Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab for en lille Spar!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Danmark
Tilmeldt 29. Sep 13
Indlæg ialt: 49
Fra  UreGiganten.dk Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg sidder og kigger på regnskabet for min lokale spar supermarked der er sat til salg. Jeg vil gerne vide udfra tallene hvor meget ejeren kommer til at tjene :)

Omsætning 23,5 mio kr. 

Bruttoavance 19,4 %

avancen bliver her : 4.559.000 kr

Omsætning tips og lotto 1,5 mio kr 

bruttoavance 8 %: 

avancen bliver : 120.000 kr.

Husleje + strøm og varme og vand :800.000 kr. 

Udfra mit kendskab til butikken så ved jeg der altid er 2 medarbejdere + ungarbejder på arbejde (max).

hvis vi hypotetisk antager at lønnen er 120kr/time og 60kr/time for ungarbejderen så bliver deres årsløn (10timers arbejde + søndags tillæg)

1,3 mio. kr.

Lad os antage at Der går ca. en million til markedsføring, forsikring, revisor mm. hvilket jeg tror ligger i den høje ende. 

så bliver det til 4.679.000kr. - 800.000kr -1.300.000 kr - 1.000.000kr = 1.579.000kr.

Kan det passe at min købmand tjener det beløb om året? eller er der andre parametre der skal tages hensyn til?

Køb billige ure online på uregiganten.dk.

Fra Danmark
Tilmeldt 29. Sep 13
Indlæg ialt: 49
Fra  UreGiganten.dk Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen der ved noget?

Køb billige ure online på uregiganten.dk.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det bliver jo rent gæt og en del af dit er det vel også - kan 2 medarbejdere og en ungarbejder holde butikken åben virkeligt- har den åbent til 17:30 eller senere og hvad i weekends - hvad betaler man for at være med i spar kæden - er spild med i brutto% og hvad ved jeg (som ikke har drevet købmand)

Afskrivning af inventar må være en post - og er bruttoprocenterne de helt korrekte for den butik og meget andet + købmanden arbejder vel selv og hvad ved jeg. Jeg tror du skal få detaljerede regnskaber og sætte dig med en revisor der vant til at læse købmandsregnskaber og se hvad der er helt op og ned - men dine tal KAN være tilnærmelige?

Vil du købe skal du har 3 års detaljerede regnskaber gerne og kende ejernes udtag til sig selv i alle former

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

masih2005:
Bruttoavance 19,4 %

Det lyder nu af ret meget for en SPAR købmand.

Jeg ved, at vi i Løvbjerg, da jeg arbejdede der, for godt 6 år siden, havde en BA på ca 12% fordelt over hele butikken, excl tips/lotto, og tobak, hvor slagteren havde en BA på ca 22-25% alt efter måned (og stod for ca 20% af butikkens totale salg)

Men det spiller jo også ind, om det er en Spar, Kwik spar, Euro spar eller Super spar, da det siger noget om butikkens generelle størrelse. (selvom de alle bliver lavet om til "Min købmand" inden længe, hvor de så kan komme til at tjene flere penge, da de så må bruge lokale og individuelle leverandører, istedet for idag, hvor de skal handle med Super Gros)

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken type virksomhed er det i dag ApS eller privat virksomhed.

Det kan godt være en god forretning hvis den ligger det rigtige sted og man er god til at købe ind.

Men pas nu på at der ikke er planer om at der er ved at blive bygget nogle nye bolig så kommer der nok også en fakta, Rema m.fl. og så kan den gode forretning blive en dårlig forretning. Der er mange kiosker i KBH som lukker eller bliver lejet ud fordi de har mærket at supermarked kæderne nu kan holde åben som de vil næsten.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Danmark
Tilmeldt 29. Sep 13
Indlæg ialt: 49
Fra  UreGiganten.dk Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen BA på 19,4 % er taget fra deres salgsopstilling

og jeg har selvfølgelig ikke taget hensyn til at der "svind" på 2-3%. Det er selvfølgelig også en del penge. 

Men jeg tror også det skal være en revisor der kigger på regnskabet. Jeg synes bare det virkede ret voldsomt at min lokale købmand skulle have en årsløn på over 1 million, selvom han knokler som en sindsyg

Køb billige ure online på uregiganten.dk.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

masih2005:
Jeg synes bare det virkede ret voldsomt at min lokale købmand skulle have en årsløn på over 1 million, selvom han knokler som en sindsyg

Ja, og har han nok næppe haft.
Som John har været inde på, skal du have tilgang til flere års regnskaber, og husk, som også skrevet af John, at tage højde for afskrivninger og geninvesteringer i aktiver (Kølebokse etc.) 

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 263
Fra  Tæppebutikken.dk Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er muligt at du også skal regne med leasing af inventaret i butikken(kølemøbler, reoler osv) og det kan godt udgøre måske100-300tusind.

Derudover skal du kunne stille en betydelig garanti til varekrediter. Sikkert en million(det koster også).  Hvis du ikke er erfaren så er det svært at bestille varer i rette mængde. Bestiller du for meget mælk og brød osv så må du smide ud og det påvirker din avance negativt. For få varer koster omsætning og kunder hvis du tit har udsolgt Jeg vil også mene at løn vil være lidt højere, men regnskabet er ikke helt ude i skoven. Men ring til spar og hør dem ad. Du skal også tænke på konkurrencesituationen. Hvis der f.eks. åbner en discountbutik i nærheden så falder din omsætning formentligt kraftigt, det er der mange sparbutikker som har oplevet og de har det svært  Men der kan også være muligheder for øget indtjening ved at blive postbutik eller GLS-pakkebutik

mvh

Fra Herning
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 32
Fra  aktie-handler Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken Spar er det? Kunne eventuelt skimme regnskabet igennem

Fra Dronninglund
Tilmeldt 7. Jan 13
Indlæg ialt: 174
Fra  Seo Service Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En bruttoavance på 19,4% er helt normalt for en Spar butik.

Men hvorfor nøjes med dette? Hvis du er "rigtig" købmand og du ringer rundt til dine leverandører, så er det nemt at få fat i gode partier af varer,(specielt på fødevarer) hvor din avance er meget høj, på den måde kan den samlede bruttoavance sagtens blive højere (23-24%) også selvom du sælger til spotpriser.

Nu er der nok nogle der vil have nogle eksempler på dette fra det virkelige liv, så der kommer lige et par enkelte eksempler på partier. (Dato varer fra supergros, kan altid købes løbende, her kan du få flere paller med varer hvor datoen er overskredet for det de normalt må sende ud fra lageret. Varer der normalt koster kr.15-20,- i indkøb kan fås til kr.1 til 3,- osv. F.eks. pølser, salater, pålæg, sodavand, frostvarer - sælg dem f.eks. til 10 kr. pr. pakke eller 3 for 10,- og få super avance. (der er typisk alt fra 1-2 uger at få varen solgt).

Det var lidt et sidespor, men har 20 års erfaring med dette, så ved hvordan det gøres.

Vedr. din udregning til løn, så er den nok ikke helt ved siden af, dog husk også at medregne feriepenge. (Pension er der normalt ikke noget af for butiksansatte, så denne behøver du ikke at tænke på). Ligesom at købmanden selv, garanteret også får løn - som de andre medarbejdere. Hvor resten af indtjeningen kommer til evt. at ligge i egenkapitalen.

Du skal dog også tænke over, om varelageret er med i overtagelsen, eller om dette bliver solgt helt ud inden? Et varelager til en butik som denne Spar vil vel ligge i omegnet af 1 til 1,5 million, et varelager som du også skal investere i. Samt andet inventar.

Vedr. svind, da er det helt rigtigt at medregne et svind på 2-3% - Da det helt normalt ligger i det leje. (Men er det allerede trukket fra bruttoavancen? i disse tal du har?)

Der skal også tænkes på kølemontører, el-installatører + andre montøre (der er altid et eller andet der går i stykker) det er måske ikke det store beløb, men regn med en 15-25 tusind året til dette. Samt evt. skal du tegne abonnement på- og få sat alarmer i butikken (evt. overtagelse fra den tidligere købmand).

Normalt betaler man også for at være med i kæden, dog får hver købmand ved årskiftet også en bonusbetaling tilbage for det man har handlet ved Spar´s lager (supergros - loyalitets bonus), så her er der både beløb som skal lægges til og trækkes fra.

Men ellers er din udregning nok ikke helt ved siden af. Men spændene. Som en anden også siger i tråden her, hvis belliggenheden er god ligesom kundegrundlaget, så kan der altid gøres en god forretning for den rette købmand.

 

//Steen

Steen M. Nielsen | Seo Service®

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)