Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Donationer som financiering af et produkt i en enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Mar 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Inota Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ønsker at lancere et produkt som skal finansieres igennem donationer. Jeg har dog ikke kunne finde særlig mange informationer omkring de skattemæssige forhold - Kategoriseres donationer som alm. indtægt? Hvis ikke, hvordan skal skat og moms så beregnes? Er det overhovedet tilladt?

Er der nogen af jer, som har erfaring og viden på dette område?

Mange tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon

er det ikke crowdfunding du taler om , eller ? Jeg kender ikke specifikt til reglerne for skat mv som du efterspørger

Men der er jo en dansk CF-platform som du måske kan bruge, www.booomerang.dk Her kan du vel få svar på spm

Eller også er der www.crowdhoster.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

kort lægger donationer vel som navn op til penge der gives uden nogen form for tilbagebetalings mulighed og uden nogen som helst modydelse og så vil jeg mene de er uden moms men indgår som indtægt til skat - steensikker er jeg ikke og slet ikke uden at kende detaljer.

Problemet vil kunne være, at der ikke er fradrag for den der giver donationen men at de indgår til beskatning af overskud for modtager

Er der en modydelse - en reklameværdi - en markedsværdi, så er der moms (og skat)

Donationer er et ret vidt begreb og for at sikre et sådan projekt konkret i forhold til giver og modtager ville jeg ha en revisor til at se på det helt konkrete der skal ske

og ja - det er tilladt når skatteforhold behandles korrekt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Mar 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Inota Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tale om et produkt/service, som i teorien vil være frit tilgængelig for alle på internettet. Det kræver lav vedligeholdelse og ikke egnet til betaling for brug, derfor undersøger jeg muligheden for at få dækket omkostningerne til drift via donationer fra brugere. Jeg har ingen planer om, at skulle blive rig på det :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

lyder ikke som noget der udløser moms ved donationen men indtægten indgår som plus siden og modregnes jo så af udgifterne ved udvikling og har du overskud beskattes det medens jeg synes det lyder tilstrækkelig hobbybetonet til at du ikke får fradrag for evt samlet underskud - når det ikke er noget der giver indtægt - igen kan en revisor ud fra helt konkret gennemgang på en time (1000 kr kan du nok aftale hvis du kører ud til en revisor og lige får et møde på ½-1 time) sige dig hvordan du skal sætte det op og dermed sikre dig og de som donerer helt korrekt opsætning

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Mar 13
Indlæg ialt: 4
Fra  Inota Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du har nok ret i, at det er en god idé at køre det forbi en revisor. Men ind til videre giver dine tanker ift. rimelig god mening.

Mange tak for svar!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)