Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding og drift - med 4 ejere. Hvordan sættes det bedst op?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jul 13
Indlæg ialt: 7
Fra  CrowdCurity Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Vi er 4 partnere der er ved at stifte et selskab. Vi har valgt at stifte et holdingselskab der så ejer et driftselskab.

Mine spørgsmål går på hvad jeres erfaringer er med ledelsesopsætninger.

Vi har overvejet dette setup:
Holdingselskab: 
Stiftere: alle 4
Ledelse: 4 bestyrelses medlemmer + 1 direktør
Tegningsret: 1 bestyrelsesmedlem og direktør
Driftselskab:
Stifter: Holdingselskabet
Ledelse: samme som holding..?
Tegningsret: samme som holding...?

Er dette fornuftigt eller er der nogen der har input?

Hvad skal man overveje ved valg af direktør? Da vi er helt nye ønsker alle at have at skulle sagt i de fleste beslutninger.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

JakobStorm:

Holdingselskab: 
Stiftere: alle 4

ja det må være det korrekte hvis I skal være 4 ejere - om det er med samme andele kan I jo selv afgøre

JakobStorm:
Ledelse: 4 bestyrelses medlemmer + 1 direktør -Tegningsret: 1 bestyrelsesmedlem og direktør
tjo - jeg ville nok overveje at lægge det i en anpartsaftale og måske slet ikke ha alle i bestyrelsen, men omvendt vil I jo alle gerne også i praksis være ansvarlige - og det vil I så være - men det er ikke i sig selv en sikkerhed mod problemer. I kan jo nemt ha 2 mod 2 så - eller 3 mod 1 - heller ikke skægt at være den ene - så en anpartsaftale der virkeligt sikrer hvordan der bestemmes - hvem der er ansvarlig for løn, ansættelser, må købe for kr 2 (skal direktøren ha et bestyrelsesmedlem til at skrive under inden køb af en blyant) og hvilket beløb skal der være 2 og måske tilmed over kr xxxx alle fire fælles - hvem ansvarer for regnskab, moms - skat, formalia - tegner firmaet til presse - offentlighed osv

Rigtigt mange ting bør afklares i sådan en anparsaftale og om I så faktisk behøver at være registrerede bestyrelsesmedlemmer i virk - tjo - måske faktisk ikke. På en evt. generalforsamling som jo er øverste myndighed - vil I med anparterne - evt 1/4 hver - stå med beslutingskraft til at fyre direktøren og kunne gøre de ting I vil - det skal bare være klart i anpartsaftalen hvad indkaldelses frist er, og hvordan man må indkalde

Reguler også hvordan en træder ud - skal anparterne sælges til dagskurs (efter regnskab) i tilbud til de 3 andre, eller hvad er I enige om -

JakobStorm:

Driftselskab:
Stifter: Holdingselskabet

ja afgjort

JakobStorm:

Ledelse: samme som holding..?
Tegningsret: samme som holding...?

 

samme problematik som i holding så samme svar

Lige så positivt det KAN være at han et ejerforhold der kan ende 50/50 fordi man SKAL blive enige, lige så låst kan ting jo blive hvis det alligevel ikke er muligt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jul 13
Indlæg ialt: 7
Fra  CrowdCurity Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for fyldigt svar. Har lavet lidt mere research og er nu lidt i tvivl om det overhovedet er nødvendigt at nedsætte en bestyrelse da vi som du skriver kan tage de beslutninger der er brug for ved generalforsamlingen. Ville de i så fald være fornuftigt at vi alle gøres til direktører?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

problemet er vel bare at jo flere i registerer jo flere får bøder hvis ikke alt er OK, og I kan regulere i princip alt i aps aftale og via general forsamlinger, og 4 direktører der råber i hovedet på hinanden letter i mine øjne intet - i forhold til en god aftale og en direktør der stoles på

Venlig hilsen John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er godt nok et sent svar fra min side, men jeg synes lige overskriften var interessant: Til at starte med synes jeg I skal overveje alle at blive direktører. Så har i samme indflydelse i selskabet alle sammen. Helt jordnært: I har alle indblik i Banken etc. Det har I ikke med en ejeraftale. Ejeraftalen er dog sindssyg vigtig alligevel. Her er jeg 110% på linie med Cokie.

Prøv at tjekke vores startup tema http://www.ditselskab.dk/startup der selvfølgelig (lidt nede af siden) behandler alt om spilleregler, når I er flere.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)