Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Banken har lænset min konto - Hjælp!

Side 2 ud af 9 (89 indlæg)
Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 06:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke hvorfor din søn ikke blot henvender sig til sin bank, og siger at overførslen fra hans konto til din, beror på en fejl, og at han ønsker pengene tilbageført. Det har jeg da oplevet et par gange, både som afsender og modtager af penge, som ved en fejl er blevet overført til en forkert konto.

Tilmeldt 21. Jun 09
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tim J. Nielsen:
Det har jeg da oplevet et par gange, både som afsender og modtager af penge, som ved en fejl er blevet overført til en forkert konto.

En overførsen er bindende og jeg tror ifølge svarene i tråden ikke at banken er juridisk forpligtede til tilbageføre pengene.

Der er imidlertid ingen tvivl om, at virksomheden nu er lukningstruet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Et andet aspekt af sagen er at det er vigtigt i laver et lånedokument (familielån), samt overfører afdrag over bank, da skat eller vil betragte det som en gave, som er skattepligtigt, da beløbet > 58.700 kr.

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789721 

Der er en række regler, der skal overholdes før skat accepterer lånedokumentet, så købt et på nettet.

f.eks.: http://www.familieadvokaten.dk/klubben/buy/buy.asp?action=buy&visdokument=261 

---

Det kan også være din søn kan lave en aftale med hans kreditorer, hvis banken ikke er til at tale med.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ikke uening i, at det ikke må være en gave - og lånedokument er ret enkelt, Anfordringslån (betyder det kan kræves retur med kort varsel) til 0 rente da det er mellem nære familier - men samtidigt anerkender man så, at det var et lån og det duer jo heller ikke hvis sønnens virksomhed er i selskabsform - så man skal lige overveje, om man vil fastholde, at det var en fejl og skyldes den der hackerfrygt - som virkeligt skal kunne begrundes. Med lånedokument så skyldere daddy jo så også sønnen alle pengene rent faktisk OG da det jo er over 58.700 så bliver der tale om gaveafgift på forskellen op til 66.000 kr hvis man i stedet for lån vælger gavebrev - så den er ikke helt oplagt i mine øjne

Sønnen må, hvis ikke det skal være lån jo som minimum skrive til banken, at det var hans penge og de bare var lagt i sikkerhed da han af xxxx gode grunde frygtede at være hacket så pengene kan hæves på HANS konto (ikke jordens letteste forklaring) Ellers er det givet noget der ses som gave. Måske der ligger email fra den dag de flyttedes ind som kan dato verificeres og vise at sønnen fortalte far at han for at sikre pengene lige lånte hans konto et par dage - så ville han ta dem retur når computeren var renset (ja lyder mere usandsynligt for hver gang man skriver det desværre)

Med et lån - alternativt gavebrev og afgift på top beløbet anerkender man jo, at det ikke var sønnens penge i alle fald.

Her var det nok rart med konkret juridisk vurdering - mener man det vil holde, at det ikke var lån men bare midlertidig brug af en konto for at penge skulle være sikre mod hacker og kan man bevise/sandsynliggøre det tilstrækkeligt tydeligt - eller er lånedokument og en vis gave berigtigelse nødvendig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej med jer. Skype-Smile

Det er en rigtigt god tråd med flere gode betragtninger og synspunkter.

Tråden er anmeldt for at hænge et navngiven firma ud. Anmeldelsen er taget til efterretning, og navnene er fjernet fra indlæggene. Det ændrer jo heldigvis ikke ved de gode råd og synspunkter, der er fremkommet.

På forhånd tak for at holde virksomhedsnavne ude af tråden.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Sønnen må, hvis ikke det skal være lån jo som minimum skrive til banken, at det var hans penge og de bare var lagt i sikkerhed da han af xxxx gode grunde frygtede at være hacket så pengene kan hæves på HANS konto (ikke jordens letteste forklaring) Ellers er det givet noget der ses som gave. Måske der ligger email fra den dag de flyttedes ind som kan dato verificeres og vise at sønnen fortalte far at han for at sikre pengene lige lånte hans konto et par dage - så ville han ta dem retur når computeren var renset (ja lyder mere usandsynligt for hver gang man skriver det desværre)

Jeg tror ikke skat godkender den forklaring, og de vil med garanti betragte det som en privat hævning, da det ikke er i virksomhedens interesse at overføre penge til et familiemedlem. Skat skal med garanti forholde sig til mange ligende historier hvert år, hvor folk prøver at udgå gaveafgiften, så vi skal nok ikke forvente hjælp fra deres side i denne sag.

Ergo bør trådstarter bruge de regler der findes til at minimere skadens omfang.

---

Det ville være rart, hvis banken fører pengene retur eller tilbyder en anden løsning, for dette kan godt blive dyre lærepenge, især for trådstarters søn, da han i min optik risikerer at blive indkomstbeskattet af hævningen / overførslen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

så forudsætter du at sønnen driver selskab altså ApS - og så vil det givet være en hævning der udløser skat - og hvis det er et ApS så går den vel ikke med forslaget du kom med om lånedokument, for er lån fra ApS til så nær familie ikke et aktionærlån der er ulovligt og som minimum også udløser skat?

Jeg har nu udgået fra at det var en personlig virksomhed men kan ha overset det i tråden - Er det personlig virksomhed vil hævningen jo ikke påvirke resultatet hvis det ses som personlig hævning, men derfor vil virksomheden jo stadigt mangle selve pengene til at betale andre med. Der vil det vel snarere være vigtigt for sønnen at se, om et lånebrev kan oprettes så det bliver til tab i virksomheden og dermed spare skat - men nu er vi jo ude i noget gætteri og så bør sønnen nok ha en revisor til konkret ud fra viden at rådgive, om det kan blive til tab i virksomheden og ikke privat hævning
Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt at der er en væsenligt forskel på om det er enkeltmandsvirksomhed eller Aps. Jeg har tænkt/skrevet ud fra begge scenarier, for at hjælpe trådstarter bedst muligt. Jeg skulle nok ha' delt det lidt mere op.

---

Mit syn på sagen:

Hvis det er Aps  = privat udtag af søn (beskattes som løn) + familielån (for at udgå gavebeskatning, samt for at tilbagebetale pengene).

(Det er sønnen der bliver indkomstbeskattet, da det ikke er i virksomhedens interesse at give et familiemedlem gaver / overføre penge til et familiemedlem. Skat bruger ikke tid på røverhistorier, men handler ud fra bilag og pengestrømmen.)

Ved enkeltmandsvirksomhed = familielån (for at udgå gavebeskatning, samt for at tilbagebetale pengene).

Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 4 person
Jeg har sagt det mange gange før og nu siger jeg det igen! Hav ALDRIG flere penge i banken end du har råd til at miste.! Der er ingen sikkerhed for hvornår skat eller andre korrupte myndigheder tømmer eller indefryser dine konti. Penge i banken er ikke dine penge.! Du har lært en dyr lærestreg

Fede malerier en blog om malerier

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kontant:

Har jeg/min søn nogen mulighed for at få pengene tilbage?

Først og fremmest må du se på om betingelserne for modregning er opfyldt. Der må du så slå på at du ikke har fået oplyst at din kaution forpligtigelse var forfalden.

Endvidere ved jeg at ankenævnet i tidligere afgørelser har indstillet at banken skulle tilbage beløb, som tydeligvis ikke tilhørte kontoejer af den ene eller den anden årsag. Sådanne afgørelser kan en adv. evt. hjælpe med at finde frem.

Hvis jeg stod i din situation ville jeg sammen med sønnike tage et møde med banken om en løsning - herunder også afklaring af din kautionsforpligtigelse.

I det omfang dette ikke giver nogen løsning ville jeg først klage til bankens egen klageinstans. Hvis ikke det gav nogen løsning ville jeg overveje at klage til pengeinstitutternes ankenævn og få prøvet sagen der.

Lige nu er sønnikes forretning - det vigtigste - og derfor kan den hurtigste løsning kun opnås i samarbejde med jeres bankafdelinger.

Held og lykke!

/Henrik

Side 2 ud af 9 (89 indlæg)