Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Det her er vigtigt, for alle jer der skal i gang!

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Køge
Tilmeldt 23. Oct 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I Maj 2011 skrev jeg en artikel omkring iværksættere og når det ikke går som vi alle håber. Nu kommer en vigtig opdatering til alle dem der skal i gang. (http://www.ivaerksaetteren.dk/flx/artikler/21/konkurser-rammer-haardt-1051/)

Det er vigtigt at være konkrete og realistiske når vi går ind i et nyt startup. Det er lige så vigtigt, at have gode rådgivere med på sidelinjen, og dem har vi mange af i Danmark – Tak J

Nu kommer så det ingen taler om! Selv i et blad som iværksætteren og på Amino er det at gå konkurs, som en dans om bålet. Men her kræver det også, at vi er lige så realistiske og konkrete. Derfor vil jeg her give dig et overblik over hvad du lige om lidt står i. For de fleste startup’s ender ikke med Porsche og strandvejs villa, men med konkurs og lukning af firma.

-        Experian skriver: ”Længe så 2012 ud til at blive året, hvor konkursudviklingen kom tilbage på et positivt spor. Året sluttede imidlertid med 5.634 konkurser, 10 færre end i 2011 - og svarende til ca. 470 om måneden, hvilket bemærkelsesværdigt nok også var gennemsnittet for 2011.”

Jeg vil her give dig et kort men konkret eksempel på hvad der sker når du tvinges til at lukke dit hjerte barn.  Opfindere og iværksættere har ikke de nødvendige økonomiske kompetencer til, at drive en forretning samtidig med, at de skaber og innovere. Derfor bruges der ekstern ekspertise til at hjælpe. Det er lige her! Du skal være meget opmærksom. Vælge ikke din bankmand/revisor/advokat mv. fordi du kender dem og ved de vil bakke dig op, men gå efter kræfter der lige som dig selv, kaster alt i projektet uden et sikkerhedsnet!

Læs nu denne historie. Det er en kort gennemgang, af et startup, jeg har haft indgående kendskab til.

I 2008 stiftede familien et selskab til at drive deres passion ud i verden. Forinden havde familien samlet betydelige viden og ekspertise på området, samt skabt økonomisk råderum ved midler i ejendomme, gode lønninger og 20års pension. Alle deres rådgivere var vilde med produkterne og som der kom mere og mere fokus på det de havde startet begyndte rådgiverne smart at se muligheder for flere enheder. Alle var glade og virksomhedsplanerne var godt på vej ud i verden. Der blev skabt flere banebrydende koncepter og de viste sig at virke i praksis, i lille målestok. Derfor var det naturligt, at se hvordan produkterne kunne bruges kommercielt og i større antal. Det gik stærkt, der blev arbejdet 24/7 og det var spændende.

I slutningen af 2008 kom så den velkendte krise. Det betød egentlig ikke det store økonomisk for familien, da de i forvejen havde skruet helt ned for privatforbruget og helliget alle midler til firmaet. Men for den bank der stod for kassekreditten betød krisen en hel del! De kunne nu se at der på kort bane forsvandt friværdi i familiens huse der stod for sikkerheden i kassekreditten. 

Banken tager nu en beslutning, der skal vise sig at blive fatal for alle. Firmaet får lukket kassekreditten. Den er ikke stor ca. 500.000,-. Igen det er vigtigt at være konkret! Men dette gør, at driften lukker inden for én uge.

Ingen drift, ingen midler til at drive selskabet. Familien har stadig lidt penge på privat kontoen, til mad, men ved ikke hvad der nu skal ske?

En lang rejse med talrige besøg hos: Skifteret, Advokater, Kuratorer, Banker, Læger, Offentlige intuitioner, nye ordinære jobs osv. osv. starter, og her skal der holdes fast! Vores fællesskab i Danmark samler nu alle kræfter på at suge alt ud af familien. En kurator overtager alt materielt, og når en kurator siger alt, skal du regne med, at jeg også her er konkret! Familien havde efter dette besøg i skifteretten og senere, samme dag, besøg af kurator dette tilbage: 146,- kr. i kontanter, ingen hævekort, ingen bil, ikke noget til en værdi over 3000,-, nøglen til huset afleveret til kurator, besked om at være uden inden for én uge, og alt post omdirigeret til kurator. Du skal her huske, at det var først på måneden. Det er nu du vil finde ud af hvilke af dine bekendte der bakker dig op, for du har ikke til aftensmad til din familie! Det her er ikke sjovt, og det er kun starten. Jeg ved at denne familie solgte alt de ejede for at skaffe til mad og tøj. Her snakker vi spisebord, sofa, køleskab, kaffemaskine osv.

Rejsen skal jeg ikke beskrive her, det må familien selv, hvis de en dag selv vil stå frem. Jeg skal blot beskrive hvad slutningen blev. Eller rettere starten, for det er en helt ny tilværelse der starter efter en konkurs.

Familien er i dag insolvent. Det vil sige, at de ikke kan eje noget. Ingen ting! Skulle de få lyst til at købe en lille bil til 10.000,- vil den blive afhentet og solgt.

Alt er afhændet og brugte til at betale kreditorerne. Her i blandt: 20 års pensionsopsparing, kontant opsparing til konfirmationer mv. flere huse, biler, deres nye forretningskoncept. Alt! Også det der kommer i fremtiden som, ex. arv fra familie mv.

De kommer aldrig til at kunne tjene penge og drive en forretning igen! Der er ét skud i bøssen!

Men, vil du nok spørge… Skulle de så ikke søge gældssanering? Jo! Det er lige det den er der til, og det har de også forsøgt, men fået afslag? Har de ikke fået hjælp til dette? Jo! Fra en frivillig advokat med et godt hjerte, som kun kan se hovedrystende til fra sidelinjen på hvordan vores offentlige system modarbejder iværksættere på det groveste. Men er der ikke noget at gøre? Nej! Det er der ikke…

Konklusion på denne families økonomi, for det er vigtigt, at være konkret: skyld på 12.000.000,- Husk at vi startede med en kassekredit på ca. 500.000,-. Hvordan kan det gå så galt? Det spørger alle måbende til. Det er faktisk enkelt. Når kurator går i gang, sælges alt materielt til en værdi over 3.000,- til højstbydende via tvangsauktion. Der er ikke noget, der forsøges solgt via normale kanaler. Immaterielle ting som koncepter, opfindelser mv. droppes helt. Så alt har lige pludselig ingen værdi, og når vi snakker biler og huse, er der ingen grænser for hvor små beløb aktiver afhændes for. Det giver naturligvis et stort tab. Så er der tiden. Hele denne historie afspilles over et tidsrum fra 2008 til 2013 – 5 år. Hvor der tilskrives 25% ! i rente på en stor del af lånene.

Udover alt det her økonomi, er der selvfølgelig de menneskelige omkostninger, forbundet med en konkurs. Familiens venner er ikke de samme i dag, skyld, nederlag, frygt, overvågning fra myndigheder, manglende forståelse fra samfund/familie, det ikke at kunne forsørge sin familie selv osv. osv.

Er det så det hele vær? Det har jeg spurgt familien om! Og deres svar er: ”Det er vi ikke sikre på?”. De vil ikke gøre det samme igen, men blot leve med den erfaring de har opnået. De vil, når sagen har lagt sig, forsøge at hjælpe andre der er kommet i samme situation.

Jeg har et helt konkret forslag til vores samfund. Lad os alle skabe et samfund hvor der er plads til, at de gode idéer kan udvikle sig. Lad os skabe et økonomisk vækstlag, der kan forsyne startups & iværksættere med kapital som vores samfund stiller til rådighed, uden den økonomiske klemme bankerne stiller disse personer i.

Lad os nu komme ud over den gamle skrøne med at iværksættere skal gå ALL-IN. Det gør de i forvejen, for de kan ikke lade være. Men økonomi og hjerne til iværksætteri hænger ikke altid sammen. Så lad os sammen skabe et helt nyt fundament, for denne gruppe af højt inspirerende mennesker, der kan skabe og sætte tanker i gang for os alle. Dem der er med til at flytte hele Danmark til nye højder inden for nyskabelser. Mange iværksættere jeg har talt med er faktisk lavpraktiske og deres idéer er praktisk anvendelige nu og her.

Samfundet brugt 5 år på, at få denne iværksætter familie helt ned i et sort hul, så det skal de selv finde op af igen. Må vi håbe det sker snart! For jeg ved også, at der er rigtigt meget iværksætteri & idé rigdom der ikke er kommet frem endnu.

Jeg stiller mig fuldt til rådighed for, at skabe det fundament, der skal til for at få iværksættere til at yde deres bedste, og jeg er helt sikker på at mange iværksættere står klar for at tage imod!

Iværksættere & idé mænd er Danmarks økonomiske undergrund, lad os alle supportere deres drive og plukke frugterne i fællesskab!

 

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)