Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms, tøjsag.

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 22. Aug 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

1. super. 

2. Dvs. at jeg skal have dokumentation fra den som jeg køber varerne af? (altså de private personer, som står og sælger tingene på markederne?) 

og mht. til faktura, så er det vel vigtigt, at det fremgår af fakturaen, at jeg gør brug af Brugtmoms. og så skal jeg selvfølgelig være præcis, med alle mine tal mht moms, i mine regnskab over køb og salg

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Stephanie29:
2. Dvs. at jeg skal have dokumentation fra den som jeg køber varerne af? (altså de private personer, som står og sælger tingene på markederne?) 

ja og den skal indholde mindst alt det som du så i linket http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html under punktet Krav til afregningsbilaget når du køber. Det finder du let i linket

Du bør måske lave en standard med tekst både på fransk og dansk så både den du køber fra, og skat/moms kan se det ved en kontrol

Stephanie29:
og mht. til faktura, så er det vel vigtigt, at det fremgår af fakturaen, at jeg gør brug af Brugtmoms

og igen - du finder let i punktform klare krav til din egen faktura i linket under overskriften: Krav til din faktura når du sælger videre  og  faktura skal som minimum indeholde følgende. Begge dele finder du let i i linket i første linje andet afsnit

Det er helt afgørende, at du følger de krav

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Aug 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Men ved brugsmoms, kræver det vel, at jeg har et bilag fra min private sælger i Frankrig (altså dem som står og sælger ved markederne)? eller.. :)

puh der er meget ved alt det her moms!

Tilmeldt 22. Aug 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Puha der er meget så. Jeg forventer ikke en omsætning på over 50.000 på de her 12 måneder, så jeg kan vel lade være med at momsregistrer mig til at starte med. Det med at lave afregningsbilag, fra den jeg køber fra, er semi besværligt, da jeg ofte købere hos 20-30 forskellige personer, på sådan et marked, og der er mindst 1000 mennesker sådan et sted. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Stephanie29:
Men ved brugsmoms, kræver det vel, at jeg har et bilag fra min private sælger i Frankrig
ja - hvad har du mod at klikke i linket http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html ? Big Smile Både der og i Henriks tidligere link har du let kunne læse det du spørger om hver gang.

Jeg kan da godt citere fra det men der står jo meget andet som du så misser-

Din private sælger i Frankrig skal udløse et afregningsbilag (du må gerne lave det men sælger skal skrive under) og det SKAL indeholde følgende

  • Et nummer eller andet der identificerer bilaget
  • Dato for udstedelse af afregningsbilaget
  • Navn og adresse på sælger
  • Navn og adresse på din virksomhed som køber
  • Specifikation af det leverede
  • Prisen der handles til
  • Et varenummer du giver varen, hvis du bruger den individuelle metode
  • Sælges underskrift på bilaget eller helt tilsvarende bevis for sælgers bekræftelse - f.eks. et brev fra sælger, hvis ikke det er muligt at mødes personligt.
Disse punkter skal alle med og det er der jeg foreslår du laver en standard på fransk og dansk med hver oplysning som skal ifyldes
og hvad din egen faktura angår:
Du kan benytte en faktura eller en kassebon, forudsat denne indeholder helt samme oplysninger som kravene til en faktura.

Afregningsbilaget er din dokumentation for varens købspris. Hvis afregningsbilaget ikke opfylder betingelserne, kan du ikke bruge brugtmomsordningen.

Afhængigt af hvilke varer det drejer sig om, er der tre tekster at vælge imellem, og den korrekt SKAL fremgå tydeligt af fakturaen:


  • Fortjenestemargenordning - brugte genstande - køber har ikke fradrag for momsen
  • Fortjenestemargenordning - kunstgenstande - køber har ikke fradrag for momsen
  • Fortjenestemargenordning - samlerobjekter og antikviteter - køber har ikke fradrag for momsen

Selve din Faktura skal som minimum indeholde følgende:
  • Fortløbende nummer 
  • Dato
  • Sælgers (din virksomheds) navn og adresse
  • Dit CVR nummer
  • Købers navn og adresse. Altid hvis det drejer sig om en anden virksomhed, men det kan udelades af praktiske årsager, f.eks salg til private eller salg fra butik eller loppemarked m.m.
  • Specifikation af varen/det leverede
  • Varenummer, som skal være samme nummer som blev brugt ved varens køb, hvis den individuelle metode bruges, ved samlemetode kan dette undlades
Overholder du det, kan du bruge brugtmoms når du også bogfører korrekt efter reglerne (igen i linket).
Du må ALTID bruge almindelig moms = hvis du ikke har fuldt afregningsbilag fra din franske sælger med alt til brugtmoms, men bare et almindeligt bilag der viser vare og pris og navn - en købskvittering  - så må du godt bare lægge 25% moms på din salgspris og holde den uden for brugtmoms - det betyder bare, at din vare bliver lidt dyrere
Har du slet ikke kvittering for købet der viser varen prisen og gerne sælger identifikation - så kan du har problem med overhovedet at trække varen fra for du kan ikke dokumentere udgiften
vh

 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Aug 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har skam læst det, men jeg vil bare gerne være sikker :D hahha, men undskyld (jeg forstår) 

Jeg tror altså bare, at jeg lader mig momsregistrer på almindelig vis.. 

Så må jeg jo bare sætte de 25% oveni, tror bestemt det er lettest for alle parter. 

og endnu et spørgsmål.. 

jeg har prissat mange af mine varer eks: kjole ; 149 (25% moms - 37,25)

paypal tager lidt for betalingen: 7,7 kr. 

dvs. 149-37,25-7,7 =  104,05 kr.     

varen kostede 5 euro = 37,3 kr. 

Fortjeneste: 104,05 - 37,3= 66,45.

Riiiiigt? ^ :d 

Og tak for alle linkene, de hjalp meget. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg kan godt forestille mig fanskmænd og damer kigge lidt sjovt på afregningsbilaget, men du kan jo se - i alle fald

Stephanie29:
jeg har prissat mange af mine varer eks: kjole ; 149 (25% moms - 37,25)

Næh næh - når du regner baglæns skal du regne 20% moms - 149 kr hvoraf 20% moms = 29,80 kr = 119,20 for selve kjolen og så minus paypal osv jep

Prøve? 119,20 plus 25% moms når vi nu lægger den til = 149 kr igen.

Inkl. moms 100 kr moms 20 % - 80 kr tilbage -

eksl moms 80 kr + 25% momnd = 100 kroner - you see

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er brugtmoms jo ikke en dansk opfindelse men er reguleret i EU-lovgivningen - så mit bud er at selv franske markedsfolk er vant til brugtmoms.

Tilmeldt 22. Aug 13
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstårrrr det nu!! Mange tak for det! :)

I seee!

Vh Stephanie. 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)