Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ekstra regning, skal den betales?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens,

Jeg har fra en af mine leverandør fået en ekstra faktura på 1200,- + moms, for to tidligere ordre - henholdsvis Februar og April 2013.

Jeg fik en mail fra leverandøren i Januar i år om, at priserne vil stige på varende i 2013.

I forgårs fik jeg så en mail fra deres bogholderi om, at de har begået en fejl og at de har faktureret mig for lidt, samt en vedhæftet faktura med en ekstra regning på 1200,- + moms. Begge ordre er betalt, da de kræver forudbetaling før varende kan afhentes. Begge ordre er på 37.000,- + moms hver. De har stadig faktureret mig efter 2012 priserne.

Mit spørgsmål er så, om de har krav på at få de 1200,- når fejlen er fra deres side og endda på begge faktura? Kan nogen hjælpe? Hvad er lovgivning på det område?

Jeg ved godt, at de sådan set har oplyst mig om pris ændringerne, men at de så ikke fakturere mig for det med det samme, må vel være på deres regning.

Hilsen
Jens



Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens,

Det er 100% deres fejl og de kan ikke komme efter dig på nogen måde her.

Du har fået en ordrebekræftelse/faktura og af den fremgår hele aftalen mellem jer, hvad angår priserne. Når du har betalt og fået varerne, så er den historie slut og så er der ikke mere at komme efter.

De er nødt til at æde deres forglemmelse selv. Du som kunde kan jo ikke vide, hvad deres varslede prisændringer er - og opkræver de ikke de forhøjede priser, så kan man ikke forvente at få en efterregning.

Jeg ville tage kontakt til din kontaktperson i virksomheden og spørge om han overhovedet er bekendt med, at de har sendt dig en ekstra regning. Hvis svaret er ja, så fortæl ham at det virkelig er dårlig stil ikke at ringe om det først - og i det hele taget, så er løbet bare kørt for dem. De har ingen steder dokumentation for at de kan rette dette krav mod dig og du har en ordrebekræftelse fra tidligere, hvor det er andre beløb, der er gældende og alene dette kan du forholde dig til.

Afvis kravet. Forsøger de sig yderligere, så handl et andet sted fremover.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal betale den aftalte pris. Hvis leverandøren har faktureret mindre end aftalt i første omgang, må de gerne sende en ekstra faktura.

Hvis du har bestilt i deres webshop, er den oplyste pris i webshoppen, den aftalte pris.

Hvis brevet om prisstigning var en prisliste du har bestilt ud fra er det disse priser, der er den aftalte pris.

Hvis du har en ordrebekræftelse med priser, har du dokumentation for den aftalte pris.

---

b2b handel er omfattet af aftaleloven, købeloven samt leverandørens salgsbetingelser og en eventuel samhandelsaftale.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=82218 

https://www.retsinformation.dk/FORMS/R0710.aspx?id=1419 

http://www.danskerhverv.dk/Raadgivning/Erhvervsjura/Koebeloven/Sider/BtB.aspx 

---

Vær opmærksom på at der i Danmark er aftalefrihed ved b2b handel. Derfor er salgsbetingelser og samhandelsaftaler ofte det gældende regelsæt.

Inden du stiller dig for meget på bagbenene, bør du gøre op med dig selv om du vil handle med leverandøren igen. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten,

Tao for svaret.

Jeg har en mail tilbage fra den 22.jan.2013, hvor kontaktpersonen oplyser mig om prisændringerne for 2013, hvor m3 stiger med 10,- DKK.

På de efterfølgende to ordrebekræftelser og faktura, fremgår prisen for 2012 og ikke 2013, som prisændringen i mailen hentyder. Der efter har jeg så den nye ekstra faktura med de 1200,- + moms og 8 dages betalingsfrist, hvor de påpeger manglen og fejlen på

Jeg har på intet tidspunkt modtaget deres handelsbetingelser eller salgsbetingelser, og kan heller ikke finde dem på deres hjemmeside. Mine bestillinger hos dem forgår via mail til kontaktpersonen. Den 19.juli.2013 blev jeg - mens jeg var på ferie - kontaktet af ejeren af virksomheden der gjord mig opmærksom på, at de havde faktureret mig for lidt. Til det svaret jeg, at de tilsendte faktura fra min side er betalt. Der efter svaret ejeren, at han skulle tale med min kontaktperson og de så måtte finde en løsning på det sammen... Løsning er så åbenbart en ekstra faktura til mig.

Jeg havde før denne episode overvejet, at skifte leverandør, da de ved min anden ordre fik sendt speditøren af sted med 22 paller i stedt for de bestilte 23 paller. Og jeg måtte selv betale speditøren igen for, at afhente den sidste palle og levere den samme sted.

Så som jeg ser det, bliver jeg nok nød til at betale ekstra regningen alligevel...

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hmm, jeg synes det er en underlig måde at drive forretning på.

Når man laver den slags lort i det, så må man selv rede den ud.

Hvis du vælger at betale den ekstra regning, så synes jeg ærligt talt at du skulle fakturere dem for den ekstra kørsel, da dette var en omkostning, som du ikke på noget som helst tidspunkt har accepteret og det er dem, der har begået fejlen.

De begår to klokkeklare fejl og du betaler regningen hver gang. Det er da ikke acceptabelt?

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er utrolig dårlig forretnings kultur, at de prøver at få dig til at betale for en fejl de har begået. Der findes desværre alt for mange private, offentlige instanser og virksomheder der mener at andre skal betale for fejl de selv har begået. 

Jeg ville tage en snak med en af deres chefer eller direktører, og tilkendegive at du ikke finde deres firmapolitik på det område i orden. Du kan evt. stille spørgsmålet om de er indstillet på at miste dig som kunde, for sølle 1200,-??

Det kan godt være de har varslet om prisstigninger, men du har betalt hvad der er aftalt og faktureret. 

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jens Larsen:
Så som jeg ser det, bliver jeg nok nød til at betale ekstra regningen alligevel...

Som jeg ser det, er der ingen grund til at betale.

---

Jens Larsen:
På de efterfølgende to ordrebekræftelser og faktura, fremgår prisen for 2012 og ikke 2013, som prisændringen i mailen hentyder. Der efter har jeg så den nye ekstra faktura med de 1200,- + moms og 8 dages betalingsfrist, hvor de påpeger manglen og fejlen på

Det er prisen på disse ordrebekræftelser og efterfølgende faktura som er gældende. Leverandøren er ikke berettiget til yderligere betaling.

Med andre ord: Du kan ikke gøres ansvarlig for at en sælger hos leverandøren har solgt varerne for billigt.

---

Start med at gøre indsigelse mod den ekstra faktura på skrift og send den med posten. Gem en kopi af brevet som dokumentation.

Når du har gjort indsigelse må leverandøren ikke køre egeninkasso eller overdrage sagen til ekstern inkasso.

Det eneste leverandøren så kan gøre er at køre en småsag ved retten for at få afgjort skyldsspørgsmålet.

---

I din indsigelse kan du referere til aftaleloven, som foreskriver at tilbud og svar på tilbud er bindende.

Leverandøren står ekstra dårligt, da han har leveret varerne efter krav om fuld betaling (forudbetaling).

---

Det er vigtigt du gør indsigelse på skrift og ikke bare undlader at betale.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten S. Hansen:
Leverandøren står ekstra dårligt, da han har leveret varerne efter krav om fuld betaling (forudbetaling).

Karsten S. Hansen:
Som jeg ser det, er der ingen grund til at betale.

Fuldstændig enig X2 Yes

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)