Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps, løn, B-skat og fradrag.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jun 12
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

En veninde har startet et Aps og der er kun hende. Hun har spurgt om hjælp vedr bogføring og løn. Jeg er i tvivl om løn.

-Som selvstændig betaler man ikke Atp.(med mindre det er frivilligt) - korrekt?

-Hun ønsker at lave løn som var hun ansat i alm virksomhed, altså med A-skat og i Danløn. Så vidt jeg ved så betaler man B-skat som selvstændig - korrekt eller?

-Hun håber at tjene ca. 40.000 kr resten af året( (hun er selvforsørgende, altså udenfor systemet da hendes dagpengeperiode er udløbet men er gift, og dermed hendes eneste indtægt i år). De penge skal vel forskudsregistres, så hendes skattekort bliver rettet til? Hvis hun intet tjener, og dermed ingen indtægt har i år, hvordan udnytter hun så sit fradrag? Får hun det bare udbetalt ved årsafslutning, eller kan hun med fordel give det til sin ægtefælle allerede nu?

Og så lige lidt vedr. mig selv:

-Blev selv momsregistreret(enkelmandsfirma) i april, men der opstod lidt problemer og jeg er ikke rigtig kommet igang. Jeg har derfor ikke forskudsregistreret noget hos Skat eller skal man tast 0 kr, hvis man ikke regner med at tjene noget i år? Skulle jeg tjene, så kan jeg jo bare ændre det. Hvis man betaler B-skat som selvstændig og det er eneste indtægt man har, hvordan udnytter man så sit fradrag bedst? Kan min ægtefælle få mit personfradrag, hvis/når jeg betaler B-skat? Hvad med rentefradrag fra fx boliglån, kan ægtefælle også få det eller får man de penge ved årsafslutning? Når den tid kommer hvordan udbetaler jeg bedst min løn? Bruger jeg Danløn eller ratebetalinger til SKAT?

Takker på forhånd til den der bruger tid på at svare

Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

As1978:
Som selvstændig betaler man ikke Atp.(med mindre det er frivilligt) - korrekt?
Det vil jeg mene man gør, for i et ApS hvor man får løn er man på mange måder lønmodtager (sjovt nok ikke 100% ved dagpenge) og barsel, AUD, AER beregnes på ATP niveau og skal betales også af ejers løn - så jeg ville absolut ha atp med

As1978:
-Hun ønsker at lave løn som var hun ansat i alm virksomhed, altså med A-skat og i Danløn. Så vidt jeg ved så betaler man B-skat som selvstændig - korrekt eller?
Hendes ønske er det eneste lovlige - a-skat og danløn lyder perfekt. Var det overskud af personlig virksomhed var det B-skat men ansat i ApS absolut A-skat og ja danløn er nemt også fordi det klarer atp når bare personen er korrekt indlagt - B-skat ikke lovligt her.

As1978:
-Hun håber at tjene ca. 40.000 kr resten af året( (hun er selvforsørgende, altså udenfor systemet da hendes dagpengeperiode er udløbet men er gift, og dermed hendes eneste indtægt i år). De penge skal vel forskudsregistres, så hendes skattekort bliver rettet til?

Helt korrekt - det skrives bare på under løn i forskud, men det har sikkert ikke betydning for trækprocent, men ja det skal ind det hun venter at tage i løn

As1978:
Hvis hun intet tjener, og dermed ingen indtægt har i år, hvordan udnytter hun så sit fradrag? Får hun det bare udbetalt ved årsafslutning, eller kan hun med fordel give det til sin ægtefælle allerede nu?
Hun kan ikke give noget til sin mand som sådan men har hun ingen indtægt så kommer ægtefællen automatisk til at få fordel - men hun kan ikke gi ham det nu - så ville han jo skulle af med ekstra skat hvis hun ikke fik løn alligevel

As1978:

Og så lige lidt vedr. mig selv:

-Blev selv momsregistreret(enkelmandsfirma) i april, men der opstod lidt problemer og jeg er ikke rigtig kommet igang. Jeg har derfor ikke forskudsregistreret noget hos Skat eller skal man tast 0 kr, hvis man ikke regner med at tjene noget i år? Skulle jeg tjene, så kan jeg jo bare ændre det

Ja hvis du ikke venter at tjene noget behøver du vel ikke forskudsregistrere, og ser du at nu kommer der noget, så gå ind og registrer så du ikke hænger efter med skatten - men du har vel husket at 0 indberette moms for juni kvartal - ellers får du bod - og nu igen efter 3. kvartal (går ud fra dit CVR er momsregistreret)

As1978:
Hvis man betaler B-skat som selvstændig og det er eneste indtægt man har, hvordan udnytter man så sit fradrag bedst? Kan min ægtefælle få mit personfradrag, hvis/når jeg betaler B-skat? Hvad med rentefradrag fra fx boliglån, kan ægtefælle også få det eller får man de penge ved årsafslutning?
som personlig virksomhed så er det b skat og tjener du ikke noget så går dine fradrag over til din kone hvis de ellers står fordelt på jer idag - din kone kan kun få dem inden hvis de står på hende kun - Igen ville jeg bare vente til året var slut og selvangive - du kan jo ikke angive mindre end de 0 du allerede har forskudsregistreret så du kan ikke flytte mere før ved selvangivelsen vil jeg mene - I får så penge tilbage i skat hvis ikke fradraget automatisk er lagt over på din hustru - sambeskatning sikrer i udnytter alt men svært at sige uden at se alt konkret

As1978:
Når den tid kommer hvordan udbetaler jeg bedst min løn? Bruger jeg Danløn eller ratebetalinger til SKAT?
Nej personlig virksomhed har man ingen løn i - du kan hæve som du vil - det sker i status og påvirker slet ikke resultatet som er det eneste du betaler skat af. Læs SKAT AF PERSONLIG VIRKSOMHED 

------------ Det er bestemt fint du vil klare bogføringen for din veninde, men vær nu sikker på, at du føler du kan det godt nok, for det er jo ikke godt for venskab, hvis du ikke får det korrekt - misser noget med hvordan man kører løn, momsregler - ting der ikke er momsfradrag på eller halv moms, repræsentation, bespisning, gaver osv. Jeg siger det bare, så du ikke får rodet dig ind i noget af bar venlighed. Du skulle måske ha kontakt med en økonomiperson der kunne gennemse bogføringen en gang om måneden i begyndelsen. De er ikke så dyre og kan søges via www.agera.dk beskriv du kan scanne og sende bilag til pågældende og nok behøver en time eller to i slut af måneden og beskriv hvilket regnskabsprogram i vil bruge, så får de 3 uforpligtende tilbud.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jun 12
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 01:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg takker for dine udførlige svar og nåede i mellemtiden selv at finde nogle svar herinde bla. på din blog.

Øv, troede virkelig man kunne "give" sit fradrag til ægtefællen og dermed helt frasige sig den, når man var usikker på overskud og alligevel kørte på B-kort. Det er fint nok pengene kommer ved årsafslutningen, men de ville gøre mere gavn hver måned.

Det er noget rodet at holde styr på, I/S, Aps, personligt eget( enkelmandsfirma som nogle kalder det), A/S mm. Med tiden får jeg vel styr på det.

Fandt også råd/svar på din blog med hjemmekontor. Ikke det er aktuelt lige nu, men bliver det forhåbentlig snart, og tror jeg har gode chancer der.

Jeg takker endnu engang for din hjælp og vender nok tilbage med mere Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

As1978:
troede virkelig man kunne "give" sit fradrag til ægtefællen og dermed helt frasige sig den, når man var usikker på overskud og alligevel kørte på B-kort. Det er fint nok pengene kommer ved årsafslutningen, men de ville gøre mere gavn hver måned.

Ikke på anden vis end at hvis du har 0 i indtægt i forskud - så bør de fradrag der kan kommer over på din hustru inden årsafslutning mig bekendt komme derover fra start - og de som ikke kan kommer med i årsopgørelsen - men jeg er som nævnt ikke sikker. Der er ikke noget sted på skat hvor man kan omfordele fradrag, det er med sikkerhed noget der sker helt automatisk i systemerne. 

Det ville jo også være dyrt for den enkelte, hvis alle fradrag inkl. rente som tilhørte ex hustru, blev ført over til manden fra årets start, og man så undlod at forskudsregistre men bare tjente penge pludseligt som mand - det ville jo øge problemet med ekstra skat voldsomt

As1978:
Fandt også råd/svar på din blog med hjemmekontor. Ikke det er aktuelt lige nu, men bliver det forhåbentlig snart, og tror jeg har gode chancer der
Lyder godt - bemærk specielt forskel mellem leje og ejerbolig i den sammenhæng hvor ejerbolig kan give mindre fordele (tage udleje til indtægt efter de regler om leje til 3. person i egen bolig) og beregning af leje mere kompliceret i alle fald, da man ikke bare kan tage x% af rente og afdrag som ikke har med værdien at gøre.

Buttom line som så ofte. Det kan være klogt at tage en revisor ind over en time eller to og gå det helt konkret igennem. Det kan være de dårligste penge man nogen sinde har sparet, at springe den over

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jun 12
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker igen for din tid Smile

Vi bor i eget hus, og kontoret har eget indgang og det meste arbejde kommer til at udføres der. Men det er som sagt ikke aktuelt endnu.

Rigtig god weekendSmile

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)