Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

avisen bruger mit billede uden min samtykke

Side 2 ud af 5 (49 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Juul:

Jeg vil sige lærepenge ....

Sikke noget sludder.

Aviser kender om nogen lov om ophavsret og deslige. De skal have en faktura, allerhelst igår, og de skal betale ved kasse 1. Hvis man tillader dette een gang, så vil det eskalere og ophavsmanden vil få det sværere ved at beskytte sig fremover.

Desuden er ophavsmanden også ret bekymret over den kvalitet, der er udgivet. Heldigvis kan man så sige, at avisen ikke har krediteret rette vedkommende for det "dårlige" materiale.

Til trådstarter: Send nu en regning i en allerhelvedes fart og stå fast på dit. Uanset hvad de svarer med, så bliv ved med rykkere og retssag, hvis de ikke makker ret. 

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

@ Flemming

Selvfølgelig kender aviserne til loven omkring ophavsret, men da trådstarter ingen aftale har med modellen, hvem siger så at avisen har været af den overbevisning at modellen har haft ophavsretten på billedet?

Hvis jeg gik ind til en fotograf og fik taget nogen billeder, som jeg betalte for så er de også mine og jeg kan bruge dem som jeg har lyst til.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 19. Sep 13
Indlæg ialt: 185
Fra  Connspire Aps Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

KennM:
Hvis jeg gik ind til en fotograf og fik taget nogen billeder, som jeg betalte for så er de også mine og jeg kan bruge dem som jeg har lyst til.

Nej, det er de nemlig ikke! Ophavsretten er nemlig fotografens med mindre han med en kontrakt afgiver sin ophavsret ved salget.
Det samme når du f.eks får udviklet en hjemmeside, applikation osv - hvis du ikke har styr på hvad du betaler for, er ophavsretten aldrig din! Du har kun brugsretten!

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flemming:
Sikke noget sludder.

Læs nu hvad der står og ikke bare overskriften....

En model har send billeder til en avis ... vi ved ikke i hvilken anledning de er sendt ??

Så hvem skal have en faktura, nu du ved så meget kan du så ikke lige oplyse hvorfor avisen skal have en faktura ?
Har det gjort noget galt, efter hvad vi kan læse os frem til her?

 

Flemming:
Desuden er ophavsmanden også ret bekymret over den kvalitet, der er udgivet. Heldigvis kan man så sige, at avisen ikke har krediteret rette vedkommende for det "dårlige" materiale.

Er der nogle aftaler omkring brugen af disse billeder, og hvis avisen trykker dem, ja så alt andet lige, må de jo være i en god nok kvalitet, dog vil det være rart at vide i hvilken anledning, de er kommer i avisen for.

Flemming:
Til trådstarter: Send nu en regning i en allerhelvedes fart og stå fast på dit. Uanset hvad de svarer med, så bliv ved med rykkere og retssag, hvis de ikke makker ret. 

Kan du oplyse mig til hvem denne faktura skal sende til ?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

CRAZY:

Modellen har på en eller anden måde givet det videre til avisen, alle billderne, og et af billederne bliver brugt, som jeg ik kan li, hvad gør jeg nu, sikken dum situation 

CRAZY:

Vi ha ik noget som helst skriftligt aftale, kun mundtligt, at billederne måtte han gerne bruge til eget brug, portofolio osv,... fik dog ik skåret ud i pap han ikke måtte gå til blade aviser og lignenden, men det regnede vi hellere ik med ville ske, 

Med ovenstående i betragtning, så ville jeg droppe sagen og komme videre. Modellen har intet forkert gjort i henhold til den mundtlige aftale der er, om at de gerne måtte bruges til eget brug/portofolio osv. For han kan argumenterer for, at en avis er et udstillingsvindue for ham. Ergo eget brug/portofolio...

Hvad der måske er værre, det er den negative del, som sådan en løs og uigennemtænkt aftale medfører. For hva nu hvis modellen og avisen rotter sig sammen, og der pludselig kommer en avisartikel om, at I laver uprofessionelle aftaler, og at I prøver at skade jeres egne kunder? Det vil med sikkerhed skræmme mange potentielle kunder væk, og det er en historie, som let kunne blæses vildt op på f.eks Facebook eller EB.
Hvad med at kontakte avisen, og gøre dem opmærksomme på problemet, men at foreslå, at I får en artikel i med reklame for jeres firma/setup, hvor I kan vise processen fra original til færdigt modelbilled. Det er da win-win-win for alle tre parter!

Det skal lige siges, at hvis modellen eller avisen finder denne tråd, så står i ualmindeligt dårligt i en evt sag, fordi du indrømmer i tråden, at der er indgået en mundtlig aftale, som nu er dokumenterbar... Dvs de to andre parter har reelt mulighed for at dokumenterer den aftale, som der er lavet, mens I intet kan modbevise = looser case... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

KennM:

Hvis jeg gik ind til en fotograf og fik taget nogen billeder, som jeg betalte for så er de også mine og jeg kan bruge dem som jeg har lyst til.

Det er så ik helt rigtig... Fotografen har stadigvæk ophavsretten, men du har brugsretten. Hvor langt brugsrette dækker, det er en aftale sag. Men fotografen kan, hvis vedkommende ik har afgivet ophavsretten, stadig påvise at der er sket en krænkelse af hans/hendes ophavsret, hvis billederne bliver brugt uden for den aftalte brugsret...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flemming:

Juul:

Jeg vil sige lærepenge ....

Sikke noget sludder.

Aviser kender om nogen lov om ophavsret og deslige. De skal have en faktura, allerhelst igår, og de skal betale ved kasse 1. Hvis man tillader dette een gang, så vil det eskalere og ophavsmanden vil få det sværere ved at beskytte sig fremover.

Desuden er ophavsmanden også ret bekymret over den kvalitet, der er udgivet. Heldigvis kan man så sige, at avisen ikke har krediteret rette vedkommende for det "dårlige" materiale.

Til trådstarter: Send nu en regning i en allerhelvedes fart og stå fast på dit. Uanset hvad de svarer med, så bliv ved med rykkere og retssag, hvis de ikke makker ret. 

En god ide er at læse det, som trådstarter skriver, fremfor bare at hoppe på "SEND EN REGNING" bølgen... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 04:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Men Modellen, fik jo ale billederne, som tak for at han stillede op, og han kunne se, hvordan photoshootet gik, fordi jeg ville være flink. Der blev taget ca 80-100 billeder ialt af min fotograf, og jeg (designeren) havde givet billederne til modellen, som tak, og han selv kunne bruge til sit eget brug. Kun 2 af billederne fra denne photoshoot er vellykket, og som er færdig behandlet og retoucheret, alle de andre er "kiksede billeder" og ufærdige billeder (rå-materiale). Jeg er meget ømt på det punkt, hvad der må vises og ik vises, i det offentlige. Når jeg fortæller til modellen, det er til hans eget brug, så går jeg ik ud fra det blier sendt videre til pressen.

Nu skal dr siges, at modellen vandt en fitnesskonkurrence, og der blev taget en del billeder under konkurrence, og her kom modellens far ( i god tro) til "at sende billederne fra konkurrencen samt nogle af billederne fra vores photoshoot med mit designer-tøj på" af modellen til avis-redaktionen, som så brugte et billede fra konkurrencen, og et billede fra vores photoshoot i avisen, som blev trykt mandag og vist igår ( tirsdag), og her bliver jeg lidt paf.

Hvorfor stiller avisen ik nogle krav, og sætter spørgsmålstegn som:

Hov, hvor kommer det billede fra, da dettte billede ikke er fra konkurrencen, og falder uden for emnet?

Hvorfor ser de ikke med kritiske øjne, hvor billedet er taget, hvem er designeren, og hvem har taget billedet.

Hvorfor kontaker man ikke os, eller fotografen evt igennem modellen, om det er ok, at trykke billederne?

Ja, jeg er ny designer, og iværksætter, derfor er det også en lærestreg for mig, men fremover vil jeg gerne vide, om en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig aftale. Billedet er til privat brug, og offentliggøre de "ufærdige billeder" er som et slag i maven for mig, jeg kan slet ik ha det, og en klump i maven med dette "lille uheld"

(ps! Det andet billedet fra konkurrence, som også er taget af en proffesionel photograf, er hellere ikke krediteret, og det synes jeg også er for lavt af en avis ik kan finde ud af det og ha nogl retningslinjer.)

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 4. Jun 13
Indlæg ialt: 101
Fra  Roop webudvikling Skrevet kl. 04:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja så er det bare med at få sendt en regning. Personligt ville jeg få en advokat til at ordne det.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 04:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole kvist:

Ja så er det bare med at få sendt en regning. Personligt ville jeg få en advokat til at ordne det.

 

Jeg er en lille designer, som er ved at lave mit eget lille tøjmærke og ik råd til en advokat, men tak for rådet.

Hvis der er nogle der kan hjælpe mig med at udforme et lille brev, som jeg kan sende til redaktionen nu fra morgenstunden, så vil jeg blive enormt glad, da jeg ik er go til at fomulere sådan et "uheld"...hvad skal man dog skrive? Hvor meget skal jeg skrue bissen på?

Side 2 ud af 5 (49 indlæg)