Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig og stress

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke i tvivl om at jeg lider af stress og min egen læge har gentagne gange opfordret mig til at sygemelde mig. Jeg ville nok have gjort det hvis jeg var ansat, men synes det er en lidt anden situation når man er selvstændig (både økonomisk men også personligt, ville have det meget svært ved bare "at slippe alt"). 

Jeg synes det er meget sjældent man hører om selvstændige som går ned med stress (og synes hele tiden jeg hører om ansatte som er sygemeldt pga stress), så jeg efterlyser lidt nogen som rent faktisk har sygemeldt sig og hvad de gjorde rent praktisk?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

selvstændige får lige så let stress som ansatte tror jeg nu nok. Du skal jo først og fremmest være lidt sikker på hvad det er der stresser. 

Er det for meget arbejde - konkret arbejde?

Er det myldertanker om alt det der kan gå galt?

Er det bekymring for økonomien rent ud?

Eller er det ægteskabet, børnene, angst for sygdom osv. eller noget helt femte

Det nytter jo ikke at melde sig syg fra selvstændighed hvis årsagen ikke ret konkret er den første - for meget konkret arbejde. 

Myldertanker, frygt for økonomien og alt det der ikke har med virksomheden at gøre bliver jo ikke bedre af en sygemelding, som uvilkårligt kan trække modsatte vej - flere tanker, for nu forsvinder kunderne da og - økonomien og og og

På den måde står man dårligere som selvstændig - dog med den fordel, at man ikke lige bliver fyret

Der findes vist muligheder for sygedagenge også uden forsikring .- efter 2 uger via nemreffusion men det kræver virksomheden har givet en indtjening der kan danne grundlag for dem - og ellers skal man være forsikret (inden man blev konstateret stresset/syg)

Hvis det er for meget arbejde, så er løsningen at geare ned og i en periode sige nej tak til visse opgaver. Måske har du - eller kan få, ansatte som kan køre ting bedre end du lige tror?

Hvis det er økonomi og bekymring over om det kan forsætte, så er der som jeg ser det to et halvt klare alternativer:

Få hjælp af en der kan din branche til at overskue fremtiden - en type mentor - søg ex herinde + af en med økonomisk overblik til at se hvad der er op og ned og hvad der evt kan være fremtiden - Gear lidt ned, men hold tingene helt igang

Efter tænke pause og analyse, beslut at søge arbejde inden for noget du kan og trives med, og drop det selvstændige hvis der ikke synes en afklaring på din stress og årsagerne til den

og den halve - tag 2 mdr sygdom, søg dagpenge hvis du har basisindtjening til det eller sug på lappen (lev for ægtefælleindtægt eller formue) og beslut dig om 2 mdr - om det har fjernet stress og du ser lysere på det at være selvstændig

Det vigtigste er at finde årsagen til stresset så klart man kan, ellers får man let valgt helt gale løsninger - måske nogle timer med en psykolog men jeg tror mere på en forretningsmand og en økonomimand - hvis du når frem til, at det er forretningen der stresser

vh og rigtig god vind med at komme videre herfra  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

  Selvstændige kan helt klart få stress - og det er desværre et meget overset område inden for iværksætteri.
Men der er helt klart en risiko-faktor omkring dette.

Men men men... Jeg vil sige at man som selvstændig har en tendens til at være mere tolerant. Men det er omvendt også der hvor det godt kan gå hen og blive farligt, da man kan være i situationer hvor man får tilsidesat sig selv i forhold til virksomheden.
Jeg har selv, for mange år siden med en tidligere virksomhed, været helt derude at jeg endte på hospitalet med besked om, at jeg var tæt på et "uagtsomt selvmord".
Så been there, done that - even got the f**king t-shirt.

Så jeg vil være så firkantet at sige at det ikke er så tit en selvstændig lægger sig med stress - til gengæld brænder de totalt sammen Indifferent, netop fordi de får kørt sig ud over deres egne fysiske og mentale grænser.

- Jeg endda oven i købet et lidt provokerende ordsprog til ovenstående:
Det kræver at du brænder for det - men så kan du også risikere at brænde ud...

/Jesper

 

Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Mmat:
Jeg er ikke i tvivl om at jeg lider af stress og min egen læge har gentagne gange opfordret mig til at sygemelde mig. Jeg ville nok have gjort det hvis jeg var ansat, men synes det er en lidt anden situation når man er selvstændig (både økonomisk men også personligt, ville have det meget svært ved bare "at slippe alt"). 

Been there, done that, bought the t-shirt.

Jeg er stressramt.
Jeg har ikke sluppet det hele og lukket min virksomhed, og jeg gør det heller ikke.
Min læge ville have sygemeldt mig, men det var jeg ikke indstillet på - så tjener jeg jo ingen penge.

Men jeg fik af min fagforening bevilget en række konsultationer hos en psykolog, og det har virkelig hjulpet mig meget. Det kan jeg varmt anbefale. Hvis du er i en fagforening, bør du tage kontakt til dem og se, om de har en ordning, hvor man kan få bevilget psykologbistand ved belastende arbejdsmiljø. I min fagforening gik den igennem selom jeg selv både er arbejdsgiver og arbejdstager i denne situation.

Og som sagt har det hjulpet.

Jeg har nu en stratagi og er på vej ud af min stress, selvom den stadig belaster mig voldsomt her et lille års tid efter at jeg konstaterede den.

De vigtigste råd fra min psykolog var:

Hold pauser nok.
Kend dig selv.
Hold pauser igen.
Hold pauser nok.
Hold lange nok pauser.
Kend dig selv.
Hold pauser nok.

Ja - jeg er noget tungnem og skal have det mange gange.

Min stress komme blandt andet til udtryk ved, at jeg udskyder opgaver, selom jeg ved at de skal laves. På den måde holder min stress sig selv i live, fordi jeg jo så senere bliver mere stresset.

Jeg håndterer det ved at tage en lang pause, når jeg opdager, at jeg er i gang med at udskyde en nødvendig opgave. Jeg betragter det som et tilløb.

Ja - så når jeg mindre, end før jeg blev stresset - men dengang lavede jeg også mere end min krop kunne holde til - det var jo derfor jeg blev stresset.

Tag en ferie.

Hold lange pauser.

Strukturér dit arbejde.

Sæt din arbejdsindsats ned til et realistisk niveau.

Søg professionel hjælp.

Held og lykke med at komme igennem din stress.

Vær bevidst om, at du ikke kan nå op på dit gamle niveau igen - det vil blot stresse dig igen. Du kommer til at erkende, at du skal drosle ned.

 

Fra Odense
Tilmeldt 23. Oct 13
Indlæg ialt: 1
Fra  Fyns Psykologpraksis Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Stress opstår som en kombination mellem ydre og indre påvirkninger eller ydre faktorer og indre konstellationer - nogle ydre påvirkninger har vi ikke kontrol over, mens vi kan styre andre, men derimod er der langt bedre mulighed for at forebygge og bearbejde stress og overbelastning gennem indre faktorer.

Det er en virkelig god investering, at opsøge kvalificeret hjælp til både at forebygge og bearbejde stress- og overbelastningstilstande i udfordrende livsperioder – og særligt i livet som selvstændig, da denne "ydre faktor" kan være en meget varierende størrelse over tid!
Men hvordan vælges en god samtale- og sparringspartner i forhold til stressforebyggelse og/eller -bearbejdning?

Mit råd vil være, at kontakte forskellige psykologer og undersøge bl.a. hvor tillidsvækkende og kompetente vedkommende virker (og ja, det må man godt, helt uforpligtende. Det er kun en personlig grænse, som skal overskrides), for en af de mest afgørende faktorer for et vellykket forløb er nemlig, at der er en god relation imellem dig og psykologen. 

For ikke at gøre min kommentar for lang, så vil jeg anbefale dig, at læse mere om, hvordan du vælger en god sparringspartner i forhold til forebyggelse og bearbejdning af stress- og overbelastningstilstande, på hjemmesiden www.fynspsykologpraksis.dk hvis det har din interesse.

 

Med venlig hilsen
Frans Boeriis

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)