Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En eller to virksomheder?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 24. Jul 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg arbejder som freelance ingeniør.

Jeg overvejer dog også at gå i gang med noget køb og salg af varer, der ikke har noget med min nuværende forretning at gøre. 

Jeg har tænkt på at det nok er en fordel at skille tingene ad i to selskaber. Men så vidt jeg har forstået kan man kun have en enkeltmandsvirksomhed?

Det kunne måske også være et holdingselskab og så to Aps'er. Men kræver det så 2 x 80.000 kr i indskudskapital eller kan man flytte pengene lidt rundt mellem selskaberne så det kun kræver 1 x indskudskapital?

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

Mvh Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Kaas Petersen:
Jeg har tænkt på at det nok er en fordel at skille tingene ad i to selskaber. Men så vidt jeg har forstået kan man kun have en enkeltmandsvirksomhed?

korrekt - men der er ikke noget i vejen for at lave begge dele ved at have flere branche registreringer i virk.dk i samme enkeltmandsvirksomhed og bare regnskabsmæssigt holde det især

Anders Kaas Petersen:
Det kunne måske også være et holdingselskab og så to Aps'er. Men kræver det så 2 x 80.000 kr i indskudskapital eller kan man flytte pengene lidt rundt mellem selskaberne så det kun kræver 1 x indskudskapital?

Nej holding og 2 driftselskaber kræver to fulde kapitaler som ikke må hæves igen eller tages som løn osv.Læs evt APS MED HOLDING 

Også i et ApS med eller uden holding kan du har flere forskellige aktiviteter med flere brancher og bare holde især regnskabsmæssigt. Pas på ikke at gør ting mere bøvlet administrativt end nødvendigt i alle fald

God vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er for så vidt ikke noget i vejen for at du kan have flere afdelinger i din personlige virksomhed. Vær obs på omkostningerne forbundet med rækken af selskaber. I øvrigt 100% enig med John: kapitalen skal forblive hvor den er.

 

Alternativt: vent kort tid og stift så IVS for kun 1 krone i indskud... Få det komplette overblik over selskabsformer og valg af virksomhedsform her: http://bit.ly/1aLxV3I

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jul 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene, og tak til John for linket til din blog. Det virker jo indlysende nok, når jeg har læst din forklaring der.

Jeg tror jeg venter og ser ang. Ivs. 

Mvh Anders

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)