Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hva faen gør vi nu med vores gæld til skat ???

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu står jeg i en situation hvor det virkelig brænder på. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som det er gået ok med i 5 næsten 6 år. Åbenbart har jeg været temmelig naiv. Forrige og sidste år havde jeg 5 ansatte, som jeg forsøgte at holde gående selvom kunder (der havde lovet kontrakter) ikke overholdt deres aftaler. Dette kostede mig omkring ½ million, som kunne ha været brugt til at forudbetale skat.

Det der så er sket nu er at jeg har knoklet som en gal for at skrabe sammen til hvert års restskat og indtil videre er det lykkedes, men nu går den ikke længere. Jeg er selv nu og har følgende simplificerede budget:

- Indtægt ca. 100.000kr om måneden

- udgifter ca. 40.000kr om måneden privat

- udgifter kontor og deslige ca. 10.000kr om måneden

.... mit problem er så at udgifter ellers ser således ud:

- restskat for 2012 ca. 300.000kr (har lavet en frivillig indbetaling på 300.000kr... så har brugt mine absolut sidste penge der)

- b-rater i forhold til forskudsopgørelse beløber sig til ca. 200.000kr (som man jo ikke kan få afdragsordning på)

- momsgæld på ca. 400.000kr (har dog endnu ikke fået rykker for dette)

Nu står vi så og prøver at skaffe hvad der skal til for, som minimum at skaffe til b-raterne, da det var det hende fra skat primært var interesseret i.

... det er ret sort for mig at hvis man ikke kan betale sin personlige skat grundet whatever... men er en virksomhed, så kan man ikke få en realistisk ordning på det.

Håber virkelig at der er nogen herinde der har en ide til hvad jeg nu skal gøre. Min lille familie står til at miste alt ellers.

Vi overvejer at skrive til banken og høre om de kan hjælpe.

Det værste er næsten at min "ordrebog" er fuld

Jeg har foreslået SKAT at jeg gir dem mellem 40-50.000kr om måneden ligeså længe det kræves, men den faldt åbenbart ikke helt i god jord.

- En helt anden ting... hvis nu jeg stifter et selvskab (smba fordi jeg jo ingen penge har) INDEN det går galt, er det så ikke således at jeg kan ansættes i dette selskab og reelt arbejde videre som "selvstændig" uden at nogen kan gøre noget ved dette ?

Please comments... jeg har 3 dage til at skaffe til b-raterne

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

er de 200k på b-raterne alle sammen forfaldne? Er momsgælden for første halvår 2013?

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det hårde svar er, at skat og moms er det sidste man skal ha gæld til. Når vi taler skat så er det for i år de 200.000 kr og sandheden er naturligvis at du dermed må ha et overskud de svarer til disse penge gange mere end to -  ellers skal du måske ændre forskud men ud fra dine tal ser det jo realistisk nok ud, og dit problem virker til at være, at du har skubbet skatten foran dig i stedet for at få sparet op til den og indbetalt den løbende - har du brugt pengene på dine private udgifter på 40.000 kr og drift af virksomhed. 

Hvad moms angår, ja så er det jo igen penge du har opkrævet fra kunder og bare skulle holde på til moms - og dem har du også fået brugt, hvilket nok snart rammer som en ganske hård boomerang. 

At skylde skat/moms 600.000 kr kommer ikke af ingenting men af manglende indbetaling fra tidligere - og det kan lyde følelseskoldt, men det viser vigtigheden af at følge med i begge dele (og i alle andre kreditorer som du måske også kan være bagud med)

Det kan sagtens lyde som om det er nogle dårlige år der ligger lidt tilbage der rammer, men en manglende B skat på 300.000 fra forrige år peger jo på en ganske høj indtjening, så der er den ikke lige til at forstå

Informative:
Jeg har foreslået SKAT at jeg gir dem mellem 40-50.000kr om måneden ligeså længe det kræves, men den faldt åbenbart ikke helt i god jord.
hvis det er til dækning af de 200.000 b skat for i år, fatter jeg ikke at de ikke skulle ha sagt JA tak faktisk

Informative:
En helt anden ting... hvis nu jeg stifter et selvskab (smba fordi jeg jo ingen penge har) INDEN det går galt, er det så ikke således at jeg kan ansættes i dette selskab og reelt arbejde videre som "selvstændig" uden at nogen kan gøre noget ved dette ?

pt 1 - det tager pt ca 6-10 uger at stifte og pt 2 du får sikkert ikke moms og skat til at godkende dig som den ene deltager når du har gæld til dem og pt 3 - du skal ha en person mere med ved stiftelsen. Tal evt med en revisor om hvad han ser om den mulighed, jeg tror den er lukket 

Jeg forstår desperationen, Men:

Det du foreslår er jo, at du skal ha 90.000 i overskud af drift -

De ca 90.000 inden skat, som jeg som sagt nok kan mangle noget på udgiftssiden -  som du vil bruge til 40.000 private udgifter OG til at afdrage allerede forfalden B skat med 50.000 kr +  vel de nye ikke forfalde B skatte rater ca 20.000 = du skal bruge 110.000 kr om måneden på projektet og det i sig selv giver underskud på 20.000 kr hver måned OG stadigt skylder du jo de 400.000 kr i moms - det hænger ikke sammen for dig

For at få et ordentligt svar og ikke mit "skud fra hoften" må du sidde et par timer med en revisor der kan stille noget realistisk op og måske medvirke vil samtalen med skat, men de 400.000 i momsgæld skal MED og ikke bare afvente til de kaster sig over den.

Du kan være i en catch 22 og miste virksomheden, men betal nu for en dygtigt mand der kan gennemgå virksomheden og se om der virkeligt er 90.000 kr nette i overskud per måned og ud fra det fordele dem - lidt ala luxusfællen på privat - b skatte restance hidtil i år - b-skat resten af år  evt leverandør gæld - samt moms også fremover

Informative:
Vi overvejer at skrive til banken og høre om de kan hjælpe

Et alternativ HVIS der kan opstilles et dybt realistisk budget der viser overskud på drift også efter du har fået dine egne penge efter skat (reelt skal du jo ha noget med 80.000 kr per måned før skat for at ha 40.000 til rådighed) - ja så kunne man MÅSKE hvis man har gode forhold til banken, få lån til 400.000 kr til momsen - men det vil forudsætte et budget der er MEGET godt funderet og giver overskud der fuldt kan bære det - så skriv ikke til banken uden du har fået en økonomimand til at lave et sådan budget

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Informative:
Jeg har foreslået SKAT at jeg gir dem mellem 40-50.000kr om måneden ligeså længe det kræves, men den faldt åbenbart ikke helt i god jord.

Hvis din samlede gæld til SKAT er 600.000 kr. og du realistisk kan afdrage 40. - 50.000 kr. om måneden så burde det være realistisk at forhandle dig frem til en afdragsordning med SKAT.

Med en B- skat og moms i det omfang så må din virksomhed have givet et pænt overskud. B-skat på 200.000 kr for 2013 - svarer det til virkelighedens forventninger? Ellers ville det første skridt være at ændre din forskudsopgørelse for 2013, således at det er realistisk.

Uanset hvad er din situation alvorlig. Jeg vil kraftig anbefale dig, at få en revisor indover med henblik på at få opstillet nogle realistiske budgetter for din virksomhed for resten af året og 2014. Med indførslen af den skattekonto bliver alle krav over 5.000 sendt til inddrivelse - så du skal altså også forholde dig til momsen.

Hvad skulle ideen være i at stifte et selskab? SKAT kikker på om stifterne har skatte-/momsgæld i forvejen. Så kan du (i teorien) risikere at blive bedt om at stille sikkerhed for en momsregistrering. Hvad du skylder består stadigvæk - så hvad vil du vinde ved det?

/Henrik

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du skriver det, ser det ud til at du har en fornuftig indtjening i din virksomhed, det er det positive og en årsag til ikke at kaste håndklædet.

Det negative er at du er kommet håbløst bagefter med din skat og moms, som John også skriver kan du være sikker på at momsen kommer de også efter dig med. Jeg kender ikke din virksomhed, men at indgå en betalingsordning med 40-60000 kr om måneden for en mindre virksomhed, virker som langtrukket selvmord. 

Du står med et voldsomt likviditetsproblem, jeg kender ikke dit forhold til banken og dine muligheder for at opnå lån eller lave en kassekreditløsning, men din forklaring til banken skal nok ikke lige være den du fortæller her :-)

Større virksomheder, som havner i din situation, laver en omstrukturering, hvor de ligger de sunde dele i et nyt selskab og beholder de usunde dele i det gamle firma, kræfterne bliver så selvfølgeligt lagt fremadrettet i det nye selskab og det gamle firma lukkes ned mere eller mindre elegant over nogen tid.

Den lille "murermester" som havner i samme situation som dig, laver "konefinten", hvor de sunde ting (de gode ordrer mv) bliver lagt over i konens nye virksomhed, hvor murermesteren så bliver ansat. Muremesteren må så slås med sine kreditorer fra sit gamle firma og evt. lade sig erklære konkurs. Men det forhindrer ham ikke i at passe sit arbejde i konens virksomhed.

Hvis du kommer til at skylde et større beløb til told og skat, tror jeg som John, at du vil få problemer med registreringen hos told og skat, i et nyt smba med dig som direktør.

Du skal sørge for at vende din situation med en dygtig revisor og spille ærligt ud om din situation, så kan han fortælle dig hvad der er det rigtige at gøre for dig.

Held og lykke med det hele.

De bedste hilsener

Finn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn Pedersen:
Den lille "murermester" som havner i samme situation som dig, laver "konefinten", hvor de sunde ting (de gode ordrer mv) bliver lagt over i konens nye virksomhed, hvor murermesteren så bliver ansat. Muremesteren må så slås med sine kreditorer fra sit gamle firma og evt. lade sig erklære konkurs. Men det forhindrer ham ikke i at passe sit arbejde i konens virksomhe

forudsætter at man er ret stensikker på ikke fremadrettet at tabe penge OG ikke skylder leverandøren noget i det gamle for så flytter han nok ikke bare lige med over OG er ret sikker på at konen klarer at indberette A-skat og holde orden i alt den type administration inkl. moms (som jo let ellers bare bliver at nissen følger med) OG at konen er klar på, at hun så ikke kan få dagpenge uden at lukke hvis det går galt formentlig OG at man har overvejelser omkring hvem der evt har hvad som særeje OG at man er indstillet på, at hvor man selv kan gå konkurs med det man har skabt - kan nu konen blive "next in line" - Men det er absolut en overvejelse, bare man virkeligt tager ansvar og ikke bare kommer i samme situation nu, bare med konen som fortegn

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn Pedersen:
Den lille "murermester" som havner i samme situation som dig, laver "konefinten", hvor de sunde ting (de gode ordrer mv) bliver lagt over i konens nye virksomhed, hvor murermesteren så bliver ansat. Muremesteren må så slås med sine kreditorer fra sit gamle firma og evt. lade sig erklære konkurs. Men det forhindrer ham ikke i at passe sit arbejde i konens virksomhed.

"Konefinten" kræver så, at han kommer af med personskatterne ellers bliver de fanget af den solidariske hæftelse mellem ægtefæller.

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Ja der er meget jura teknik i det her, når tingene skal vurderes til bunds, så det tunge og korrekte svar kan kun gives med tilstrækkelig indsigt og faglig viden, men en kendsgerning er det at konefinten er en ofte benyttet konstuktion, af mindre virksomhedsejere når gælden bliver for voldsom og forhindrer en fortsat virksomhedsdrift.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder rigtig meget som om du skubber skattebyrden foran dig.
Hvis du har ca. 100k om måneden i omsætning og ca. 10k til kontor (har forstået dette som erhversmæssige omk), så er dit overskud ca 90k. Her er der ikke nævnt om du har taget forbehold for momsandelen?
Hvis du har private udgifter på ca 40k om måneden er det vigtigt at huske, der også skal sættes lidt af til skat og am bidrag. Med en marginalskat omkring de 50 % ville du op og skulle trække ca. 80 kilo som alm lønmodtager for at dække disse omkostninger, men denne skat er ikke noget som automatisk bliver afregnet som hvis du fx havde været lønmodtager. Nu er dette jo hurtige slag på tasken og der kan hurtigt være forhold af betydning som fx fradrag mv. Hvor meget din evt kone/samlever (hvis u har en sådan) bidrager med til dagligdagens udgifter mv.
Tager du dog udgangspunkt i at du hiver de ca. 40k ud og bruger rub og stub vil du månedligt opsamle ca. Et tilsvarende beløb i skyldig skatter og det bliver jo væsentligt mere end de forventeligt 200k du allerede skal afregne i b rater!
Dit bedste bud er med stor sandsynlighed at kontakte en revisor/økonomikyndig som kan hjælpe dig med overblikket, få gennemgået dine forskudsregidtreringer, lavet nogle aftaler med skat om afdragsordning eller en bank om et lån så det kan komme styr på tingene. Skat er nogle af de sidste man gider skylde penge til.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Og ovenstående tager naturligvis udgangspunkt i virksomhedsordningen som beskatningsgrundlag. Hvis der er tale om alm personveskatning af et overskud på knap 90k, er det ikke bedre, da b rater på 200k slet ikke er nok.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)