Jo det er rigtigt at så kunne kunden bare betale for en volvo når de har modtaget en warburg. det er jeg enig i. Det er manglerne ved at en kunde kommer ind på dit evt. værksted og beder om at få udført nogle time arbejde. til eks. 300,- Kr timen + moms Og kan lade vær med at betale hele regningen. Aftalen er ikke på skrift men mundligt ( som alle andre , kom ind fra gaden kunder ) ligesom når du selv vælger at få en butik eller værksted til at evt. lægge dine bukser op osv. Får du en uderskrift af kunden og en købsaftale uderskrevet ??? Nej vel. man stoler på kunden. Ved større opgaver beder jeg om forudbetaling af noget af arbejdet eller bank garanti. Vedr. mit arbejde - kundens aftale - Der fortælles at der ikke kan sætte timer på dette - model arbejde / prototype / udvikling af nyt. Hvilket aftales iorden. Efterfølgende møde fortælles at der er brugt x antal timer på nogle del af arbejdet og at der selvfølgelig som aftalt findes en meget fornuftig pris ved arbejdes afslutning - kort sagt rabat på 20 % af forbruget af timer. ( Forbrug af timer 25 nedsættes til 20 for god ordens skyld. ) Hvilket kan siges er efter egen ( MIN ) samvittighed - er en meget fin rabat (Bruges som markedsføring af evner og kundskaber ) og som forhåbenligt skulle få kunden til at blive mere tilbøjlige til at vælge dig som håndværker / Producent osv. næstegang og fremover. FORLØB AF KUNDEN BESTEMMER SELV !!!! Kunden modtager en regning på arbejde og lidt på materialer som er brugt ( Kunden har selv levere Rå materialer dvs. træ fra et savværk) Kunden skaber sig over LØN prisen - og peger på MOMSEN og siger at den er dyr - jeg svar blot jo det er momsen men den skal jeg betale. Efterfølgende får kunden delt regningen op i 2. En for VARE SALG ( materialer ) og En for ARBEJDSLØN. Kunden betaler for VARE SALG ( materialer ) - men ikke for Arbejdsløn. Der skrives til kunden og forklares hvad det endeligt koster et firma at have en ansat til 150,-kr i timer ( For at få kunden til at forstå at ens timeløn er som den er ) og sender rest beløbet igen. Tiden går og kunden kommer forbi med en kuvert med ca 37 % af beløbet ( dvs. 2.000,- ) Kunden bliver gjort opmærksom på at dette ikke dækker regningen - men takker for del indbetalingen. Regning sendes igen, med opgørelse over indbetalt beløb - samt restbeløb til forfald. Kunden skriver at de ikke vil betale da de syntes at de har betalt hvad de skønner det til i værdi - da de har fundet noget på nettet som kun koster 300,- kr - ( Volvo vs Warburg ) Kunden betegner sagen som afsluttet. Rykker 2 sendes. efter ca 3 uger Kunden skriver at de ikke ville betale mere og at de har ret med deres sag. Rykker 3 med skrivelse på at sagen vil blive sendt til inkasso. 10 dage betaling. Kunden skriver at jeg kan ikke sende dem en inkasso varsel da sagen er en tvistig sag. - og at de se sagen som afsluttet da de ikke vil betale. SLUT. |
ja dum kunde - og altid surt med rene mundtlige aftaler som han sikkert misbruger, men han har ret - det er en tvist når der ikke er en aftale at henvise til - men som du beskriver det, er det jo kunden der ender med de ekstra omkostninger og det vil din advokat givet tydeligt gøre ham opmærksom på
surt men klø på
venligst John H