Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvvalgt konkurs eller ej???

Side 3 ud af 5 (49 indlæg)
Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle sammen herinde :)

 

Jeg siger ikke at alle kan få det - Jeg siger bare at JEG fik det - og at det gik let igennem. Jeg havde ingen problemer, hverken med udarbejdelsen af ansøgningsdokumenterne, eller det indledende møde med skifteretten. Jeg redegjorde for min situation, sygdomsforløb (lukkede en ret nystartet / overtaget virksomhed) pga. en ret kritisk kronisk sygdom som blev konstateret 5 måneder efter opstart. Jeg havde et engagement  i banken på 1.892.000kr og en "friværdi" på 309.000kr, som Jeg selv kom med. Banken gik i hårknuder da Jeg ikke kunne / måtte arbejde for lægerne, og Jeg kunne ikke klare raterne på sygedagpenge indtægt. Jeg så ingen anden mulighed end at erklære mig selv konkurs, og det støttede advokat Karsten Cronwald fra Viborg, op omkring. Jeg endte ud med en gæld på godt 1.000.000kr, og Jeg oplevede ingen der stillede spørgsmålstegn ved, hvorvidt Jeg skulle have gældssanering eller ej.

Og til skødeskriveren - hvis du ønsker en kopi af kendelsen tilsendt mv. er du velkommen til at kontakte mig pr. pm. :)

 

Mvh Peter .)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

:
Trådstarter henviste indledningsvis til oplysninger han havde fået fra sin revisor, og dem støtter jeg om

@ Anders. Det er benhård jura det her. Alt hvad jeg beder om er en paragraf, der understøtter dit synspunkt. Du repræsenterer et advokatfirma med stor speciale inden for dette emne, ligesom du selv underviser i emnet på universitetsniveau. Ville dine studerende kunne slippe igennem uden at kunne argumentere med en konkret lovhenvisning? Nej vel....

En paragrafhenvisning burde være en smal sag for dig eller hvis du har taget fejl - så er det også en ærlig sag, som jeg vil respektere fuldt ud. Hvad der bekymre mig i denne tråd, er hvis trådstarter lytter til dit råd og det viser sig ikke at være korrekt.

Jeg er enig med dig i at udgangspunktet for gældssanering blandt andet er, at man ikke må have indrette sig. Ligesom der er ikke nogen, som har argumenteret for at alle kan få gældssanering i konkurs, hvis bare de indlevere egenkonkursbegæring. Der er både love og vejledninger, som beskriver hvad der skal være opfyldt i forbindelse med gældssanering udenfor/i konkurs.

Alt hvad jeg som sagt bare efterlyser er den paragraf, som siger at egen konkursbegæring forhindrer en for søge gældssanering i konkurs?


/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Henrik en paragrafhenvidning er det enest du ikke kan få. Din anmodning er et godt eksempel på, at ikke jurister går rundt og tror, at alt kan læses i en paragraf. Det handler om fortolkning og konkrete vurdering. OK jeg var også selv hurtig til at sætte skøn under regel. Svaret skal nok findes i betænkningen start på side 356. Den regel jeg indledningsvis henviste til omfatter ikke erhversdrivende, og for en erhversdrivende er en egenbegæring ikke ensbetydende med, at man ikke kam få gældssanering i konkurs, og det må jeg med give. Hvis man iøvigt læser betænkningen, så vil man få det indtryk, at det gavner at gøre noget i tide. Jeg kan i øvrigt også anbefale Cronwald. Han har også en advokat ansat, som hedder Jakob, som også er rigtig dygtig.

Jeg er iøvigt imponeret over, at du har undersøgt det pensum jeg underviser i, men lad nu set lægge. Der er korrekt, at jeg ikke beder om lovrevisioner, hvor du ikke kan læse svaret i loven.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Det gik lidt stærkt. Iøvigt træls det hopper sådan når man skriver fra en ipad. Lad nu det ligge, og det er ikke nødvendigt med en lovhenvisning, hvis svaret ikke står i loven.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

godt at det ikke er en hovedregel. Klart at det ikke må være en del af en skummelt anlagt plan, men det ville da være en tosset regel, hvis den tvang en til forsætte med gældsætning og bringe kreditorerne i endnu større ulykke - for at fremprovokere at en kreditor indgav konkurs begæring for så siden at søge gældssanering. Det ville jo reelt tvinge nogen til yderligere gældoptagelse på et tidspunkt hvor det stod klart, at man aldrig ville kunne betale og det ville i mine - absolut ikke jurauddannede øjne - være tosset Big Smile

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Al den snak om gældssanering er jo meget godt - hvis det lykkes nemt og hurtigt. Men jeg hører det som at banken er den eneste reelle kreditor? Jeg tror stadig akkordvejen bør undesøges.

- Stands driften på virksomheden. Som man siger "If you're in a hole, stop digging".

- Sørg for at SKAT osv bliver betalt, for de bærer nag i lang lang tid.

- Men at jeres bankgæld står og øges p.g.a. rentetilskrivninger, kan i ikke gøre noget ved.

Til sidst står i med kun banken tilbage og ingen drift. Det er her den rigtige forhandling finder sted.
I behøver ikke selv erklære jer konkurs, og banken vil nok heller ikke gøre det med det samme. I kan stadig gå i en anden bank og få et Mastercard Debit osv. og tage et job, eller hvad der nu skal til for at leve. Jeg har mødt folk som har levet sådan i årevis og ventet til banken var "mør" til at forhandle. Hvis alternativet er en konkurs vil banken ofte være tilfredse med 10% af deres oprindelige tilgodehavende og evt. med en lang afdragsordning.

PS: Det er billigt. For i behøver ikke dyre rådgivere til at gøre alt ovenstående. Det kræver en spand is i maven og måske én til at bistå i forhandlingerne med banken.

Good luck.

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

tanss:
Min mand driver selvstændig firma - fiskeri - med egen kutter men vi kan desværre ikke blive ved med at få det til at løbe rundt og overvejer nu at stoppe.. meningen var at vi selv vil stoppe og afmelde virksomheden og så vente på at nogle af kreditorerne vil smide en konkurs efter os

Jeg ser det ikke som at det kun er banken for trådstarter, men en række kreditorer. Er det kun banken, så ville jeg bestemt også forhandle der - men er der en masse andet med - så går det jo ikke. Jeg tror det er et senere indlæg hvor det kun var banken næsten og hvor det alligevel lykkedes med gældsanering - men trådstarter ser jeg ikke som kun bank

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Aug 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hej alle...

tak for alle jeres "input"... Har holdt mig lidt tilbage med at skrive da jeg tabte pusten undervejs - må indrømme jeg blev endnu mere forvirret over alle svarene :-) Men har nu endnu engang fået en god snak med vores dygtige revisor og tror bare vi følger hans råd.. Svar på om det "kun" er banken som vi skylder penge kan jeg svare nej. Dog er de hoved årsagen til at det er gået som det er gået da de gang på gang har skruet renterne op, lavet vores lån om, ikke overholdt det som vi aftalte da vi købte båden - og her skal det siges at alt det vi aftalte med banken dengang var med den gamle direktør - da der så kom ny fik piben godt nok en anden lyd men der var handlen gået i orden så vi skulle pludselig bare betale og se glade ud :-( men vi har dog sørget for og gør det endnu at få betalt alle de "små" kreditorer samt prøvet på at holde stand ude hos SKAT. om det kan blive ved med at lykkedes når man ikke har en bank i ryggen må tiden så vise.. Men endnu engang tusind tak for alle jeres gåde råd, det har været super at kunne få noget feedback når man sidder som en lille mus med en masse trælse tanker.. Tak til alle...

Tilmeldt 13. Jan 12
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tog imod et ualmindelig dårligt råd, fra væksthuset.

At få en af dem anbefalet kurator, og stille sikkerhed for 30.000,-

Jeg blev erklæret konkurs i starten af 2011, og måtte sande, at jeg mistede alle rettigheder, og samtidig fik omvendt bevisbyrde. Skyldig til det modsatte er bevist.

Det har taget næsten 2 1/2 år for både konkursbehandling, tvangsauktion, samt gældssanering.

Selv når dekret er opfyldt, så vil jeg fortsat være registeret i RKI, i 2 år fra afsigelse af dekret vedr. gældssanering, fordi det er ifbm. konkurs og/eller tvangsauktion. Dog vil der under registeringen stå at gælden er betalt.

Det har vidtrækkende konsekvenser, så som ikke at kunne oprette sig som kunde via nettet hos f.eks. en optikerkæde for at bestille tid til en synstest.

Med den viden jeg har idag, så ville jeg have skiftet bank, eller oprettet en konto i et andet pengeinstitut, så banken ikke "bare" kunne lukke kassekreditten uden varsel i samme øjeblik der kom penge ind på kontoen. 

Begrundelsen var, at der er jo finanskrise. Det var samme situation. Vi havde få måneder før, fået grønt lys, fra samme bank, til åbning af endnu en butik, men da de forventede regninger for inventar m.m. kom, lukkede de kreditten på 200.000,- 3 dage før jul.

Vi har fået gældssanering, men det holdt hårdt, med bl.a. politianmeldelse fra kurator. En politianmeldelse som udelukkende var baseret på en udokumenteret påstand fra køber af huset, som senere i anden forbindelse, er blevet dømt for mened. Kurator fastholdt sin påstand, uagtet at deres egne billeder af huset bevidste at det ikke var tilfældet. 

Så hvis jeg skulle kunne skrue tiden tilbage, så ville jeg aldrig have en kurator, men bruge pengene på en økonomisk rådgiver, og forsøge at forhandle med banken. Vil de ikke forhandle, så stoppe betalingerne til dem, og betale alle andre, samt kreditforeningen. 

Havde jeg vidst det, ville jeg ikke have mistet huset, mine rettigheder og have banket på, hos fanden selv.

Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til Sølvfisken for konkret input som dokumenterer min påstand, at det kan være en stor ulempe selv at indlede en konkurs. Benhård kreditorstyring/-forhandling kan være at foretrække et langt stykke af vejen. Jeg kendte ikke alle de underliggende konsekvenser, men de lyder bestemt ikke rare :-/

"People can learn to recognize and take advantage of opportunities others don't think exist" --Michael Dell

Side 3 ud af 5 (49 indlæg)