Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omdanne virksomhed til ApS eller IVS?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har lige nu en enkeltmandsvirksomhed, som jeg overvejer at omdanne til ApS eller IVS her i 2014.

På mit CVR laver jeg to ting: Jeg laver noget freelance arbejde (programmering), og så har jeg min egen webshop.

Derfor overvejer jeg om det er bedst at lave et holding, som så har to virksomheder: En til mit freelance og en til min webshop.

Synes dog det er lidt dyrt, at skulle smide 50.000 i for at starte et ApS, og derfor overvejer jeg om et IVS måske er bedre til mig? Kan man lave et IVS som holding der ejer to andre IVS? Og så når reserven udgør 50.000 omdanne det hele til ApS?

Men når det er et holding, skal jeg så betale 3x50.000 for at få det stiftet (1 holding, 2 underselskaber), eller hører underselskaberne under holdinget, så det kun er 50.000 til holding der skal betales?

Hvad tror i ville være bedst for mit vedkommende?

Ung iværksætter! Smile

Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

NB: Grunden til jeg gerne vil have virksomheden adskilt fra privatøkonomien, er at jeg er på SU. Og det virker noget mere lige til end virksomhedsskatteordningen?

Derudover: Er det en nødvendighed at jeg har revisor på et eventuelt IVS/ApS? Og skal der laves en erhvervskonto i banken? Eller kan jeg bare oprette en ny konto til virksomheden (som jeg også har nu) i min almindelige netbank?

Ung iværksætter! Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

nicolai91:
Jeg har lige nu en enkeltmandsvirksomhed, som jeg overvejer at omdanne til ApS eller IVS her i 2014.
du kan ikke omdanne til IVS kun til ApS men om det kan svare sig eller om du skal stifte ny må afhænge af dine konkrete forhold. IVS skal altid stiftes fra ny

nicolai91:
Derfor overvejer jeg om det er bedst at lave et holding, som så har to virksomheder: En til mit freelance og en til min webshop.
Det lyder ikke som den normale fremgangsmåde. Holding vil normalt være noget der ikke bruges til drift men til at beskytte indtægter fra tidligere år og rettigheder med mere, men du kan da sagtens ha begge aktiviteter i et selskab og der er masse af regnskabsprogrammer hvor du også kan få vist regnskabet separat for hver aktivitet  ex summasumarum enterprise

nicolai91:
Synes dog det er lidt dyrt, at skulle smide 50.000 i for at starte et ApS, og derfor overvejer jeg om et IVS måske er bedre til mig?
50.000 kr er ikke mange penge hvis der skal være penge til at drive selskab for og jeg personligt ville altid gå direkte til ApS og ikke først stifte IVS som koster at omdanne - Læs om IVS 

nicolai91:
Men når det er et holding, skal jeg så betale 3x50.000 for at få det stiftet (1 holding, 2 underselskaber), eller hører underselskaberne under holdinget, så det kun er 50.000 til holding der skal betales?

For ET holding og ET drift skal du fra 1/1 bruge 50.000 kr - da holdings værdi så er de 50.000 kr fra driften. Skal du ha yderligere driftselskaber er det 50.000 per selskab yderlige

nicolai91:
Hvad tror i ville være bedst for mit vedkommende?
Synes det er voveligt at råde når man ikke ved mere, men umiddelbart ville jeg keep it simple - og enten beholde min personlige virksomhed indtil aktiviteten virkeligt krævede et ApS (eller risiko profilen gjorde det - men du kommer til at hæfte personligt for ganske meget alligevel i nyt selskab) - eller stifte:

Enten bare ET drifts ApS - eller - max ET holding med ET drifts aps. Administration og regnskab bliver klart vanskelige jo flere selskaber du vil ha i konstruktionen - du behøver ikke bygge et konglomerat dag et Smile

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit hurtige svar!

Kan godt se, at det nok ikke er optimalt med et holding. Men tænkte bare, at når jeg havde både en freelance-del og webshop-del ville det måske være bedst at splitte det op?

Men kunne jeg bare lave et ApS og så have begge ting på det? Lige nu hedder mit enkeltmandsselskab bare FIRMANAVN, og det jeg gerne ville ved et evt. ApS var at jeg måske kunne have både FREELANCE ApS og WEBSHOP ApS. Men det kunne måske klares med noget binavne eller hvordan?

Synes bare det er meget at smide 50.000 i, mest fordi jeg er en nærigrøv ;-)

Har jo også et rimeligt stort varelager. Hvordan får jeg det ført over? For har jo brugt 20-30.000 på varer etc. imens det har været et enkeltmandsselskab (og derved privatøkonomi)?

Ung iværksætter! Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

nicolai91:
Men kunne jeg bare lave et ApS og så have begge ting på det? Lige nu hedder mit enkeltmandsselskab bare FIRMANAVN, og det jeg gerne ville ved et evt. ApS var at jeg måske kunne have både FREELANCE ApS og WEBSHOP ApS. Men det kunne måske klares med noget binavne eller hvordan?

ja det kan klares med binavne

nicolai91:

Synes bare det er meget at smide 50.000 i, mest fordi jeg er en nærigrøv ;-)

Har jo også et rimeligt stort varelager. Hvordan får jeg det ført over? For har jo brugt 20-30.000 på varer etc. imens det har været et enkeltmandsselskab (og derved privatøkonomi)?

Kunne være en oplagt mulighed at stifte et nyt ApS - herregud 50.000 i anparter i dig selv kan vel være lige så godt som 50.000 kr aktier i så mange andre selskaber og stifter du kontant med 50.000 kr så er det den billigeste vej. Derefter kan dit nye ApS købe dit varelager på 20-30.000 kr og det må der gerne bruge nogen af de 50.000 kr til - da det er lige så godt pengene står i varelager som i kontant

En selskabskaptal på 50.000 kr er ikke meget at ha investeret i noget seriøs drift

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Det kan du selvfølgelig have ret i.

Hvis jeg kan skyde 50.000,- i selskabets kapital, og derefter købe mit varelager for ca. 20.000,- ville det jo være smart.

Men så ville der jo kun stå 30.000,- i kapital? Vil ingen brokke sig over det, eller vil der også blive kigget på, at jeg har den værdi i varelageret?

Derudover: Skal der en revisor ind over for at prissætte dette varelager, så jeg ikke kan sætte det fiktivt højt? Hvis jeg køber varelageret af mig selv til den pris jeg selv har givet, så er der vel ikke noget at rafle om så længe jeg har bilagene i orden?

Hvordan er det med regnskabet? Kan jeg frabede mig revisor, eller er det påtvungen? Det er jo en ekstra udgiftspost at have. Sådan som jeg gør nu, så styrer jeg alt gennem BillysBilling, og så har jeg en bogholder til at tjekke det hele igennem inden det sendes ind.

Ung iværksætter! Smile

Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

nicolai91:
Men så ville der jo kun stå 30.000,- i kapital? Vil ingen brokke sig over det, eller vil der også blive kigget på, at jeg har den værdi i varelageret?

Et varelager er ligeså som rede penge. så der vil stadig være 50.000 kr. kapital. 30.000 kr. i kontanter + 20.000 kr. i varelageret.

nicolai91:
Derudover: Skal der en revisor ind over for at prissætte dette varelager, så jeg ikke kan sætte det fiktivt højt? Hvis jeg køber varelageret af mig selv til den pris jeg selv har givet, så er der vel ikke noget at rafle om så længe jeg har bilagene i orden?

Der skal altid en revisor til at til at udarbejde en bekræftelse på at aktiverne har en værdi, der er stor nok. Hvis du bruger varelaget til  at stifte ApS med.

Jeg tror hvis du stifter ApS selskabet i kontanter, og derefter køber varelaget af dig selv, med faktura selvfølgelig, tror jeg ikke der behøves en revisor. Men det er kun et gæt, er ikke revisor.

nicolai91:
Hvordan er det med regnskabet? Kan jeg frabede mig revisor, eller er det påtvungen? Det er jo en ekstra udgiftspost at have. Sådan som jeg gør nu, så styrer jeg alt gennem BillysBilling, og så har jeg en bogholder til at tjekke det hele igennem inden det sendes ind.

Om du behøver en revisor afhænger af selskabet størrelse.

Læs om ApS her

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

du skal jo lige have med, at når du sælger/overdrager dine værdier, så vil dette udløse en beskatning.

Måske ville det være en overvejelse at foretage en skattefriomdannelse. Det vil dog kræve, at du venter til 2014, men det er jo lige om lidt.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

nicolai91:
Derudover: Skal der en revisor ind over for at prissætte dette varelager, så jeg ikke kan sætte det fiktivt højt? Hvis jeg køber varelageret af mig selv til den pris jeg selv har givet, så er der vel ikke noget at rafle om så længe jeg har bilagene i orden
nej ikke hvis du køber det efter at ha stiftet . men du skal jo ikke starte din karierre med at fokusere på hvor langt du kan snyde.- Dit lager SKAL være taget op til indkøbsværdi ikke mere ikke mindre så ja - har du bilag for indkøbsværdien er der ingen som helst problemer

nicolai91:
Hvordan er det med regnskabet? Kan jeg frabede mig revisor, eller er det påtvungen? Det er jo en ekstra udgiftspost at have. Sådan som jeg gør nu, så styrer jeg alt gennem BillysBilling, og så har jeg en bogholder til at tjekke det hele igennem inden det sendes ind.
og det kan du bare forsætte med

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det, John!

Vil du tro, at det ville være bedre for mig med virksomhedsordningen? Det er jo primært for at min indtjening i firmaet ikke går ud over min SU samt boligstøtte.

Ung iværksætter! Smile

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)