Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse af erhvervslejemål - inden d. 1 eller til og med d. 1??

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har lige et lille issue, som jeg ønsker at få belyst.

I min lejekontrakt står der følgende:

Opsigelse:

"Opsigelsesvarslet er fra lejers side 3 måneder til den første i et kvartal"

Lad os tage som eksempel, at jeg ønsker at opsige mit lejemål dags dato (1. oktober 2013), kan man så argumentere for at lejemålet kan opsiges pr. 1. januar 2014 - dvs. fraflytningen skal skal ske her i 4. kvartal 2013, da det er opsagt med 3 måneders varsel til den 1. i et kvartal (1. kvartal 2014).

Eller skulle opsigelsen have været afleveret senest d. 30/9-2013, så den var modtaget inden d. 1. oktober 2013 så de 3 måneder gælder indtil udløb af 4. kvartal 2013, dvs. opsagt 1. januar 2014.

Vi diskuterer lidt frem og tilbage herude på kontoret, og jeg kunne godt bruge et par andres syn på dette. En skæringsdato er jo en skæringsdato, men i dette tilfælde kunne jeg godt tænke mig at vide, om det er ok at opsigelsen først afleveres og komme til udlejers kendskab d. 1 oktober 2013, hvormed der præcis er 3 måneders varsel til d. 1. i næste kvartal?

Er der nogen der har erfaring med dette, eller kan forklare hvorfor det er det ene eller andet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

3 mdrs varsel til den første i et kvartal ville jeg altid opfatte som, at du skal opsige 30/9 for at kunne flytte efter 4 kvartal, og kommer du ind i 4 kvartal, så er det første kvartal 2014 der går med

Det som er lidt sjovt formuleret er til den første i et kvartal - hvor jeg normalt ville ha brugt formuleringen 3 mdrs varsel til udløbet af et kvartal - og det er vel der du øjner muligheden af, at den 1/10 og 3 mdr er 1/1-2014 og ud kan du så komme den dag - men det ville være unormalt vil jeg mene

Lad os se om en advokat herinde ville tage den som det var 3 mdr til den første - du skal i så fald ha den afleveret idag.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu må vi se hvad der sker, min udlejer er af samme holdning som du bl.a. er inde på - men rent formuleringsmæssigt, så er jeg selv lidt tvedelt. Man skal rette sig efter det skrevne og ikke på hvordan det "plejer" at være, dvs. enten kan det opsiges til og med d. 1/10-2013 ellers vil jeg i hvert fald have en logisk forklaring på hvordan teksten skal forståes.

Jeg opsagde i øvrigt lejemålet i eftermiddags efter de vilkår jeg har tolket i lejekontrakten, men som på nuværende tidspunkt ikke er godkendt af udlejer.

Så enten har jeg opsagt i rigtig god tid i forhold til næste skæringsdato - ellers så går den igennem pga. formuleringen, i en problemstilling som jeg altid vil mene skal tilgodese lejer, såfremt der er en tvist af lige netop denne type - reelt er der kun 4 dato'er om året, hvor denne formulering kan være et reelt problem :-)

Jeg må få min advokat til at kigge på det i morgen, da det kunne være rart at få en afklaring på dette :-)

Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 292
Fra  WebSafe Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg tolker lejeloven :

En rettidig opsigelse til den første i et kvartal, skal være udlejer i hænde senest den første i et kvartal, dvs. 1/1, 1/4, 1/7, eller 1/10. 

Lejemålet skal så fraflyttes senest klokken 1200 den første i det efterfølgende kvartal.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lasse

I lejelovspraksis betyder klausulen meget klart at du skulle have opsagt den 30.september.

Sorry.

Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 84
Fra  Erhvervsraadgiver.dk Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Jacob. I erhvervslejemål er opsigelsesvarsel ultimo måneden (eller kvartal). Din næste mulighed for opsigelse er den 31. december (beklager).

Mvh. Michael C

Fra Esbjerg
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

Tak for dit svar - hvis det er sådan det forholder sig, så er der ikke så meget at gøre, dog har jeg sendt en kopi af kontrakten videre til vores advokat.

Er du af den overbevisning at det er formuleret korrekt og let forståelig, eller kunne det med fordel have været gjort bedre fra udlejers side?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er som nævnt af den opfattelse at den er lidt sjovt formuleret med til den 1. i en måned hvor det normalt ville hedde til udløbet af et kvartal, men jeg tror nu man vil se det som senest 30/9 for at være UDE den 1/1 - Lad os høre hvad din advokat svarer - jeg tror ikke du har det helt vilde håb

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)