Hvis man har en kunde, som har overskredet betalingsdatoen og derfor står og skal sende ham en rykker, kan man så pålægge et rykkergebyr på 100 kr., når man ikke i forvejen har skrevet det i betalingsbetingelser?
Bemærk dog at hvis det er erhvervskunde og du vil rykke med højere end den normale grænse på DKK 100,00 ,- så skal det være skrevet i betalingsbetingelser der er underskrevet af kunden.
Bemærk også at du på 3. rykker - skal - varsle om inkasso (såfremt du selvfølgelig har tænkt dig at gå til inkasso).
Husk også at første rykkerskrivelse skal være en betalingspåmindelse uden rykkergebyr.
Når alt det så er sagt så er det min personlige holdning i de virksomheder jeg driver, at: Jeg ønsker så vidt muligt at undgå at bruge rykkergebyr, og sender gerne en ekstra betalingspåmindelse, inden der kommer rykkergebyr på.
Er der tale om en stor kunde, er et telefonopkald også på sin plads, i stedet for en bureaukratisk rykkerskrivelse. - I mine øjne
Bemærk dog at hvis det er erhvervskunde og du vil rykke med højere end den normale grænse på DKK 100,00 ,- så skal det være skrevet i betalingsbetingelser der er underskrevet af kunden.
Bemærk også at du på 3. rykker - skal - varsle om inkasso (såfremt du selvfølgelig har tænkt dig at gå til inkasso).
Husk også at første rykkerskrivelse skal være en betalingspåmindelse uden rykkergebyr.
Når alt det så er sagt så er det min personlige holdning i de virksomheder jeg driver, at: Jeg ønsker så vidt muligt at undgå at bruge rykkergebyr, og sender gerne en ekstra betalingspåmindelse, inden der kommer rykkergebyr på.
Er der tale om en stor kunde, er et telefonopkald også på sin plads, i stedet for en bureaukratisk rykkerskrivelse. - I mine øjne
Mange tak for svar! Jeg har heldigvis ingen, der har undladt at betale, men det er rart at have formalia på plads, såfremt det sker.
Dit indlæg vil jeg klart have in mente til den tid, for der er god ræson i at gå stille frem uden nogen økonomiske sanktioner.