Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af iværksætterselsskab den 1. januar 2014

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesamme.

Vi er to fyre, som vil starte vores egen IVS den 1. Januar 2014. 

Der er dog et problem, da jeg er 17 år og min kompagnon som er 19 år.

Men som i nok ved så skal man være myndig for at stifte et IVS. Men kan jeg som 17 årig også være med-ejere af virksomheden og have lige så stor andel i det som min kompagnon på 19 år? - hvis han stifter den? 

Vores startkapital vil ligge på omkring 35.000,- kan også komme helt på på 55.000,- (kommer an på nogle investere, som vil smide penge i virksomheden).

Men kan jeg som 17 årig blive med-ejer?

Hvis ja? Hvem skal vi kontakte?

Skal vi gå i banken eller hvor skal vi søge hen af for at starte virksomheden?

På forhånd mange tak!

MVH. Tobias Pedersen & Jannik Bennedsgaard.  

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tobias

ApS kan stiftes af enten advokater, revisorer eller af din bank. Banken skal dog bekræfte kapitalens tilstedeværelse - og det tager de som regel et gebyr for, der svarer til hvad en revisor alligevel ville tage. Selvom indskudkapitalen ved IVS kun er én krone kan det være at det samme gælder, men da det er en uprøvet selskabsform er det svært at sige.

Selskaber kan som udgangspunkt kun stiftes af myndige personer iht. værgemålsloven, men I kan indgå en aftale om at du kan købe halvdelen af anparterne på et tidspunkt efter stiftelsen.

Hvis I alligevel har over 50.000 kr. til indskud kan I også overveje at stifte et ApS i stedet.

Tag evt en snak med en revisor, inden I går i gang. I skal være velkomne til at få 3 gratis og uforpligtende tilbud på revisor-rådgivning / stiftelse af IVS på Agera. Det er et projekt af Amino.

Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for brugbart svar! 

Hvad ville du forslå vi kontaktede en revisor? 

Så min kompagnon kan ikke stifte det. Men jeg kan kun 'købe' mig ind i virksomheden? 

Det er bare lidt et problem da vores egenkapital er en fælles kapital. Så jeg har jo ikke råd til at købe mig ind i det når virksomheden er stiftet? 

Vi har ca. 50.000,-. Men for at være på den sikre side, så vil vi hellere starte IVS. Da vi ikke har 80.000.- til at starte et Aps. :)

- Tobias. :)

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vil jeg foreslå at Jannik stifter selskabet og at I indskyder de resterende penge som et lån. I starten vil han således eje 100% af anparterne. Senere kan han så frasælge "din" del af selskabet til en pris I beslutter. Den kan principielt være 1 kr., men bør I nok kontakte en revisor inden for at være sikker på at manøvren er lovlig, og om dette påvirker jeres personlige skat. :-)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

IværksætterTobias:
Vi har ca. 50.000,-. Men for at være på den sikre side, så vil vi hellere starte IVS. Da vi ikke har 80.000.- til at starte et Aps. :)

Hvis jeg har forstået det rigtigt, bliver kapitalkravet til ApS sat ned til 50K samtidig med at Ivs åbner.
Er det ikke rigtigt, I talkloge orakler?

Hans 

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

IværksætterTobias:
Vi har ca. 50.000,-. Men for at være på den sikre side, så vil vi hellere starte IVS. Da vi ikke har 80.000.- til at starte et Aps. :)

Hvis jeg har forstået det rigtigt, bliver kapitalkravet til ApS sat ned til 50K samtidig med at Ivs åbner.
Er det ikke rigtigt, I talkloge orakler?

Hans 

Jo - og husk her på, at de 50.000 kr. frit kan disponeres i virksomheden bagefter.

Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke IVS som er sat til 50.000,- hvor du kan starte med en kapital på 1.kr. Men eftersom du tjener penge vil der blive trukket 25% til opsparing? 

Aps er da stadig 80.000kr til egenkapital start?? Du kan bare omregistrere IVS til Aps, når din kapital på din IVS er 50.000,-??

Tager jeg fejl? 

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Startkapitalen er min. 1 kr. Ja - så skal du hensætte 25% af overskuddet til opsparing. Den dag dit overførte, opsparede overskud er min. 50.000 kr. kan du skattefrit konvertere til et ApS.

ApS kan stiftes med 50.000 kr. i startkapital pr. 1. januar mod de 80.000 kr. i dag.

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi holder os til trådstarters spørgsmål, så ja Tobias du kan godt stifte firma som 17 årig, men du skal have statsforvaltningens godkendelse. Søg eventuelt lidt på det herinde, der er mange 15-17 årige der har fået lov til at starte firma, jeg ved dog ikke lige med selskab men går ud fra det er de samme regler. Du skal være myndig, og det kan statsforvaltningen gøre dig med dine forældres underskrift.

Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Kan godt se det nu, havde bare læst mig frem til noget andet. Mange tak for hjælpen! 

Men vi vil kontakte en revisor og få snakket med ham om start af virksomhed og hvordan mig (17 år) kan købe min andel i virksomheden efter stiftelse. 

Tak!

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)