Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i "blikfang" bil - regler?

Side 1 ud af 10 (91 indlæg)
Fra Taastrup
Tilmeldt 3. Apr 13
Indlæg ialt: 114
Fra  PersonligUdvikling.Nu Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Aminoer,

Jeg har lige et spørgsmål. Hvis jeg erhverver mig et køretøj, det skiller sig meget ud og hertil får logo mm på - hvordan/hvornår må jeg anvende køretøjet og samtidig gøre brug af diverse fradrag?

Jeg tænker, det må anvendes på følgende måde:
- fra firma og ud på en route og tilbage igen.
- fra firma til firma
- fra firma til privat, sålænge det et erhversmæssig karakter.

Men hvad nu hvis du fx bor på Sjælland og skal besøge nogen fx i Jylland. Mødet er af privat karakter, men køreturen kan have en erhvervsmæssig gevinst i og med, at køretøjet skiller sig ud og kan skabe interesse/reklame for virksomheden.
- Dvs med andre ord, må man kombinere privat og erhverv på den måde?

Tak for svar på forhånd.

Mvh
Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt spørgsmål Jesper, som jeg spændt vil følge. Min fornemmelse siger man at jeg har læst den før, blot med en ansat der havde fri bil, og hvor spørgsmålet blev givet som bindende spørgsmål til skat - noget i stil med - "Kan bilen monteres med klare store skilte som reklame for arbejdsgiveren og derved fungere som reklamebil, hvorved den ansatte ikke længere sættes i skat af fri bil?"

Jeg husker svaret som et nej - men er som sagt ude i fornemmelse og husker vist - så spændt på svar fra en af de store der ved - Der må foreligge nogle afgørelser, nok både for fri bil og sikkert også for spørgsmål om fradrag og/eller statens takster, i helt samme boldgade, den er så oplagt, at den må ha været afprøvet?

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Taastrup
Tilmeldt 3. Apr 13
Indlæg ialt: 114
Fra  PersonligUdvikling.Nu Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Ja, jeg er næppe den første, der har fået en sådan ide. :)
Men det er relevant i forhold til den strategi man vil lægge for dagen.
Jeg er også spændt på hvad "de kloge hoveder" siger samt evt. dem der har gjort sig nogle erfaringer på området :)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig må du det, du køre rundt i en blandet bil, og skal føre kørebog, fuld fradrag for logo på bilen. (personlig virksomhed]

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:
Selvfølgelig må du det, du køre rundt i en blandet bil, og skal føre kørebog, fuld fradrag for logo på bilen. (personlig virksomhed]
det var ikke forståeligt for mig. Kan trådstarter få kørselsgodtgørelse efter statens takster når han kører privat eller må han bare gerne køre privat fra København til Jylland for at besøge venner og trække kørslen fra i virksomheden som følge af logo på bilen

At er der fradrag for at sætte logoet på er ikke spørgsmålet - det var om man derved kunne undgå f.eks. beskatning af fri bil - når der var tydelige logoer på - eller fratrække al privat kørsel i en firmabil når den havde logoer på som jeg forstod spørgsmålet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Da det er en personlig virksomhed kan man ikke have fri bil, når han køre til Jylland til venner er det privat. Der er 2 måder han kan vælge enten en forholdsmæssig del af biludgifter indtægsføres eller statens takster på erhverv.Smile

Fra Taastrup
Tilmeldt 3. Apr 13
Indlæg ialt: 114
Fra  PersonligUdvikling.Nu Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kah,

Bare lige så jeg selv forstår det:
Selvom jeg foretager en køretur, der er af privat karakter, så kan jeg godt fratrække kørelsen jf Skats gældende takster.
Årsag: At jeg kører i en bil, der kan give virksomheden ekstra eksponering og derved kan tolkes som "erhverskørsel".

Er ovenstående rigtig forstået? :)

Jeg forstår desværre ikke hvad du mener med "forholdsmæssig del af biludgifter". Kan du give et eksempel på dette :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes bare ikke svaret siger noget om hvorvidt reklamerne gør man må køre privat uden videre. KAH svarer vist blot, at du kan føre kørebog og enten fradrage statens takster for ren firmakørsel (og altså ikke den til jylland) eller fordele bilens udgifter % vis konkret,  ud fra private og firmakørte km - men jeg synes ikke der er nogen stillingtagen til, om det at du eksponerer bilen med reklamer gør at kørsel fra KBH til Jylland til private venner kan udløse noget - andet end at det er REN privat kørsel i alle fald - som jeg nok tror det er

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Oct 08
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne absolut heller ikke forestille mig, at reklamerne gør nogen forskel...

Hele humlen ligger i, hvem der ejer køretøjet.

Ejer firmaet køretøjet 100% - og kører medarbejderen KUN i køretøjet i arbejdsmedfør - kan medarbejderen ikke beskattes heraf.
Men - det forudsætter så, at medarbejderen selv transporterer sig hen til køretøjet - tager arbejdsturen - og vel tilbage, selv transporterer sig hjem.
Og det skal til gengæld kunne dokumenteres. Så nytter det ikke noget, at medarbejderen bliver fanget i køretøjet kl. 11.30 ved Tante Oda private bopæl (300 km fra egen bopæl). Så koster det kassen i beskatning.

Hvorledes tanken om kørselsgodtgørelse kommer ind - kan jeg ikke lige gennemskue. For kørselsgodtgørelsen kommer kun ind i billedet, hvis vedkommende kører i eget køretøj.

Kører medarbejderen i et arbejdsgiverydet køretøj (firmabil) - så er det fulstændig ligegyldigt hvor mange reklamer der er på køretøjet. Medarbejderen skal betale skat af værdien af fri bil. Og årsagen til at der er reklamer på køretøjet - nemlig reklame for firmaet - kan så ligge begrundet i at medarbejderen må vælge en højere klasse af firmabil.

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 29. Jul 13
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Emballadøren:

Jeg kunne absolut heller ikke forestille mig, at reklamerne gør nogen forskel...

 

Godt skrevet, Jesper glem det kah skriver, det er det rene vrøvl og han er direkte imbecil når han forsøger at spille klog og lokke andre ud i noget som er åbenlyst forkert, kah burde sgu skamme sig... Når man ikke ved en skid om emnet, så lad være med at poste gætterier kah...

Hilsen Johnny

Side 1 ud af 10 (91 indlæg)