Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

avisen bruger mit billede uden min samtykke

Side 3 ud af 5 (49 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole kvist:
Ja så er det bare med at få sendt en regning. Personligt ville jeg få en advokat til at ordne det.

Hej Ole

Kan du ikke oplyse hvem som skal have en regning og hvorfor, for jeg kan ikke se det, ud fra hvad der er oplyst her fra trådstarter siden, men nu du er så sikker, så må du sidde med en viden jeg ikke kan læse mig frem til ?

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Crazy

Min erfaring er, at du har en god og nem sag, hvis billedernes META data er udfyldt. Heri skal bl.a. stå hvem fotografen er samt om billederne er "Public Domain" eller "Copyrighted".

Hvis du har udfyldt META data og mærket dem som "Copyrighted" kan du sende avisen en regning for at bruge dit foto.
Er billedet ikke mærket med Copyright i META data, har du ikke helt så let ved at overbevise dem om at de ikke måtte bruge det (selvom loven om copyright er på din side)

Der er flere gange jeg har set priser på flere tusinde kroner nævnt, men normen er at udgangspunktet er 500 kroner.

Billedet bliver bragt i avisen: 500
Er billedet bragt uden angivelse af fotograf: +500
Er billedet fotograferet som "opstilling" (ikke reportage): +500
Er billedet bragt uden tilladelse (fra rettighedshaver/fotografen): +500

fakturaen skriver du blot:
1 stk Foto bragt dato  500,00
i stk Uberettiget brug   500,00
osv osv. +moms

Du skal vedlægge kopi/dokumentation der viser hvor billedet er anvendt og du kan i god tone lave en lille følgeskrivelse hvori du skriver at du har konstateret at avisen har anvendt et af dine billeder uden forudgående aftale - og at du derfor tillader dig at sende en faktura...

Vh Brian

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Freebooter:
Hvis du har udfyldt META data og mærket dem som "Copyrighted" kan du sende avisen en regning for at bruge dit foto.

Hej Brian

Har du læst alle indlæg, for det er jo en model som har givet (sendt) sendt billederne til avisen og vi ved jo ikke, om modellen har givet udtryk for at det er hans billeder, jeg kan slet ikke se hvordan avisen kan være en part i dette, andet end de skulle have spurgt til fotografen navn for at sætte det på som god skik er.

Hvis du har andre oplysninger, så skriv dem gerne, husk på at avisen har ikke hentet billedmaterialet nogen steder, men de har fået dem tilsendt, og sikkert i forbindelse med en artikel omkring lokal ung mand går modelvejen osv ...... men byd da gerne ind på hvor regningen skal sendes, hvis der er en som skal stå til ansvar er det jo den person som har sendt billederne til avisen, men da han fået mundlig besked på at han kan bruge dem som "markedsføring af ham selv", så kan jeg ikke se han her gjort noget forkert.

Det hele falder jo på, at der ikke er lavet en ordentligt skriftlig aftale mellem fotograf - designer - model.

Ved ikke hvor seriøst dette indlæg er fra trådstarter, da han jo burde være oppe og råbe hurra, hans design er kommet i medierne, og det da nu han skal holdet jernet varmt og lave en opfølgning A.la. ... Jeg kan se i har modtaget et billede med mit design, men i har sikkert ikke oplysninger om mig og den fotograf som har taget billedserien, så hvis det har interesse i at vide mere om os, så skriv gerne, da vi står til rådighed for en artikel omkring vores arbejde, da vi stræber på at osv ......

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg har læst alle indlæg og du har en pointe!

Jeg mener stadig at avisen som udgangspunkt har et ansvar for at sikre sig at de må bringe billederne.
Vi kender, som du er inde på, ikke hele historien.

Hvis trådstarter kontakter avisen (pr tlf, mail eller vha en faktura) kan avisen jo forklare sig og muligvis sende aben videre. Fakturaen havner da hos modellen i stedet.

Vh Brian

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Freebooter:
Hvis du har udfyldt META data og mærket dem som "Copyrighted" kan du sende avisen en regning for at bruge dit foto.

Hej Brian

Har du læst alle indlæg, for det er jo en model som har givet (sendt) sendt billederne til avisen og vi ved jo ikke, om modellen har givet udtryk for at det er hans billeder, jeg kan slet ikke se hvordan avisen kan være en part i dette, andet end de skulle have spurgt til fotografen navn for at sætte det på som god skik er.

Hvis du har andre oplysninger, så skriv dem gerne, husk på at avisen har ikke hentet billedmaterialet nogen steder, men de har fået dem tilsendt, og sikkert i forbindelse med en artikel omkring lokal ung mand går modelvejen osv ...... men byd da gerne ind på hvor regningen skal sendes, hvis der er en som skal stå til ansvar er det jo den person som har sendt billederne til avisen, men da han fået mundlig besked på at han kan bruge dem som "markedsføring af ham selv", så kan jeg ikke se han her gjort noget forkert.

Det hele falder jo på, at der ikke er lavet en ordentligt skriftlig aftale mellem fotograf - designer - model.

Ved ikke hvor seriøst dette indlæg er fra trådstarter, da han jo burde være oppe og råbe hurra, hans design er kommet i medierne, og det da nu han skal holdet jernet varmt og lave en opfølgning A.la. ... Jeg kan se i har modtaget et billede med mit design, men i har sikkert ikke oplysninger om mig og den fotograf som har taget billedserien, så hvis det har interesse i at vide mere om os, så skriv gerne, da vi står til rådighed for en artikel omkring vores arbejde, da vi stræber på at osv ......

 

Man afleverer ikke ufærdige billeder, ikke godkendte billeder til aviser blade, uden navn noget som helst med billederne....det gør man altså ikke, så hvordan kan jeg råbe hurra?

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Freebooter:
Hvis trådstarter kontakter avisen (pr tlf, mail eller vha en faktura) kan avisen jo forklare sig og muligvis sende aben videre. Fakturaen havner da hos modellen i stedet.

Jo men Crazzy er jo designeren, vi høre ikke noget om hvor fotografen står i sagen, det er jo ham som har ophavsret til billederne og om andet, så er det hans arbejde som er krænket.

Crazzy er utilfreds med at hans design ikke står mål med hans eget ønske om kvalitet og han vil gerne have lavet noget billedbehandling på billederne førend de kan bruges. Det kan jeg godt forstå, da for meget lys på sort gør farven grålig og rød kan let blive orange at set på, så jeg er hel med på at designeren ønsker billederne tilbage for at optimerer dem til brug. 

Derfor kan jeg ikke hvem som skal sende faktura og og hvem som skal modtage den. 

Avisen har hel sikkert indhentet de nødvendige oplysninger og hvis modellen har givet udtryk for at han "ejer" billederne, så kan avisen ikke gøre mere.

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

CRAZY:
Man afleverer ikke ufærdige billeder, ikke godkendte billeder til aviser blade, uden navn noget som helst med billederne....det gør man altså ikke, så hvordan kan jeg råbe hurra?

Hvordan kan avisen kende til dig eller fotografen ?? De kan jo ikke sætte navn på hvis det ikke er oplyst, så der skal du have fat i modellen og spørge, hvordan billederne er kommet i avisen.

jeg forstår dig godt i forbindelse med den manglende billedbehandling, men det er jo så fotografen som skal tilbagekalde billederne fra den model, som i har brugt (han fotografen ikke de originale billeder endnu).

Du vil have lavet en finish work på billederne, det er forståeligt, men det gør jo ikke at avisen har handlet forkert vel. Den skal du have tage med fotografen og den model i har brugt. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg fatter nada af folks rådgivning herinde nogle gange!

Trådstarter har et tøjmærke, og han/hun har fået taget et fotoshoot, hvor billederne via modellen er endt i en avis. Der har været nogle løse mundtlige aftaler, som er meget upræcise. Der er tale om et billed! Og der er ik tale om en konkurrent eller lignende, som har misbrugt det!
Trådstarter har ligeledes ik råd til en advokat! 

Hvorfor ik vende hele situationen til noget positivt og brugbart?

  1. Det kan ik dokumenteres, at billedet krænker nogen ophavsret i henhold til de brugsaftaler, som der er lavet
  2. Det er en avis, som har bragt billedet
  3. Vil trådstarter være uvenner med avis + model = det badwill, som det kan medfører?

Hvis trådstarter nu henvendte sig til avisen, og fortalte at billedet der var bragt, ik var helt efter den aftale, som han/hun mente, der var indgået med modellen. Men at evt en sag om krænkelse af ophavsretten droppes, mod at avisen laver en artikel om trådstarters firma.
Dvs for de 4000 kr, som der måske kunne fås for krænkelsen, såfremt retten giver medhold (minus evt omkostninger + brugt tid), der kunne trådstarter få en god artikel i avisen, og måske også få noget omtale online. Det er meget mere værd, end de penge!
Og måske der endda kan laves andre aftaler, f.eks med visning af før og efter billeder fra et fotoshoot, som tager læserne "behind the scene".

Der er så mange muligheder for, at lave en masse god PR på situationen, men alligevel råber alle "SEND FAKTURA NUUUUUUUUUUUUUUU", selvom sagens omstændigheder gør, at der måske aldrig kommer en brugbar dom ud af det! 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:
Der er så mange muligheder for, at lave en masse god PR på situationen, men alligevel råber alle "SEND FAKTURA NUUUUUUUUUUUUUUU", selvom sagens omstændigheder gør, at der måske aldrig kommer en brugbar dom ud af det! 

Du har hel ret i den måde at se det på og da vi slet ikke ved om fotografen føler sit arbejde krænket, så er der jo ikke nogen sag, det er sådan at jeg ser det. Dog burde avisen have indhentet oplysninger omkring fotografen navn, da det er alm. at sætte hans navn på, når billedet er offentliggjort. 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Fashion-Seller:
Der er så mange muligheder for, at lave en masse god PR på situationen, men alligevel råber alle "SEND FAKTURA NUUUUUUUUUUUUUUU", selvom sagens omstændigheder gør, at der måske aldrig kommer en brugbar dom ud af det! 

Du har hel ret i den måde at se det på og da vi slet ikke ved om fotografen føler sit arbejde krænket, så er der jo ikke nogen sag, det er sådan at jeg ser det. Dog burde avisen have indhentet oplysninger omkring fotografen navn, da det er alm. at sætte hans navn på, når billedet er offentliggjort. 

Vi er enige! Men hvis man ser sagen lidt fra avisens side, så kommer der en model, som har fået lov til at benytte nogle, åbenbart ufærdige billeder, til eget forbrug, som reference og i en portfolie, og hvorfor skal de så evt gå dybere ned i den sag?
Hvis du begynder at google lidt, så er det sjældent, at fotografens navn fremgår af sådanne typer billeder, med mindre der er et logo på... Og det får mig bare til at tænke, hvorfor er der ikke det på disse billeder? 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 3 ud af 5 (49 indlæg)