Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvist med tidligere chef - hvad nu?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 15. Sep 12
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg er 21 år, forholdsvis ny på arbejdsmarkedet og leder lidt efter nogle råd omkring hvordan man håndterer det når man har sagt op på sin tidligere arbejdsplads, fordi man er endt i en tvist med chefen, og skal til at søge nyt.

Sagen er den at jeg, som nævnt, har sagt op på min tidligere arbejdsplads fordi der har været nogle ting i mine kontrakt bl.a. som jeg skulle have haft, men ikke har fået. Det har nu resulteret i at jeg har måtte tage fat i HK, og skal nu til at søge friproces, men i mellemtiden skal jeg jo ud og søge nyt arbejde.

Nu ved jeg så bare ikke hvordan jeg skal forklare mulige nye arbejdsgivere at det arbejde jeg har udført på min tidligere arbejdsplads har været reelt nok, men det ikke er noget chefen har tænkt sig at bekræfte og heller ikke har tænkt sig at anbefale mig pga. denne tvist.

Er der nogen her på siden (evt. hvis du selv er arbejdsgiver), der kan give mig et råd eller to?

På forhånd tak!

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Oline,

Det er for det første ikke noget, som du skal nævne i en ansøgning.

Når du kommer til samtale på en ansøgning og du bliver spurgt til referencer, så læg kortene på bordet og sig, at du og din tidligere chef ikke er enige om tingene og du ikke har fået fuld afregning for dit arbejde. Derfor har du ingen nyttig reference, men du håber, at du får en chance hos den nye mulige arbejdsgiver.

Du kan ikke gøre så meget andet end at sige sandheden, men lad være med at nævne noget før du bliver spurgt. Visse arbejdsgivere tager slet ikke referencer (det fatter jeg så ikke, at de ikke gør) og det betyder jo, at du automatisk har en ny chance.

Held og lykke.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg sad med to lige kvalificerede kandidater, så ville jeg blive tvunget til at vælge ud fra nogle helt andre kriterier, hvilket kan blive tilfældigt eller irrationelt.

Hvis den ene kandidat er i eller har været i en tvist med tidligere arbejdsgiver, så kan det potentielt være vedkommendes egen skyld, helt eller delvist, og uagtet det ikke er vedkommendes egen skyld, så ville jeg vide, at vedkommende er klar til at komme med fagforeninger og advokater.

Hvis der bliver spurgt konkret ind til det tidligere ansættelsesforhold, så kan man blive tvunget til at fortælle disse "detaljer", men hvis man ikke ligefrem bliver tvunget, så er det nok bedst at lade det være usagt. Fakta er jo, at man ikke længere arbejder der, så det fortæller allerede et aller andet, men der er ingen grund til at rodde rundt i det, hvis det kan undgås.

Hilsen, Robert

Tilmeldt 15. Sep 12
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, mange tak for svar begge to! :)

Jeg kom dog til at tænke på: Der er jo mange arbejdsgivere der ringer til ansøgerens tidligere arbejdsplads for at forhøre sig inden de beslutter om det er en de vil have til jobsamtale, hvilket vil sige at hvis jeg ikke nævner tvisten selv vil den første version af historien komme fra min tidligere chef. Ville det så ikke være bedre at have nævnt det på forhånd, eller hvordan ser du på det?

Mvh.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har aldrig ringet til en tidligere arbejdsplads, og jeg har aldrig hørt om en, der har gjort det, men det kan jo nok ske.

Hvis man ikke ønsker det, så lad være med at nævne personnavn, email og telefonnummer, så har man ligesom sagt det. Hvis ens tidligere arbejdsgiver har noget positivt at sige, så ville man jo nok vedlægge en udtalelse/anbefaling.

Det er jo for så vidt ikke unormalt, at en tidligere arbejdsgiver er skuffet. Mennesker går ofte i små sko.

Men at lægge en konflikt på bordet kan åbne en dum snak om, hvad du er sur over, og det er et dårligt samtaleemne, og hvor forkus kan ende med at blive et forsvar. Det er vel ligesom på en date, at man ikke snakker om ekskæresten, men kun nævner vedkommende sporadisk, hvis det bliver nødvendigt.

Jeg vil mene, at du skal fokusere på fremtiden, og hvad du kan bidrage med.

Husker en jobsamtale her i Thailand, hvor ansøgeren medbragte sin laptop, og pludseligt satte hun den på bordet og viste sit arbejde. Hun blev ansat på stedet.

Men det er mit synspunkt, og jeg har haft mange til jobsamtale igennem årerne, men det betyder ikke, at jeg har ret.

Hilsen, Robert

Tilmeldt 15. Sep 12
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar Robert!

Fra København
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 353
Fra  Internetpriser.dk Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Oline:

Hej, jeg er 21 år, forholdsvis ny på arbejdsmarkedet og leder lidt efter nogle råd omkring hvordan man håndterer det når man har sagt op på sin tidligere arbejdsplads, fordi man er endt i en tvist med chefen, og skal til at søge nyt.

Sagen er den at jeg, som nævnt, har sagt op på min tidligere arbejdsplads fordi der har været nogle ting i mine kontrakt bl.a. som jeg skulle have haft, men ikke har fået. Det har nu resulteret i at jeg har måtte tage fat i HK, og skal nu til at søge friproces, men i mellemtiden skal jeg jo ud og søge nyt arbejde.

Nu ved jeg så bare ikke hvordan jeg skal forklare mulige nye arbejdsgivere at det arbejde jeg har udført på min tidligere arbejdsplads har været reelt nok, men det ikke er noget chefen har tænkt sig at bekræfte og heller ikke har tænkt sig at anbefale mig pga. denne tvist.

Er der nogen her på siden (evt. hvis du selv er arbejdsgiver), der kan give mig et råd eller to?

På forhånd tak!

Du siger blot at du søger nyt arbejde og du har det nuværende... enhver ny arbejdsplads vil have respekt og ikke spørge mere hertil. 

Jeg har haft 1 tvist med en arbejdsplads der ikke mente at provision var noget for sælgere, når man lavede alt for mange store salg... dette har jeg også sagt ligeud til de efterfølgende virksomheder, at det var derfor jeg var der lige under 1 år.

Så at fordi du har en tvist ødelægger det ikke dine muligheder, men viser blot at du går op i at tingene foregår korrekt.

Internetpriser.dk - find og sammenlign internetforbindelser!

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Oline:

Jeg kom dog til at tænke på: Der er jo mange arbejdsgivere der ringer til ansøgerens tidligere arbejdsplads for at forhøre sig inden de beslutter om det er en de vil have til jobsamtale, hvilket vil sige at hvis jeg ikke nævner tvisten selv vil den første version af historien komme fra min tidligere chef. Ville det så ikke være bedre at have nævnt det på forhånd, eller hvordan ser du på det?

Jeg spørger ALTID om referencer og jeg ringer ALTID på dem! Det er dumt at lade være, for der kan altid komme noget nyt på bordet, når man taler med en tidligere arbejdsgiver.

Derimod ville jeg ALDRIG ringe til en tidligere arbejdsgiver uden at spørge ansøger om lov først. Det kunne jo tænkes, at arbejdsgiver slet ikke vidste at han/hun søgte job eller andet. Det er også en god ide at spørge ansøgeren om, hvad arbejdsgiveren mon vil sige til mig...

Så, Oline - du har fuldstændig ret i, at du skal oplyse om tvisten, HVIS du bliver spurgt om referencer. Ellers lad være.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flemming:

Jeg spørger ALTID om referencer og jeg ringer ALTID på dem! Det er dumt at lade være, for der kan altid komme noget nyt på bordet, når man taler med en tidligere arbejdsgiver.

Derimod ville jeg ALDRIG ringe til en tidligere arbejdsgiver uden at spørge ansøger om lov først. Det kunne jo tænkes, at arbejdsgiver slet ikke vidste at han/hun søgte job eller andet. Det er også en god ide at spørge ansøgeren om, hvad arbejdsgiveren mon vil sige til mig...

Så, Oline - du har fuldstændig ret i, at du skal oplyse om tvisten, HVIS du bliver spurgt om referencer. Ellers lad være.

helt enig i hver linie Yes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Sep 12
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming, fedt med nogle forskellige sider af sådan en sag.

Ville du også spørge om lov til at kontakte arbejdspladsen, hvis du vidste at ansøgeren ikke arbejdede der mere?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)