Hej Aminoer Jeg driver et website for en virksomhed, som ikke er omfattet af dørsalgsloven, fordi de sælger et produkt som gør at de kan benytte sig af den undtagelse i dørsalgsloven vdr. forsikringer, aviser mv. Så langt er juristen fra virksomheden og jeg enige. Hvad vi ikke er enige om er, hvorvidt man må ringe til folk, der ikke afslutter et køb i virksomhedens købsfunktion online med henblik på at afslutte salget. Pointen er, at kunden selv har identificeret sig, så vi ved hvem han er fra virksomhedens kundesystem eller han har selv indtastet sine kontaktoplysninger. Hvis kunden efterfølgende afbryder købet, kunne jeg godt tænke mig at ringe til ham og afslutte salget. Juristen siger, at det må man ikke, for vi har ikke opnået kundens samtykke til at gemme oplysningerne. Men hvis kunden selv har indtastet oplysningerne og trykket på "Fortsæt", har han så ikke implicit afgivet samtykke til at vi gerne må beholde dem og evt. ringe ham op (vel og mærke hvis virksomheden falder ind i hullet i dørsalgsloven) På forhånd tak for hjælpen! -Martin |
Spørgsmålet er vel ikke bare om man må - men også om man bør?
Som potentiel kunde ville jeg ikke reagere positivt på sådan et opkald - men har prøvet en side, der sendte en mail med en rabatkode......og den reagerede jeg noget mere positivt på ;)