Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed med vækstpotentiale - finansiering?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Står i den spændende situation at jeg er medejer af en virksomhed med pænt vækstpotentiale. Har samtidig fået mulighed for at erhverve mig 100% af virksomheden, da min partner ønsker at træde ud af virksomheden.

Forretnings plan, budgetter, regnskaber mv. er fremlagt til banken, og har efterfølgende fået en fantastisk god respons med den melding at de gerne vil deltage i finansieringen - hvilket jo er fantastisk i dagens Danmark. Beløbet de har sagt ja til svarer til ca. 2,5 mio kr. - Så langt så godt. 

Dog er jeg i en situation, hvor jeg ikke pt. selv står med det resterende beløb, ca. 1 mio kr. da jeg allerede har investeret en del penge i den andel jeg nu ejer i dag.

Så spørgsmålet er hvor jeg går hen nu. Jeg har talt med vækstfonden, som har været lydhør overfor mit projekt og jeg har fremsendt dem samme materiale som min bank har fået, sammen med en detaljeret beskrivelse af hvad min bank har sagt god for og på hvilke betingelser. Således afventer jeg svar fra dem.

Men men men, jeg ville meget gerne prøve at søge et par øvrige muligheder, ,måske private investorer - dog søger jeg ikke en investor, det jeg søger er reelt et lån, med en tilbagebetaling på 5 år og sigter efter en rente på mellem 7-9% pa. - så hvis der er nogen der skulle ligge inde med et par gode bud på hvor jeg ellers kunne søge efter en mulig långiver eller har en anden god ide til hvordan jeg skraber det sidste beløb sammen, så er jeg meget lydhør overfor jeres ideer. Og hvis der skulle sidde nogle og læse dette indlæg, som mener ovenstående kunne være en "investering" med et fornuftigt afkast, så høre jeg selvfølgelig også gerne fra dig.

God aften.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville bestemt med OK fra banken kigge til amino kapital men - rent lån 5 år - ingen sikkerhed specielt går jeg ud fra og rente 7-9% hos privat investor - det tror jeg er MEGET optimistisk - Jeg TROR du skal forvente enten det dobbelt krav eller andel i overskud/ejerskab

Måske sælger må vente lidt på fuld betaling - og få den sidste mio over 5 år fra overskud eller på andet vis - så du slet ikke skal låne dem, men sælger der kender dig og virksomheden trods alt satser den del ?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit indlæg, men skal lige forstå dig korrekt.

Mener du at en privat långiver forventer 14-18% i rente?

Jeg forstår det mht. sikkerhed, det er jo altid en svær størrelse - der er jo først og fremmest mulighed for en personlig kaution, så hvis det hele væltede en dag, ja så stod jeg med gælden personligt, eller dele heraf. Jeg ved ikke helt hvordan reglerne er, men kunne man lave en form for bonus ordning i form af andel i overskud, men hvor man undlader ejerskab?

Grunden til at jeg gerne skulle stille med hele beløbet up front er at en del min partners ejerskab er privat, dvs. min partner skal svare skat af beløbet med det samme, så er en afbetalings ordning lige pludselig ikke specielt attraktiv for min partner.

Og jeg har kigget lidt på Amino Kapital, og har undersøgt de virksomheder der har været venlige at skrive lidt yderligere info på deres profiler, og lige umiddelbart virker nogle af profilerne ikke helt troværdige i mine øjne - har du erfaringer med denne del af Amino?

På forhånd tak for svar.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv evt vækstguiden.dk

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Minkognito:
Mener du at en privat långiver forventer 7,5 og 16,5% i rente?
det ville ikke overraske - banken vil ligge mellem 7,5 og 16,5% iflg. Mybanker statistik og privat långiver uden sikkerhed for lånet - højere

Minkognito:
Jeg forstår det mht. sikkerhed, det er jo altid en svær størrelse - der er jo først og fremmest mulighed for en personlig kaution, så hvis det hele væltede en dag, ja så stod jeg med gælden personligt, eller dele heraf. Jeg ved ikke helt hvordan reglerne er, men kunne man lave en form for bonus ordning i form af andel i overskud, men hvor man undlader ejerskab?

Man aftaler helt frit de regler, bare det er tydeligt og med de beløb ville jeg lade en advokat råde konkret når I nærmer jer enighed og det gælder alle svar hele vejen ned.

Minkognito:
Grunden til at jeg gerne skulle stille med hele beløbet up front er at en del min partners ejerskab er privat, dvs. min partner skal svare skat af beløbet med det samme, så er en afbetalings ordning lige pludselig ikke specielt attraktiv for min partner.

nah - hvis han får førstedelen kontant - og anden delen er helt afhængigt af overskud eller royalty - så intet er garanteret dag 1 - vil han ikke få skat før pengene er skyldige til ham vil jeg mene - det kan sagtens opstilles - han kan sågar eje den sidste del - men aftale om at SKULLE sælge til dig efter en fastsat plan - og får så absolut ikke skat - I det hele taget kunne han ha interesse i at fordele indtægten via royalty eller andet over flere år for ikke at ryge i topskat med alt - men det er jo den gamle risiko/mulighed han så vil se på - i forhold til skatterabat over årene

Minkognito:
Og jeg har kigget lidt på Amino Kapital, og har undersøgt de virksomheder der har været venlige at skrive lidt yderligere info på deres profiler, og lige umiddelbart virker nogle af profilerne ikke helt troværdige i mine øjne - har du erfaringer med denne del af Amino?

nej det kan jeg ikke prale af - jeg står som mulig investor, men har ikke fundet noget - der var godt beskrevet OG inden for det område jeg ville kigge på. Jeg er basalt set nok ikke privat investor, så det er nok så meget for hvis der nu var en ide jeg lige faldt for - så ville jeg da slå til, og det kan jo være mange har det sådan, men omvendt-  jeg er der jo ikke uden at ville kunne investere, og jeg tror største svaghed er dårlige projektbeskrivelser, som jeg synes du med - var det 2,5 mio tilsagn fra bank på basis af din beskrivelse, burde være forbi

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja så ligger min bank heldigvis i den lave ende :) - og ja, jeg skulle mene at min dokumentation er tilstrækkelig når nu banken har sagt ok. Ved ikke om det ændre noget for en evt. investor at det er en ældre virksomhed, som har lavet overskud hvert eneste år siden etableringen, på nær to svære år under krisen, som vi heldigvis har lagt bag os nu.

Mht. betalingen til min partner har du til dels ret, men hvis det skal gøres løbende har jeg forstået på min revisor at virksomhedens værdi vil være variabel, og således vil virksomheden pludselig blive meget dyrere når vi har opnået de nye vækstmål, som er indenfor en 3 årig periode.

Nå jeg prøver lige at sove på det her, og så vil jeg prøve at re-poste denne tråd imorgen, hvor der formentlig er lidt flere online - så kan det være der kommer flere gode ideer til - men tak for hjælpen indtil videre.

Også tak for linket til vækstguiden.

Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Go morgen Amino

Jeg tillader mig lige at re-poste denne tråd, så alle i morgenfriske Aminoer også får en chance for at give mig nogle gode input til, hvad og hvor jeg eventuelt kan søge yderligere finansiering.

God dag til alle :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være velkommen til at smide mig en privatbesked med din mail. Jeg har en del investorer i mit netværk, som måske kunne være interesseret.

Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stiven

PB sendt.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)