Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke ting må man trække fra og samtidig kan bruge privat?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 75
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey.


Jeg kommer snart ud i et luksusproblem, nemlig det at jeg tjener for meget, i forhold til SU-reglerne.
Det betyder at hvis jeg tjener 10.000 over grænsen, skal jeg betale 10.000 tilbage til SU-styrelsen :(
Jeg er både lønmodtager og selvstændig.

Som selvstændig, kan jeg ligeså godt, bruge noget af overskuddet, på nogle ting, nu når pengene alligevel forsvinder.
Men hvad må jeg egentlig købe?
- Telefon (og abb.) med beskatning
- Computer (og udstyr)
- Indbetaling til pension??

Hvad må man ellers købe, der også må og kan bruges i privaten?


Er der nogen der har tjek på hvad man evt. kan gøre som lønmodtager?
Har hørt noget om at man kan lade noget af sin løn gå ind på en pensionsordning, så den ikke tæller med?

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må bruge det hele privat bare du indtægtsfører privat delen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis:
Som selvstændig, kan jeg ligeså godt, bruge noget af overskuddet, på nogle ting, nu når pengene alligevel forsvinder.

Det er jo ikke sådan at skat derved betaler det hele - pengene forsvinder jo ikke - kun skatten af pengene, resten er dine egne omk. DU skal være stensikker på, at skat godkender dig som seriøst intensivt drevet virksomhed for ellers kommer du i problemer med SU og VSO - der er et vist fokus netop på det som du kan læse i underlink ret langt nede her i VSO LINKET 

Når man studerer fuld kraft kan der - i alle fald nogen gange - med rette stilles spørgsmål fra skat til, om man driver virksomheden intensivt og dermed VSO sammenhænget

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Metoden med pensionsordning er en gammel model, som politikerne lukkede for 4 - 5 aar siden.

Tilmeldt 13. Oct 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 07:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad vil det sige at indtægtsføre privat delen?
Må man købe noget til privat brug, hvis man ikke trækker momsen fra?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Spas:
Hvad vil det sige at indtægtsføre privat delen?
Må man købe noget til privat brug, hvis man ikke trækker momsen fra?
ved ikke om jeg helt forstår den men - Som personlig virksomhed man jo som sådan ikke købe ting til privatbrug over virksomheden - vi kunne sige et nyt TV. Gjorde man det via firmakortet - ville man dels naturligvis ikke kunne trække momsen fra, dels skulle bogføre det som privat hævning

Hvis vi talte om en computer til virksomheden - en der absolut skulle bruges i virksomheden men som stod derhjemme og også blev brugt privat om aftenen - så er det momsen man skal dele, så hvis den bruges f.eks 50% firma/50% privat, så trække man kun halvdelen af momsen fra (jep man skal ind og bogføre momsen specielt) men hele omkostningen må tages i virksomheden - der skal ikke indtægtsføres noget for den private del, da computeren er indkøbt fordi virksomheden absolut skal bruge den.

Et TV eller en lænestol eller andet privat må man slet ikke som udgangspunkt rode ind over virksomheden og "indtægtsføre" eller andet - det er uden for virksomheden og skulle uheldet være ude og man var nødt til at bruge firmakortet - så er det klart en privat hævning med hele beløbet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Oct 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Super svar - mange tak!

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan også gøre det, at du køber mobil over din virksomhed, betaler skat af fri telefon (meget lille beløb) også kan du trække hele lortet fra, så som en jeg var på kursus med sagde: Så find du dig en kæreste i brasilien og ring løs. :p

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark:
betaler skat af fri telefon (meget lille beløb)
ganske stort synes jeg. Det er jo korrekt at telefonen ved indkøb kan være en fordel, men derefter skal man jo ha en udgift til abonnement på over 200 kr om måneden for at det kan svare sig. Man betaler jo selv via virksomheden så udgifter skal være over de 2.500 uden moms og mange betaler idag med fri tale 149 kr om måneden og hvad ved jeg

Den med kæresten i Brasilien lyder rart, men dyrt på andre måder er jeg bange forBig Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)