Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ung og kontrakt

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 9. Sep 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Nu skriver jeg mit første indlæg her på Amino debat, efter at ha' været på Freelancer lidt. 
Jeg har i et par år lavet hjemmesider for bekendte og bekendtes bekendte. Her for et år siden blev det så lidt mere seriøst. Jeg kontaktede en som ville have et tilbud, og som sagt så gjort. Jeg påbegyndte arbejdet, og nu står det hele og sejler. Jeg har haft utrolig mange personlige ting som har kostet mig voldsomt meget tid, og derfor er processen blevet forsinket meget, og der er generelt bare kommet meget i vejen. Nu bliver jeg så truet med sagsanlægning og at jeg skal betale en større sum penge for at ha' brudt kontrakten. Penge som jeg vel at mærke aldrig har modtaget, da jeg endnu ikke har fået én eneste krone. Med til historien hører at jeg er under 18. 

først og fremmest: Kan det være rigtigt at jeg skal betale så mange penge uden endnu at have modtaget noget? 

For det andet: Er kontrakten gyldig når jeg er under 18? Ikke at jeg på nogen måde prøver at løbe fra den, men jeg går og er så skide nervøs for at ende i en retssal og blive dømt til at betale penge som jeg på ingen måde kan fremskaffe. Jeg kommer fra en fattig familie, så her kan jeg heller ikke søge økonomisk hjælp. Jeg mener at have hørt at kontrakter ikke er gyldige hvis den ene part er under 18, er dét sandt? Det er også hvad jeg har kunne læse mig til. 

Håber nogen af jer kan hjælpe med at afklare situationen - Hvis jeg kan blive tvunget til at betale må jeg tage den derfra, men uvisheden er næsten lige så irriterende. 

På forhånd tak! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt vil man ikke retsforfølge hvis det har stået klart du var under 18. Det forudsætter naturligvis, at du ikke driver CVR og har fået statsamts dispensation med hensyn til alder, for så kan du forfølges og dine forældre hænge på den. Ellers kan du ikke indgå kontrakter som under 18 og dermed ikke forfølges

Så er der erstatning og der kan man sagtens, hvis man er myndig til at indgå kontrakter, skulle betale erstatning for det tab man har påført andre ved at lave en kontrakt og ikke leve op til den - det tab som den skadslidte kan sandsynliggøre + evt omk. til at bringe det der ikke virker i stand, vil man nemt kunne komme af med

Moralsk set er det vel ikke så smukt at gemme sig bag under 18 og som du skriver du vil ikke gerne løbe fra ansvar, men har den du indgik kontrakt med vidst at du var under 18 så har den pågældende jo også taget en tosset risiko hvis det var en hjemmeside som var vigtig og så må man nok lidt sige, han/hun ligger som han/hun har lagt sig og kan ikke komme med erstatningskrav.

Læren må være, at man desværre ikke kan lade nogen under 18 lave noget for en, hvis det er vigtigt OG man vil have mulighed for retsforfølgelse af den pågældende hvis det kikser - 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan roligt ånde lettet op, da mindreårige personer (under 18 år) ikke har retslig handleevne og de kan dermed ikke indgå bindende kontrakter.

Sålænge du ikke har slettet eller på anden måde ødelagt "kundens" gamle hjemmeside eller andet, så er der ikke noget at komme efter.

Skriv et brev til "kunden", hvor du henviser til du er mindreårig og dermed gør indsigelse mod erstatningskravet. Gem en kopi som dokumentation.

Idet du gør indsigelse mod kravet, kan "kunden" ikke sende betalingskravet til inkasso, da skyldspørgsmålet først skal afgøres.

---

Skriv pm hvis du vil ha' hjælp.

Fra Kolding
Tilmeldt 12. May 12
Indlæg ialt: 312
Fra  LabSec - timepris: 200 kr. Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad står der i kontrakten du kan hæfte for?

Skadelidte skal have lidt et økonomisk tab for at få erstatning og for at beskytte skadevolder er der i denne sammenhæng omvendt bevisbyrde så det er skadelidte som skal bevise i retten at du har påført hende et økonomisk tab ved ikke at leve op til den kontrakt, iøvrigt vil det fremgå tydeligt i en kontrakt hvilken erstatning der er tale om hvis kontrakten ikke blive opfyldt så lidt mere info så vi kan hjælpe dig. 

Tilmeldt 9. Sep 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

John: Mange tak for et udførligt svar. Lige hvad jeg ledte efter! 
Jeg har ikke CVR nummer.

Det mærkelige i denne sag er dog at jeg inderligt ikke kan se at mit kontraktbrud skulle ha' voldet så store tab idet jeg ikke har fået én krone udbetalt, og ville da se leverandøren som den der kostede mest. Men måske jeg overser noget.

Og nej, jeg er på ingen måde ude på at løbe fra noget som helst, jeg vil hjertens gerne hjælpe personen, hvorfor jeg også agter at færdiggøre arbejdet. Dog har jeg ikke rigtigt kunne fokusere bare ved tanken om at skulle fremskaffe den store sum penge. Så arbejdet VIL blive gjort færdigt!

Karsten: 

Jeg har ikke ødelagt noget på en eksisterende side, da en sådan slet ikke fandtes da jeg påbegyndte arbejdet. 

Mange tak for din hjælp! Må jeg sende dig en PM i løbet af aften, så du eventuelt kan hjælpe mig lidt nærmere med et sådant brev?

Claus: Både for min og "kundens" skyld vil jeg ikke så gerne ud med nærmere info omkring kontrakten i et åbent forum. Men tak for dit svar! 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver bare, men jeg vil fraråde dig at lave mere for kunden, når de truer med den slags.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Som jeg lige forstår det, så handler sagen mere om, at du ikke har færdiggjort arbejdet, og nu presser kunden dig til at gøre det færdig ved at true med erstatningskrav og ligende. Det er altid en god ide, at kræve depositum eller afregne aconto, hvis arbejdet bliver omfattende. Jeg synes du skal sende en acontoafegning, og skrive at når den er betalt, så gør du arbejdet færdig.

Men lad Karsten hjælpe dig med at forfatte et sådan brev.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :
I øvrigt er det en grund til, at unge under 18 år ikke kan holdes ansvarlige i kontraksforhold. Det er på ingen måde moralsk eller etisk forkert, at smide jeg er under 18 år kortet.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Youngster:
Det mærkelige i denne sag er dog at jeg inderligt ikke kan se at mit kontraktbrud skulle ha' voldet så store tab idet jeg ikke har fået én krone udbetalt, og ville da se leverandøren som den der kostede mest. Men måske jeg overser noget.

ja hvis du har lovet en side færdig til for eks ½ år siden og ikke fået den færdig har de jo mistet salg i ½ år som udgangspunkt men er du under 18 er skaden for DIG til at overse

Youngster:
Og nej, jeg er på ingen måde ude på at løbe fra noget som helst, jeg vil hjertens gerne hjælpe personen, hvorfor jeg også agter at færdiggøre arbejdet. Dog har jeg ikke rigtigt kunne fokusere bare ved tanken om at skulle fremskaffe den store sum penge. Så arbejdet VIL blive gjort færdigt!

Jeg TROR jeg måske genkender den fra den anden part - kundens side (var en der kunne være kunden her på amino med sine bekymringer,.

Rykker på rykker - løfte efter løfte osv - kærestesorger i vejen for at blive færdig, love meget mere end der virker til at kunne løses men konstant - NU skal det nok komme.

Det er som jeg skrev en reminder om, at man ikke kan lave kontrakter med ikke myndige hvis det er noget vigtigt for kunden selv og dermed har kunden i høj grad sig selv at takke.

Jeg ville nok heller ikke lave mere når du ikke har modtaget betaling heller - hvis der samtidigt er krav om erstatning - men bare sige, at du så må holde helt op og at du er under 18 og så er den ikke så meget længere -

Jeg kan skam godt forstå en kunde kan være sur, hvis der loves en masse hele tiden -. NU NU NU og det så viser sig tingene ikke sker, så jeg synes bestemt du kan ha skyld, bare ikke en der kan retsforfølges

Det er ikke en god sag i forhold til umyndige der gerne vil sælge webløsninger osv - og synd for dem under 18 som sikkert ofte kan mange ting - men kunderne må gøre sig klart, at der ikke er noget at komme efter, hvis det hele sejler

Det er en lære for alle desværre. Er det noget der er vigtigt for ens virksomhed må man tage en voksen CPR eller CVR og gerne ha klare specifikationer og krav og aftale om evt erstatning

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

:
Det er på ingen måde moralsk eller etisk forkert, at smide jeg er under 18 år kortet.
nej det mener jeg heller ikke, men folk under 18 har jo samme moralske forpligtelse til at overholde aftaler, og hvis det minder om den tråd en der kunne være kunden havde, så kan der sagtens være et moralsk ansvar - helt uanset alder - Det ville jeg også selv forvente af en 16 årig jeg havde i gang med noget, men jeg ville nok ikke overlade ret meget vigtigt til en umyndig - vel vidende at der ikke er noget at komme efter

Jeg er enig i, at kunder ligger som han har redt

Hvis jobbet var vundet via Amino Freelancer som jeg måske forstår det på indledningen - så skulle freelancer siden måske ha krav om at alle der søgte arbejde der enten var CVR eller tydeligt angav om de var over eller under 18 for en god ordens skyld

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)