Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse efter statens takster i ApS, når man ikke hæver løn...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Har jeg forstået det korrekt, at jeg kan ikke udbetale kørepenge til mig selv, selvom jeg kører for firmaet i min privatbil, hvis jeg ikke samtidigt hæver løn ?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja statens takster kan kun betales til lønmodtagere og der skal være et vist rimelighedsforhold mellem løn og kørepenge har jeg læst TROR jeg - så ex 500 kr i løn og 5000 statens takst vil give bøvl og der er ikke undtagelse for ejer af et ApS

Vent gerne på andre svar

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

John, det er også sådan jeg har forstået det. Men hvad gør man så ? Jeg har kørsel minimum 300 - 400 km pr. uge. Problemet er jeg først forventer et lille plus på driften her sidst på året og ApS kapitalen bla. bliver brugt til udstyr, så der er bare ingen penge til at udbetale løn. Det er heller ikke sådan at jeg vil have dækket kørsel 100% nu, bare at udgifterne for mig privat er temmelig høje på kørsel, så tilskud ville gøre godt.

Hvad med fremadrettet, kan jeg udbetale kørsel i 2014, som jeg har kørt i 2013 ?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

uden at være sikker så ja- jeg ville da gemme kørebogen og når der så er løn i 2014 tage statens takster til den tid for hele perioden - der må da være ansatte som afleverer dec kørsel i Januar (jeg gjorde da jeg var ansat) så det kan ikke være ulovligt - andre kan ha bedre ide? Kom friske ind Big Smile

Måske tage lidt løn og så give det som lån til ApS'et hvis det er likvid det mangler for jeg forstår helt dit problem -

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie Du har nok mere styr på det end mig.

Men hvis du udskyder det til 2014 og taksten stiger så får du jo mere udbetalt end du ville have fået i 2013.

Men hvis man laver kørslen med Løn og KM i 2013 så er der jo heller ikke ulovligt at låne pengene til firmaet. Og så tage dem ud når der er råd.

Men der skal betales skat af lønnen i 2013.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lykkebjerg:

Cookie Du har nok mere styr på det end mig.

Men hvis du udskyder det til 2014 og taksten stiger så får du jo mere udbetalt end du ville have fået i 2013.

næh - som skrevet er jeg ikke 100% sikker, men det er klart at man skal regne 2013 km efter 2013 takst og 2014 efter evt 2014 takst. Jeg mener der må være ansatte som kører i december og først får afleveret kørebog inde i det nye år og får godtgørelsen med lønnen der, og det kan jo sagtens styres hvis det forskellige takster

Lykkebjerg:

Men hvis man laver kørslen med Løn og KM i 2013 så er der jo heller ikke ulovligt at låne pengene til firmaet. Og så tage dem ud når der er råd.

Men der skal betales skat af lønnen i 2013.

jep helt klart skal der betales skat. Problemet jeg selv så med mit forslag er  at det jo skaber et underskud som jeg ikke ved om det pågældende ApS kan bære men det er da bestemt netop en mulighed - ud med løn og kørepenge  MEN HVIS man må tage kørepenge ud med en 2014 løn, som dækker kørsel fra 2013 til 2013 takster, så er det vel fint

Nogen må vide ned sikkerhed?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Lykkebjerg:
Men hvis man laver kørslen med Løn og KM i 2013 så er der jo heller ikke ulovligt at låne pengene til firmaet. Og så tage dem ud når der er råd.
Men der skal betales skat af lønnen i 2013.

Udfordringen er så her at det beløb man ender op med at få ud (løn minus skat og kørselsgodtgørelse) og kan låne til firmaet, er mindre end det firmaet har betalt (pga. skatten). Dvs. at selvom man så lånte det halve tilbage af hvad der blev udbetalt, så vil resultatet stadig være et meget mindre beløb på firmakontoen....

Så med den løsning er jeg desværre ligevidt....

Cookie, jeg tror ikke man må vente med at udbetale kørselsgodtgørelse. Så kan man jo som Lykkebjerg er inde på spekulere i det og få mere udbetalt. Det lyder ikke som noget SKAT tillader...

Jeg tror jeg giver SKAT et ring i morgen og hører hvad jeg gør....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:
Jeg tror jeg giver SKAT et ring i morgen og hører hvad jeg gør.
jep gør det kort efter de åbner og før klart at du ikke kan eller vil spekulere, for naturligvis ganger du 2013 km med 2013 taksten - kørebogen skal jo indeholde dato så det er helt ligetil ikke at snyde med det, og som nævnt må mange da få kørepenge primo 2014 for kørsel ult 2013 af rent praktiske årsager - men hvor langt ind man må flytte ved jeg ikke - pragmatisk ville jeg nok ikke være så bange, så længe bog og takst var OK

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i at der ikke er skattefri kørselsgodtgørelse, hvis der ingen lønindkomst er. Ligesom jeg er enig med John i at indkomsten og godtgørelsen skal stå i rimelig mål med hinanden. Der er så ment heller ikke noget problem med at skattefrigodtgørelse for december 2013 afregnes og udbetales i januar 2014.

Men kildeskattelovens § 46 kan være en udfordring. Efter denne § skal der indeholdes A-skat af et optjent men ikke udbetalt beløb efter 6 måneder.

Hvis trådstarter eksempelvis har drevet virksomhed siden 1. januar 2013, vil det betyde at januar-lønnen skulle være afregnet til SKAT ultimo juli måned. Så spørgsmålet er så om der skal indgås en lønaftale med tilbagevirkende kraft og afregnes skat for nu minimum 2 måneder (jan + feb 2013).

Så hvis der skal udbetales skattefri godtgørelse - ja så skal der uanset hvad penge op af lommen. Ellers spiller du på den forkerte side af stregen.

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)