Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyopstartet tømrervirksomhed har brugt mit navn! må han det?

Side 4 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man ikke vil ha der kommer et firma der hedder næsten eller det samme som en eget, så skal man tænke på det når man opstarter eller kort derefter.

Men det er kedelig situation det er helt klart, og der er nok en grund til han bruger næsten eller samme navn, så pas på det nye firma ikke får registeret deres navn, for så skal du skifte 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
"Til gengæld synes jeg du står rigtigt godt i forhold til markedsføringsloven. Blandt andet må en erhvervsdrivende ikke benytte sig af egne forretningskendetegn og lign. på en måde, der kan fremkalde forveksling med andres. (§ 18) 

Og det er jo en "general" lov i "lighed" med grundloven, som jo netop går ind og "samler op" på de særlove som ikke kan anvendes i konkrete sager.

I lighed med aftale loven og dennes § 36. 

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
Jeg synes det lyder til at være lidt i modstrid med sådan som jeg opfatter det du skriver. Kan du kaste lidt uddybende lys over det? :-)


Jeg beskæftiger mig udelukkende med de juridiske immaterielle rettigheder, dvs. patent, varemærker, design og ophavsret. Stiftelse af virksomheder er ikke noget jeg har beskæftigede mig med.

Ved oprettelse af en virksomhedCVR sker der varemærkeretligt ikke andet end, at du har et bevis for hvornår du i hvert fald tog dit varemærke i brug.

Ibrugtagning af varemærket giver dig en rettighed, jeg tror det er derfor man ikke kan oprette to ens virksomhedsnavne. I tilfælde hvor navnet ikke har særpræg, var jeg af den overbevisning, at man godt kan oprette flere virksomheder med samme navn. Her tog jeg sandsynligvis fejl, da vi bevæger os ud af varemærkeretten som er mit speciale, og over i selskabsloven eller lov om visse erhvervsdrivende virksomheder. Hvad der sker lige der, vil jeg ikke gøre mig klog på. Man bør kunne stole på det du pastede fra dkpto.  

Fra Hillerød
Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 03:16
Hvor mange stjerner giver du? :

.

Fru Hartmann:

Jesper Hansen:

Cookie - John Hannover:

ja hvis han er tømrermester og hedder møller må begge dele naturligvis fremgå desværre.

Hvad baserer du det på, at han må anvende samme firmanavn inden for helt samme branche?
Som hovedregel må du ikke anvende et firmanavn inden for samme branche, og det har ikke noget at gøre med om det er almindeligt navn.
Tror du får problemer, hvis du opretter et rederi og kalder det Maersk ;-)

Nu er der så nok ikke SÅ mange der hedder Maersk.

Og hvad vil du så foreslå at man skal kalde sit firma hvis man hedder Møller og er tømrer?

Tage navneforandring?



Hvis det er en i/s eller enkelt mands virksomhed må begge firmaer hedde det samme samt udøve samme erhverv, dog havde det set anderledes ud hvis det var et APS selskab
 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

martin larsen:


Hvis det er en i/s eller enkelt mands virksomhed må begge firmaer hedde det samme samt udøve samme erhverv, dog havde det set anderledes ud hvis det var et APS selskab

Hvad baserer du det på?
Det er ellers beskrevet omvendt her: http://ip-guiden.dkpto.dk/navn--logo/beskyt-dit-navn-og-logo/varemaerker-kontra-virksomhedsnavne.aspx

Det fremgår faktisk ret tydeligt at der er vældig små forskelle på netop virksomheder og selskaber, samt hvilke forskelle der er på blot et firmanavn og et varemærke. Hvis du kan henvise til officielle kilder der siger noget andet, skal vi da ha' det på bordet.

 

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

martin larsen:
Hvis det er en i/s eller enkelt mands virksomhed må begge firmaer hedde det samme samt udøve samme erhverv, dog havde det set anderledes ud hvis det var et APS selskab
 


Hvis navnet har tilstrækkelig særpræg, vil det under alle omstændigheder være en varemærkekrænkelse.

Hvis to virksomheder hedder "Pære" og sælger Radio/Tv-udstyr, vil det ene være i strid med varemærkeloven. Om de begge kan oprettes ved jeg ikke. 

Fra Hillerød
Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

prøv at ring til erhverv styrelsen de vil give jer samme svar eftersom jeg fik svaret af dem :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror forskellen her er at der sker en vis blanding af varemærke og navn. Et selskab har et navn som samtidigt er dets varemærke,. Det kan en personligvirksomhed også oprette men en personlig virksomhed hedder jo som udgangspunkt stifterens navn og der er masser af Lars Larsen personlige selskaber - man kan jo ikke kræve, at en personlig virksomhed skal hedde spor andet end ejerens navn.

Jeg tror derfor det er muligt, at der ses anderledes på navne i personlige virksomheder end i selskaber og at der derfor i princip godt kan registreres 2 tømremester Møller (hvad der også er) - de vil bare ofte ha deres personlige ejer tilføjet - men det er ikke et krav på en bilreklame når virksomheds navnet ikke er mere unikt end TØMRERMESTER som er en stilling/uddannelse - og MØLLER

Vis detaljer 35006451 Tømrermester Møller SOM VEL NÆSTEN BØR VÆRE TRÅDSTARTER?
Vis detaljer 31229448

Tømrermester Møller v/Søren Møller Larsen   

Vis detaljer 27015654 Tømrermester Møller v/Kasper Ankjær Møller 

Jeg vil godt fastholde, at det med lov i hånd ikke er let at forhindre en der har personlig virksomhed - er tømrermester og hedder møller, i at bruge det på det skilt på døren eller på bilen. Er det lavet i logo form må han ikke tage en andens. Det er samme som læge hansen . det må alle læger der hedder hansen sætte på deres dør

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Jeg vil godt fastholde, at det med lov i hånd ikke er let at forhindre en der har personlig virksomhed - er tømrermester og hedder møller, i at bruge det på det skilt på døren eller på bilen. Er det lavet i logo form må han ikke tage en andens. Det er samme som læge hansen . det må alle læger der hedder hansen sætte på deres dør


Jeg vil dog holde fast i, at vi har en bestemmelse, der siger at man ikke må benytte egne kendetegn på en måde der, der er egnet til at fremkalde forveksling med andre.

I og med det samme lille lokalsamfund, er der en sandsynlighed for at den nye Tømrermester Møller snylter på en andens goodwill, og det kan forbydes ved dom.

Vi kender dog ikke nok til situationen og kunderne til at kunne konkluderer noget som helst.


Side 4 ud af 4 (39 indlæg)