Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af opstartsindskud

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. May 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, Amino

Jeg er mildest talt lidt fortabt, når det gælder regnskaber og bogføring... Jeg har i hvert fald brug for lidt hjælp:

Jeg har lånt 30.000 kr af mine forældre til opstart af min webshop www.soundwear.dk.(det er en enkeltmandsvirksomhed) Skal det bogføres, og i så fald hvordan? (jeg bruger Billys Billing)

Hvordan forholder det sig skattemæssigt? Har jeg ikke noget overskud, før lånet er betalt tilbage? Eller skal jeg se 100% bort fra det i virksomhedssammenhæng? 

vh

Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal bogføre det som privat indskud under mellemregning i BB og da de er i status.- kredit privat indkskud og debet bank hvor pengene går ind, så har de ikke spor betydning for resultat og skat.

Det har intet med resultat og overskud at gøre - kun hvis du betaler renter, selve lånet har ikke indflydelse på resultatet og er ikke en del af overskud eller udgift - det er ren status

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

du skal bogføre det som privat indskud under mellemregning i BB og da de er i status.- kredit privat indkskud og debet bank hvor pengene går ind, så har de ikke spor betydning for resultat og skat.

Det har intet med resultat og overskud at gøre - kun hvis du betaler renter, selve lånet har ikke indflydelse på resultatet og er ikke en del af overskud eller udgift - det er ren status

Var ved at svare det samme tidligere John, men der der ikke noget med gave-afgift?
Selvom det er fra forældre ligger 30K vel over grænsen? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Hansen:
Var ved at svare det samme tidligere John, men der der ikke noget med gave-afgift?
Selvom det er fra forældre ligger 30K vel over grænsen? 
Nej grænsen er som jeg husker det 58.700 kr  per forældre (og i alle fald langt over 30.000)  og så står der vel lån som kan være rentefrit for forlældre til børn som anfordringslån og så kan man  .- uden at knytte tingene sammen - siden gi gave men gavegrænsen er 58700 per forælder og lån som anfordringslån må være rentefrie i den sammehæng¨

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 10. Dec 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kan det være at jeg er lidt tungnem. Men jeg har et problem i samme dur og kan ikke finde i Dinero hvor jeg skal sætte mit eget anfordringslån til virksomheden på 200.000 ind henne.?  når du siger BB siger det mig ikke lige noget

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

BB er en forkortelse for "Billys Billing", som Billys hed i gamle dage :-)

Dinero har i menuen "Bogføring" nogle standard posteringer. Her kan du f.eks. finde "Indskud privat". Det ville jeg nok gøre, især hvis det er en enk.mandsvirks. Renter og afdrag kan så posteres efterhånden som de optræder. Alternativt kan du lave en ny konto, hvis du ønsker at køre det særskilt. Den kunne ligge ved siden af "62000 Banklån".

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

anfordringslån - så er det nu ikke enkeltmandsvirksomhed men et selskab, IVS eller ApS og så har du et lille lånebevis med rente osv og så bogføres

Kortfristet gæld er stedet til bogføring  - og hvis ikke der er en konto for gæld til ejer eller lignende - så laver du en ny konto f.eks 63050 og så skriver den selv at den ligger i kortfristet gæld og du kalder den gæld til ejer eller lignende og bogfører i minus/kredit på den konto når den er klar - og debet bank hvor dine penge gik ind.

Renten bogfører du som renteudgift og lave en ny konto 9205 f.eks (mener den er ledig men check) så du slipper for at have det blandet med andre renter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)