for at få mit navn ud dengang, i og med at jeg elsker at skrive.

Jeg har efterfølgende fundet ud af, at flere af de artikler jeg skrev for dem, pludselig ikke står i mit navn. Altså med mig som skribent. Hvilket jeg har gjort dem opmærksom på, men er blot blevet ignoreret.

Som sagt har jeg arbejdet gratis for dem, så det er ikke fordi det er penge det drejer sig om. Hvordan står jeg sådan lovmæssigt?

Mener, jeg vil jo godt have at de artikler jeg har skrevet, står i MIT navn og ikke i sitets ejers navn lige pludselig. For er på ingen måde hvad jeg har været gået med til på noget tidspunkt. Så har jeg overhovedet noget at skulle have sagt som freelance skribent der har haft arbejdet gratis for dem?

 

/Catharina

Fra København
Tilmeldt 2. Sep 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Catharina

Hvis du har nogen form for aftale/kontrakt/korrespondance med sitets ejer, der omhandler din ophavsret, ville jeg skynde mig at finde den frem, hvis jeg var dig. Nu er jeg ikke jurist, men jeg vil tro, du er dårligt stillet uden.

Forskellen (en af forskellene) mellem journalistik og PR er, at ved journalistik har du ophavsretten og retten til at have din byline (dit navn) på artiklen. Ved PR (...reklame/kommunikation og hvad vi ellers kalder det) frasiger du dig den ret, og derfor er det også typisk dyrere. Jeg kan dårligt hjælpe dig med, hvor i gråzonen du befinder dig, uden at have set sitet og dine tekster, men igen handler det om, hvad I har aftalt.

Dansk Journalistforbund har tidligere hjulpet mig meget mod sådanne tekstpirater, men det har været enklere sager med klare aftaler. Det kræver så også medlemsskab at benytte sig af forbundet.

Held og lykke.

Vh

Christian

Fra Slagelse
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke hvordan det forholder sig med tekster, men hvis det er fotografer der har spurgt om det samme, så har svaret som regel været - Bare send dem en regning... :) Det plejer at få folk til at reagere.

Find den billigste pris på Erotisk legetøj på diIdo-priser.dk

Tilmeldt 1. Jul 13
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Catharina, 

Hvis jeg var dig, ville jeg tage kontakt til de sites der har benyttet sig af dine artikler - og spørge om de ikke vil tilføje dit navn, det kan jeg ikke se noget problem i. Lovmæssigt er det svært at sige - hvad aftalte I, da du gav dem tilladelse til at benytte sig af dine artikler? 

Lige et afsluttende spørgsmål: skriver du stadig? Kunne du have interesse I, at skrive mod 'personal branding'? Jeg ejer Maskara.dk og Chokoaldekage.org - vi kunne godt bruge nogle freelancere. Jeg kan også tilbyde nogle betalte jobs af og til, alt afhængigt af kvaliteten på dine tekster. Hvis du kunne have interesse I en uddybende dialog, kan du sende mig en e-mail på christian@maskara.dk - så tager vi den derfra. 

Venligst, 

Christian 

Maskara.dk - alt om mode, sundhed og skønhed!  

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)