Hmm.. Det største problem for iværksættere.. Det er nok meget meget forskelligt !..
Der er dog én af dine forslag jeg vil mene du skal glemme - og det er ideen.. De fleste iværksættere har en idé, en drøm, et mål.. Det som der så nok er mange der har problemer med er...
At få den fornødne rådgivning / vejledning..
At få pengene til at føre sin plan ud i verdenen..
Den fornødne viden om hvordan man driver en virksomhed...
At finde de rigtige partnere fra start af...
Jeg ved det ikke, det er som sagt bare nogle skud fra leveren..
1) For mange vælger først et produkt/service og prøver bagefter at finde et behov. Success kommer af først at øjne de uopfyldte behov og derefter lukke hullet. Er det egne eller kundernes behov man ønsker at dække hvis man starter en webshop med børnetøj?
2) Man glemmer at tid er penge og indregner derfor ikke sin egen arbejdstid i prissætningen. Derfor ser man mange gå ned efter at have arbejdet 12 timer om dagen med at pakke og sende sokker til 69.95 med gratis levering.
3) Misforstået tro på at man kan sidde i sofaen og tjene penge ved at udtænke gode ideer uden enten penge eller kompetencer til at udføre den. "Jeg har en super ide der vil slå Qxl men kan godt nok ikke programmere. Hvem kan programmere og vil være med?"
4) Markedsføring. Det kan ikke overvurderes hvor vigtigt dette er, og få mestrer det.
Et problem jeg ofte oplever hos iværksættere, og som jeg i høj grad oplevede selv, var at holde fokus på ting man kan gøre for at generere omsætning i sin virksomhed. Mange iværksættere bruger rigtigt meget tid med at nørkle med at få lavet det rigtige logo, det perfekte website og super fede visitkort - og ofte skulle man måske droppe arbejdet med at lave et skilt til facaden med firmalogoet på, og tage ud til nogle kunder eller andre aktiviteter der helt konkret leder til salg.
Jeg kender en gut som sælger kontorartikler. De er stort set magen til de kontorartikler man kan købe alle steder, men de koster ca. 10 gange så meget. Han ved godt at han ikke sælger dem på et website, på et telefonopkald eller en dag hvor ønskede at være et andet sted. Så hver dag hopper han i bilen og kører ud til kunderne og overbeviser dem om, at hans produkter er bedst med live demonstration og charme - og hans forretning kører skidegodt. Han har ikke en forkromet "god idé" men en fandens masse vilje og det rykker virkelig for ham.
Det største problem for os danskere, som lever under janteloven, er nok - at vi ikke tør tage det sidste skridt.
Hvor mange med en fast indtægt, familie og hus og hele molevitten - tør smide den faste indtægt, for at få noget op, han ikke engang ved om kan lykkedes.
Men som brian siger, kun et skud fra leveren.
Kan også ske min intuition tager fejl, da vi jo ser, at der bliver flere og flere selvstændige
Jeg tror måske og objektiviteten spiller ind her. Detkan være utrolig svært at se fejl, mangler muligheder for forbedringer i et projekt man har arbejdet med i lang tid (og intensivt).. Jeg tror det er en stor mangel, måske endda en menneskelig fejl, ikke at være istand til at holde objektiviteten i sit arbejde. Det bliver svært at se det fra de kommendes forbrugeres side når man selv har gjort sit ypperste.
mbs
Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny
Du har ret at mange bruger rigtig megen god tid på logo, brevpapir og visitkort. Man er nok lidt stolt af at have eget firma og det er jo nogle ting man kan klare og hygger sig med det. Når det så er færdigt, så er det ud at finde kunder.
Der findes desværre få dygtige sælgere. For dem er det let at sælge og tjene penge på næsten hvad som helst. Mange kan blive gode sælgere, hvis de træner meget.
"Den eksisterer
ikke for dig. Den er kun en undskyldning for dem der ikke har energien eller
ikke forstår at opføre sig korrekt. Du beviser dit selvværd
ved at gå imod Janteloven. Du er noget. Du tør noget. Du kan noget som ikke
mange andre kan."
Må jeg foreslå at hvis du vil være iværksætter så skal du fokusere på mulighederne og ikke forhindringerne. Det gjorde jeg og lykkedes.