Opdate:
Så kom den første afgørelse fra forbruger,dk til min fordel på 1 af 3 sager
Jeg stækker mig så normalt at de kan sende varen tilbage, men nok er nok en gang imellem
Afgørelse
Forbrugerklagenævnets sekretariat har nu truffet afgørelse i din klagesag.
Vi har besluttet, du ikke kan få medhold i din klage. Du kan læse mere om begrundelsen for afgørelsen i dette brev.
Vi orienterer samtidig den erhvervsdrivende om afgørelsen.
Klagemulighed
Du kan ikke klage over afgørelsen til anden offentlig myndighed.
Ønsker du ikke at følge vores afgørelse, kan du indbringe sagen for domstolene. Du skal være opmærksom på, at der kan være omkostninger forbundet med at få sagen behandlet ved domstolene, særligt hvis du taber sagen.
Begrundelse for afgørelsen
Du har klaget over, at din robotplæneklipper har problemer med opladning, at følerne er ved at knække af, og at du ikke kan få kniven til at starte. Robotplæneklipperen er blevet ombyttet til en demomodel midt på sommeren i 2012, hvor den kørte ok i den første tid, men allerede havde problemer sidst på sommeren.
Den erhvervsdrivende har afvist din klage og anført, at fejlene skyldes misligholdelse af maskinen. Den erhvervsdrivende har henvist til, at både han og importøren har undersøgt maskinen og fundet, at bundkort og batteri er defekt, og at alle metaldele og print er anløbne af ir, hvilket skyldes vand i maskinen.
Vores sagkyndige har undersøgt din robotplæneklipper og konstateret, at bundkortet er kortsluttet, at batteriet er afladet og ubrugeligt, at maskinen har to dårlige følere, og at knivmotoren er defekt. Fejlene skyldes ifølge den sagkyndige uhensigtsmæssig brug, idet der er kommet vand direkte op i maskinen f.eks. i forbindelse med rengøring, eller ved at maskinen har kørt på en plæne, hvor vandet har stået højt. En regnbyge eller havgus vil ikke være tilstrækkeligt til at forårsage fejlene. Maskinen vil kun kunne køre kortvarigt efter, at den har været udsat for vand, og det er således den sagkyndiges
Dato: 14. marts 2014
Sag:xxxx
Sagsbehandler: /xxxxx
FORBRUGERKLAGENÆVNET
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 4171 5000
Fax 4171 5100
CVR-nr. 10 29 48 19
EAN-nr. 5798000018006
ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTERIET
2
opfattelse, at fejlene må være opstået efter, at den er overgivet til dig ved
ombytning.
Seneste præciserende telefonnotat fra samtale med den sagkyndige findes på
Min Sag.
Efter købelovens regler har du kun et krav mod den erhvervsdrivende, hvis
der er en fejl på robotplæneklipperen, som den erhvervsdrivende er ansvarlig
for. Det kan f.eks. være en materiale-, fabrikations- eller konstruktionsfejl.
Vi har vurderet, at den erhvervsdrivende ikke er ansvarlig for, at
robotplæneklipperens bundkort er kortsluttet, og at batteriet, følerne og
knivmotoren er defekt. Vi har lagt vægt på den sagkyndiges udtalelse om, at
fejlene skyldes vand i maskinen, samt at det er den sagkyndiges vurdering, at
fejlene skyldes uhensigtsmæssig brug.
Dine bemærkninger af 24. februar 2014 kan ikke føre til et andet resultat,
fordi fejlene ifølge den sagkyndige skyldes vand i maskinen.
Du har derfor ikke et krav mod den erhvervsdrivende.
Afgørelsen er truffet af Forbrugerklagenævnets sekretariat, og har ikke været
forelagt Forbrugerklagenævnet. Sekretariatet træffer afgørelser i sager, hvor
det må anses for åbenbart, at der ikke kan gives forbrugeren medhold i klagen
(lov om forbrugerklager § 14, stk. 4, jf. stk. 3).