Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansvar som formidler (salg af ferieejendom)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

jeg har en kontakt der sælger og udlejer ejendom i udelandet. Vi har aftalt uformelt at hvis jeg finder en køber til en ferieejemdom at vi kan aftale en mindre provision/commission til mig (finders fee). Jeg vil høre om jeg har noget juridisk ansvar i forbindelse med en evt. handel hvis jeg er bare en "formidler"? Jeg regner ikke med at oprette en virksomhed til formålet. Glæder mig til at høre fra jer..

Alan 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alan

Det kommer helt an på formen og lejekontrakten. Er du sælger har du som udgangspunkt også ansvaret, når du videresælger en varer. Er du formidler og kontrakten indgås mellem din kontakt, og din kunde så mener jeg ikke, at du påtager dig forpligtelser. - Du har samtidigt også en smule svært ved at dokumenterer fundet af kunden. Nu skal vi jo ikke tage den paranoide hat på, men sørg for at få dækket dig ind og få aftalen på papir. Det er altid nemmere, at aftale når man er gode venner. 

Læs eventuelt i købeloven. Her kan du se, hvilke rettigheder en forbruger vil have: Du kan finde den her

Jesper

Fra Herning
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper 

tak for hurtig svar. Jeg har tænkt på at jeg kan introducere en potentiel køber for eksempel via e-mail - derigennem dokumentation for formidling/introdution. Jeg ved ikke om det er mere anderledes end jeg "anbefaler" en mekaniker, frisør, advokat osv? - vi har ikke en sælger ansvar hvis vi anbefaler en af vores venner/kolleger/bekendter til en leverandør. Jeg regner ikke med at annoncere, - mere brug af personlig kontakter som evt. kundeemner. Måske senere kan jeg overveje noget mere formelt (hjemmeside osv.) hvis mange efterspørgelser/handler forkommer, - men i først omgang handler det om at tjene lidt lommepenge på noget jeg synes er sjov at arbejde med. Jeg går udefra at jeg kan fraskrive ansvaret (disclaimer) på skrift til en evt. kundemne. 

Alan

Fra Herning
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg er i gang med at læse købeloven..Smile

Alan

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Set det som affiliate marketing - der henviser du også kunder, og får afregning. Så så længe du bare laver en henvisning, så er der ingen problemer. Men hvis du begynder at udfærdige dokumenter etc. så kan du hænge på den,

Og ja, find en god måde at kunne dokumentere dine "salg".

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)