Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturere sit eget firma med CPR nummer

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 6. Aug 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, jeg har mit eget aps, som jeg ejer 100 %. Jeg har igennem 2013 ydet konsulentarbejde for et større dansk firma, og har en del penge stående i firmaet som resultat. Det har egentlig hele tiden været meningen, at jeg ville "gemme" pengene i firmaet og udbetale dem lidt hen ad vejen i udbytte (jeg har siden fået fast arbejde, som gør, at jeg ikke har brug for pengene her og nu).

Nu er problemet bare, at jeg faktisk HAR brug for nogle af pengene her og nu, da jeg skal købe mine forældre ud af vores sommerhus, som vi hver ejer 50 % af. Jeg har overvejet at udbetale dem som løn, og har oprettet mig selv på DanLøn og indsendt aftaler.

Men så kom jeg til at tænke på, at man jo som privatperson kan fakturere op til 50.000 kr. på sit CPR-nummer og så selv svare skat af dem på selvangivelsen.

Mit spørgsmål er: Kan jeg tillade mig, som privatperson, at fakturere et firma, som jeg ejer 100 % af, 50.000 kr. på mit CPR nummer?

Eller er det helt hen i skoven?

På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det ville jeg kalde helt i skoven - Det skulle være for at spare skat her og nu eller hvad - og hvad ville du fakturere - arbejdsindsats - det skal dit ApS jo honorere med løn og i alle fald indberette - så nej det ville jeg bestemt ikke anbefale at fakturere uden indberetning - det vil kunne ses som snyd og skattekredit - Brug danløn som du beskriver du er i gang med - herregud, for at undgå % tillæg og siden straf rente skal skatten jo i alle fald ind i år

Jeg ville også tro at du ved betaling fra dit ApS til dig uden indberetning vil kunne anklages for ulovligt aktionærlån med endnu mere ubehag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Aug 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for dit hurtige svar. Det skulle være for at få pengene i hånden hurtigt, da jeg har en mistanke om, at jeg ikke vil kunne nå at udbetale løn til mig selv før til den 1/12 (på grund af oprettelse af aftaler hos DanLøn - men det skal siges, at jeg ikke er så meget inde i lønregler endnu).

Men det, du siger, giver rigtig god mening. Tak for svaret!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

danløn aftale kan du få på max en uge. Du opretter dig selv med det samme som cpr og kan udbetale løn til dig få dage efter - det behøves ikke være til den 1 i en måned men kan være til 8/11 disposition eller før, så snart du har systemet oppe kan du køre en løn ud 1-2 dage efter i deres system . du vælger selv dispositionsdato

Når du har udskrevet aftalen med danløn - deres nets aftale, så ned i banken med det samme, de sætter uden problem stempel og signatur på og få dem til at faxe (ja begrebet telefax findes stadigt hos banker og nets Smile) - så kører det lynhurtigt - regn En dag fra du er oppe i danløn og har indlagt dig som ny medarbejder med CPR for indhentning af skattekort

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil ikke anbefale at anvende et lønsystem, da det ikke er korrekt at udbetale meget stor løn i en periode (én måned), hvor man ikke arbejder for selskabet. Løn må kun udbetales i forbindelse med en modydelse.

Du bør i stedet lave en ekstraordinær udbetaling af udbytte. Her er det nærmest kun omfaget af frie midler, som begrænsninger hvor meget du kan trække ud til dig selv.

Læs evt. mere om udbytter her: http://erhvervsstyrelsen.dk/file/237120/Vejledning_udbyt

Tilmeldt 6. Aug 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin, tak for dit svar. Desværre er jeg på firmaets 1. år, og har læst mig frem til, at man skal have afleveret minimum 1 årsregnskab for at kunne lave ekstraordinært udbytte.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
Jeg vil ikke anbefale at anvende et lønsystem, da det ikke er korrekt at udbetale meget stor løn i en periode (én måned), hvor man ikke arbejder for selskabet. Løn må kun udbetales i forbindelse med en modydelse.

Dette er ikke korrektWink

Det er og bliver kun selskabets ledelse, som alene bestemmer lønudbetalingen og størrelsen heraf.

Hverken SKAT eller styrelsen eller andre kan bestemme dette.

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

dconsult:

Hej Martin, tak for dit svar. Desværre er jeg på firmaets 1. år, og har læst mig frem til, at man skal have afleveret minimum 1 årsregnskab for at kunne lave ekstraordinært udbytte.

For lige at hjælpe trådstarter i mål i denne tråd.

Du kan i dette tilfælde med stor sandsynlighed forsvare at benytte en lønudbetaling, da du har optjent selskabets kapital i indeværende år, og du har i denne periode ikke modtaget betaling for dit arbejde (konkluderet ud fra betragtningen om, at du jo endnu ikke er oprettet i et lønsystem?).

Jeg vil umiddelbart mene, at disse to argumenter er grundlag nok til at forsvare, at der ikke er tale om maskeret udbytte, og at du derfor ikke kommer i problemer med SKAT.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Tonny Skov Pedersen:

Det er og bliver kun selskabets ledelse, som alene bestemmer lønudbetalingen og størrelsen heraf.

Hverken SKAT eller styrelsen eller andre kan bestemme dette.

...og dog:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1946438&chk=203356&layout=353121

Ellers forklar mig gerne, hvad jeg har misforstået her... Smile

Hej Martin

Et udmærket linkYes

Det bekræfter faktisk, at det er meget sjældent, at SKAT får medhold i, at en lønudbetaling skal ændres til "Maskeret udbytte", hvilket klart fremgår af de domme og afgørelser, som ovennævnte link refererer til.

Derimod er det typisk større indbetalinger til pension i forbindelse med ophør samt flere sager til nærtstående (børn), hvor der ikke har kunnet dokumenteres en reel arbejdsindsats for modtagerne af lønnen.

Derudover hæfter jeg mig også ved, at hovedparten af de domme og afgørelser, som SKAT refererer til i ovennævnte link er af ældre dato, d.v.s. før 1990, så værdien heraf må siges at være meget tvivlsom.

Dette link fra SKAT er i den forbindelse måske mere aktuelt

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947954&vId=208670

Heraf fremgår det meget præcist således:

Løn eller udbytte

Hvis hovedaktionæren er ansat i selskabet, kan udbytte efter praksis anses som en del af aktionærens løn, hvis det samlede vederlag til aktionæren står i rimeligt forhold til hovedaktionærens arbejdsindsats i selskabet, selskabets overskud mv. Det er ikke meningen at ændre praksis i forhold til aflønning af aktionærer, og der er derfor temmelig vide rammer for, hvilken løn der kan tillades.

Tonny

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)