Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

avisen bruger mit billede uden min samtykke

Side 4 ud af 5 (49 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:
vi høre ikke noget om hvor fotografen står i sagen, det er jo ham som har ophavsret til billederne og om andet, så er det hans arbejde som er krænket.
Yes

Du har fuldstændig ret!

Spørgsmålet lander på: Hvem har rettighederne til billedmaterialet (har designeren fritkøbt billederne fra fotografen)?

Hvis det stadig er fotografen der har rettighederne, så bliver det svært at argumentere for at designerens ophavsret er krænket.

Hvorvidt der er krænket nogle rettigheder ved at vise et design og hvordan man handler derudfra, ved jeg intet om. Mine erfaringer referer udelukkende til krænkelse af ophavsret på billeder.

Fashion-Seller:
Hvorfor ik vende hele situationen til noget positivt og brugbart?

Enig!
Hvorfor bruge krudt på at forfølge en sag man tvivlsomt kan vinde. Alle de ressourcer man kaster den retning, kunne i stedet bruges på at færdigbehandle et par billeder, så der ikke havner ubehandlede billeder i forkerte hænder Smile

/Brian

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Hvis du begynder at google lidt, så er det sjældent, at fotografens navn fremgår af sådanne typer billede

Det kaldes fotobyline og det er god skik at skrive ophavsmanden navn på, for at vise andre at der er ophavsret på disse billeder. 

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 411
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1. Fotografen burde aldrig have afleveret ufærdige billeder til kunden (undtaget til udvalg) eller modellen..Plus der skal være kontrakter på alt.
2. Det er fotografens ophavsret der er blevet krænket. Så han skal hive fat i avisen og modellen.
3. Avisen har et ansvar i og med at de udemærket godt ved at der er en krativ kraft bagved billederne. Ment på den måde at de skulle have spurgt den person der afleverede billeder til dem OM der var noget der skulle skrives på og om han har tilladelse.. (jeg har selv haft et par sager kørende imod forskellige forlag om selvsamme)..De kan ikke gemme sig bag "god tro"

Når det er sagt så er det for lille en sag og for mange løse ender til at det kan betale sig at køre videre med noget.. Det handler i bund og grund om at man kører processen ordentligt og undgår disse ting.

Tilmeldt 3. Nov 09
Indlæg ialt: 57
Fra  michaelbang.com Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Dennis Møller:

1. Fotografen burde aldrig have afleveret ufærdige billeder til kunden (undtaget til udvalg) eller modellen..Plus der skal være kontrakter på alt.
2. Det er fotografens ophavsret der er blevet krænket. Så han skal hive fat i avisen og modellen.
3. Avisen har et ansvar i og med at de udemærket godt ved at der er en krativ kraft bagved billederne. Ment på den måde at de skulle have spurgt den person der afleverede billeder til dem OM der var noget der skulle skrives på og om han har tilladelse.. (jeg har selv haft et par sager kørende imod forskellige forlag om selvsamme)..De kan ikke gemme sig bag "god tro"

Når det er sagt så er det for lille en sag og for mange løse ender til at det kan betale sig at køre videre med noget.. Det handler i bund og grund om at man kører processen ordentligt og undgår disse ting.

yep, jeg har droppet denne håbløse sag, er mere på vagt næste gang, det en lærestreg for mig, og jeg er blevet klogere......

 
Set Søn 15:22
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

CRAZY:

Hvorfor stiller avisen ik nogle krav, og sætter spørgsmålstegn som:

Hov, hvor kommer det billede fra, da dettte billede ikke er fra konkurrencen, og falder uden for emnet?

Hvorfor ser de ikke med kritiske øjne, hvor billedet er taget, hvem er designeren, og hvem har taget billedet.

Hvorfor kontaker man ikke os, eller fotografen evt igennem modellen, om det er ok, at trykke billederne?

Hvis jeg som redaktør får tilsendt et billede fra en der har deltaget i en fitnesskonkurrence med ordene: Kære avis. Se, her er et billede af mig i konkurrencen - jeg blev nr. 27, og det er jeg stolt af - så ville jeg betragte det som indlysende, at den der sender billedet til mig har ret til det. Hvis jeg fik en faktura fra en fotograf eller en designer bagefter, ville jeg omgående gøre indsigelse imod den og fortælle, at jeg har fået billedet sammen med en pressemeddelelse, hvorfor jeg naturligvis bare bringer det uden videre.

Hvis du vil gøre mere ud af sagen, skal du kontakte modellen - det er ham, der i første omgang har krænket dig ved at sende dit billede videre. Men allerførst skal du nok sikre dig, om du selv har ophavsretten til billedet. Det er lidt kompliceret, hvis du har hyret og instrueret en fotograf - måske deler I ophavsretten, men det kommer meget an på jeres aftaler - og det er igen kompliceret, fordi de er mundtlige.

Lær dette:
Aftaler skal være skriftlige.
Venlighed kan have omkostninger.
Af og til får man ikke sin vilje.
Livet går videre alligevel.

God vind fremover.

Hans 

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Møller:
De kan ikke gemme sig bag "god tro"

Det kommer meget an på omstændighederne.
Resten af det du skriver er 10000% rigtigt - bortset fra, at designeren også kan have del i ophavsretten, men det er en uvæsentlig detalje i denne sammenhæng. 

Venlig hilsen

Hans

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

CRAZY:

Hvorfor stiller avisen ik nogle krav, og sætter spørgsmålstegn som:

Hov, hvor kommer det billede fra, da dettte billede ikke er fra konkurrencen, og falder uden for emnet?

Hvorfor ser de ikke med kritiske øjne, hvor billedet er taget, hvem er designeren, og hvem har taget billedet.

Hvorfor kontaker man ikke os, eller fotografen evt igennem modellen, om det er ok, at trykke billederne?

Hvis jeg som redaktør får tilsendt et billede fra en der har deltaget i en fitnesskonkurrence med ordene: Kære avis. Se, her er et billede af mig i konkurrencen - jeg blev nr. 27, og det er jeg stolt af - så ville jeg betragte det som indlysende, at den der sender billedet til mig har ret til det. Hvis jeg fik en faktura fra en fotograf eller en designer bagefter, ville jeg omgående gøre indsigelse imod den og fortælle, at jeg har fået billedet sammen med en pressemeddelelse, hvorfor jeg naturligvis bare bringer det uden videre.

Hvis du vil gøre mere ud af sagen, skal du kontakte modellen - det er ham, der i første omgang har krænket dig ved at sende dit billede videre. Men allerførst skal du nok sikre dig, om du selv har ophavsretten til billedet. Det er lidt kompliceret, hvis du har hyret og instrueret en fotograf - måske deler I ophavsretten, men det kommer meget an på jeres aftaler - og det er igen kompliceret, fordi de er mundtlige.

Lær dette:
Aftaler skal være skriftlige.
Venlighed kan have omkostninger.
Af og til får man ikke sin vilje.
Livet går videre alligevel.

God vind fremover.

Hans 

 

 

Fotografen og mig vi deler begge ophavsrettighederne, som er mundlige, og også med modellen, og hvad han skulle bruge billederne til privat brug ( havde aldrig drømt om det skullle ende sådan) Men nu kommer der fremad altid papir og underskrifter på photoshoots, klare rene linjer, det skal der til nu, for undgå misforståelser,

Fra København S
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 411
Fra  Dennis Møller Photography Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans>

Den er lidt kringlet.. Du har ret i det meste. Faktum er bare at aviserne har et ansvar da de er de "voksne" i denn sammenhæng..Ment på den måde at de kender reglerne.. (eller burde kende reglerne) .. Herunder spørge ind til om der skal krediteres en evt fotograf eller lign.
Som du selv siger så tænker de fleste ikke over det da de fleste har en travl hverdag og billedemateriale er jo altid godt at få.

Jeg kender ikke så meget til designophavsret.. Jeg kan kun drage erfaring fra mine egne sager (som jeg har vundet) efter aviser har brugt mine billeder uden min samtykke.. Selvom de råbte god tro og lign. Den går bare ikke i retten.

Men i denne sag er der bare begået fejl hele vejen igennem afsluttet med det der normalt sker.. En redaktion der ikke spørger ind til noget.

Jeg er overbevist om at avisen slet ikke har ønsket at skade nogen som helst.. sagen er bare at de har handlet forkert.. avisen har handlet forkert, modellen har handlet forkert.. Jah... osv..

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dennis Møller:

Jeg er overbevist om at avisen slet ikke har ønsket at skade nogen som helst.. sagen er bare at de har handlet forkert.. avisen har handlet forkert, modellen har handlet forkert.. Jah... osv.. 

Ifølge trådstarters indlæg, oven over dit, så har modellen åbenbart 1/3 del af rettighederne, og så er spørgsmålet vel, om der overhovedet er sket en krænkelse? Det er en af rettighedshaverne, som har handlet på egen hånd...

Sagen er og bliver rodet og uigennemskuelig, og hele det setup, som der er med rettighederne til de omtalte billeder er tåbelig, hvis du spørger mig. En burde have rettighederne, mens nogle andre brude have en begrænset brugsret. Hvem og hvordan, det kan så aftales individuelt! 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 4 ud af 5 (49 indlæg)