Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvis en partner i ApS ønsker at trække sig

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 3. Aug 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Vi er to partnere i et ellers velkørende ApS med positiv egenkapital, overskud og en lys fremtid. Jeg er dog langt fra tilfreds med fordelingnen af arbejdsbyrden og den manglende interesse fra den anden part. (fordelingen er 60/40, jeg har de 60)

Mit spørgsmål er derfor, hvordan vil jeg kunne trække mig og min andel ud af virksomheden eller SKAL det foregå gennem et salg?
(forventer ikke at få den anden part til at acceptere et salg til mig)

Er der i øvrigt andet i vil råde mig til at være opmærksom på?

På forhånd tak. :-)

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej JazzMan,

Trist situation - men nok ikke ualmindelig. Det er nok lidt sent at forslå det, men jeg tror normalt at man vil regulere alle disse ting i jeres anpartshaveroverenskomst - som burde tage exit, split osv op. I vores overenskomst har vi skrevet ind f.eks. at hvis en partner ønsker at sælge, så skal den anden partner tilbydes andelen på samme vilkår først! Der står f.eks. også at hvis jeg vil købe min partners anpart ud, så kan han naturligvis sige nej, men et modbud skal matches af ham - så hvis han f.eks. siger han vil sælge for 50.000 kr. - så skal han også være klar til at købe din halvdel for 50.000 kr. - det plejer at være end rimelig god måde at regulere prisen på!

Jeg vil dog først og fremmest anbefale dig at tale sammen - mon ikke i kan finde en løsning - og ellers må du presse ham til at bidrage mere?

Uden at kende jeres forretning, skal du nok også overveje om det han bidrager med - måske tidsmæssigt er mindre end dig - men måske repræsenterer det alligevel en passende andel?

I vores forretning arbejder jeg både nat og dag - men min partner arbejder meget tidlig morgen og dag - og så bidrager han iøvrigt med noget, som jeg er ikke kan og som kræver en anden indsats end den jeg yder - så efter lange overvejelser OG samtaler, er jeg fuldstændig overbevist om at vi når dagen er omme nok bidrager nogenlunde lige meget..

Men kender godt fornemmelsen - men er glad for at jeg fik talt med min partner - så det ikke er noget jeg skal gå og spekulere alt for meget i!

Håber du kan bruge mine råd!

Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Tilmeldt 3. Aug 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Mange tak for dit svar. Ja, det er en trist situation.

I vedtægterne har vi også punkter med forkøbsret, ligesom 'ingen anparthaver skal være pligtig til at lade sine anparter indløse..'.

Vi har desværre haft flere snakke, men jeg er ved at være fyldt op og føler jeg spilder min tid. (i forhold til at have en partner der brænder for missionen på lige fod med mig)

Min partner løser alene administrative opgaver og aktiv salg (der ikke giver ret meget).

Men, jeg hører dig sige at der ikke er anden udvej end et salg?

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

JazzMan:
I vedtægterne har vi også punkter med forkøbsret, ligesom 'ingen anparthaver skal være pligtig til at lade sine anparter indløse..'.

Ok, den sidste del er skidt.

Hvad har du af konkurrenceklausul?

Hvad har i af finansiering?

Hvor langt forventer du i vil stå fra hinanden økonomisk?

Firmaet har en værdi i dag med jer begge. Værdien er en anden, når det kun er af jer. Hvordan vil du vurdere værdien med jer hver især i forhold til nu?

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 3. Aug 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Umiddelbart ingen konkurrenceklausul (jeg er bekendt med).

Vi har ingen financieringsbehov (hvis du tænker på gæld, lån eller kassekreditter, dem er vi fri af).

Jeg føler nok det hovedsageligt er mig der har bygget virksomheden op til det den er idag. Samtidig er størstedelen af kunderne tilknyttet mig og min viden, uden mig er virksomheden nok ikke meget værd, i øjeblikket.

Økonomisk forventer jeg derfor også vi er ret langt fra hinanden, da jeg altid vil vurdere om det bedre kan betale sig for mig at starte forfra.

Derfor er mit grundlæggende spørgsmål: Kan jeg på nogen måde melde mig helt ud af virksomheden og trække min andel ud?

Bag alt dette står jo også et ønske om at afslutte samarbejdet på en ordentlig måde, så dette vil være en sidste udvej.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej JazzMan

Jeg forstår udmærket hvad du ønsker. Det er et stort problem jeres overenskomst ikke indeholder regler for brud. Virkelig skidt arbejde, hvis en professionel har været inde over. En brud-regel - f.eks. shoot-out hvor den der byder højest overtager det hele ville være helt naturligt.

De andre ting du skriver giver ingen større hjælp. Det er helt givet du kan sælge dine anparter, som han så har forkøbsret til, for en slik. Derefter kan du udtræde og starte forfra og tage kunderne med. Nu er spørgsmålet naturligvis om kunderne har bindingsperioder og den slags. 

Hvordan er tegningsretten i firmaet?

Hvordan er afstemningsreglerne på generalforsamling?

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ked af at høre i kommet så langt og ikke passer sammen mere.

Jeg tænker på nogle andre løsninger han måske vil være med til at bruge.

1. Han modtager en fyreseddel og kun modtager udbytte. Du modtager derimod løn i selskabet.

2. I aftaler du køber ham ud - evt. med resultatafhængig pris

3. I ansatter andre til at drive virksomheden uden jer

Håber det lykkes for dig :)

Tilmeldt 3. Aug 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Tak for svaret.

Vores vedtægter er udformet af et anderkendt advokatfirma og en brud-regel er jeg ikke stødt på.

Tegningsretten har vi (så vidt jeg ved) begge.

Afstemningsreglerner hedder 2/3 for fremmøde og vedtagelse, samt 100% jf. § 34.

Tilmeldt 3. Aug 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Next.man,

Tak for svaret.

Det er nogle gode konstruktive forslag du kommer med og alle har været i mine overvejelser.

Specielt løsning nr. 2 lyder rigtig, men jeg er lidt usikker på hvordan det konkret føres ud i livet?
Kan du give et eksempel?

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

JazzMan:

Hej Next.man,

Tak for svaret.

Det er nogle gode konstruktive forslag du kommer med og alle har været i mine overvejelser.

Specielt løsning nr. 2 lyder rigtig, men jeg er lidt usikker på hvordan det konkret føres ud i livet?
Kan du give et eksempel?

Hej min ven.

Det afhænger jo stærkt af hvordan han forventer.

Man kunne få virksomheden vurderet af 3. mand (det kan dog være dyrt) også lave en aftale om at virksomheden bliver solgt til denne pris. 50% opfront samt resten over 3 år såfremt at resultatet holder samme tildens.

Det kunne være en mulighed. Hvis du tror virksomheden stige i værdi af han forlader, skal du nok vælge bare købe ham ud direkte nu.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)