Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-handel og efterløn? Nej, det kan man ikke!

Side 2 ud af 4 (40 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må konstatere, at en efterlønner straffes dobbelt - eller i hvert fald løber den dobbelte risiko end andre.

Hvis man udskyder sin efterløn i 52 uger for at starte virksomhed, er det et krav, at aktiviteten fuldt ud matcher en fuldtidsansættelse som lønmodtager og dels at arbejdsindsatsen også afspejles i virksomhedens indtjening.

Med andre ord: Hvis forretningen ikke lykkes mister man både de investerede penge i virksomheden + at man mister retten til dagpenge, da de nævnte krav ikke er opfyldt.

Opgaven er altså at finde en konstruktion, hvor arbejdstiden kan afgrænses, hvilket man, efter ankestyrelsens opfattelse ikke kan som indehaver og ejer. Løsningen kunne være et kompaniskab, hvor det er kompanoness navn der står på næringsbrevet, således jeg jeg kan dokumentere MIN afgrænsede arbejdstid. Problemet vil så være, at der er to der skal dele overskudet ... med mindre partneren er "sleeping" ;-)

Nogen der kan brygge videre på den? Det må kerne være kreativt, men det skal saft suseme være lovligt, da min risiko jo er ekstremt høj (se ovenstående)-

Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om du vil kunne lide denne konstruktion:

Flere selskaber tilbyder et engelsk Ltd. hvor de både indsætter en pro forma direktør men også en proforma aktionær. Det vil sige at du ikke står som ejer eller direktør i selskabet. Du får så lavet et dansk CVR nummer og laver en ansættelses kontrakt om at du passer selskabets danske aktiviteter i x timer hver uge. Nu er det hele lige pludseligt tidsbegrænset.

En anden og dyrere løsning er en familiefond i Schweiz der ejer en virksomhed som så ansætter dig i x timer per uge.

Jeg ved at den sidste løsning bruges af danskere som for eksempel er personlig konkurs og derfor ikke kan eje noget.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Scorendate:

Jeg ved ikke om du vil kunne lide denne konstruktion:

Flere selskaber tilbyder et engelsk Ltd. hvor de både indsætter en pro forma direktør men også en proforma aktionær. Det vil sige at du ikke står som ejer eller direktør i selskabet. Du får så lavet et dansk CVR nummer og laver en ansættelses kontrakt om at du passer selskabets danske aktiviteter i x timer hver uge. Nu er det hele lige pludseligt tidsbegrænset.

Det lyder jo lige ud ad landevejen, men er du nu også sikker på at det er noget Skat synes om? En gammel ven sidder i dag i landflygtighed fordi hans netværk af netop sådanne Ltd-firmaer blev underkendt og han blev dømt til at betale 8 millioner.

Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kender jeg ikke hans omstændigheder, men hvis du sørger for at betale moms, a-skat, virksomhedsskat her i Danmark kan jeg ikke se at der skulle være et problem i forhold til Skat. Måske endda sørger for at en revisor laver årsregnskabet. Kort sagt holder din sti ren.

Hvis det går godt - hvilket det naturligvis gør - kan du jo lave det om til et ApS og stille efterlønnen i bero, da du så kan leve af selskabet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror ikke skat er hurdlen så meget - men jeg er ikke sikker på at efterlønnen ikke risikerer at gennemskue eller opdage at det er proforma og så har modtageren et ganske alvorligt problem, så jeg vil altid advare mod noget som helst proforma for at omgå nogen som helst social ydelse, dagpenge eller efterløn - Det vil givet ikke være lovligt at stifte LTD og indsætte stråmænd for at opnå en kontrakt med fast timetal.

det har retfærdigvis meget store omkostninger når man opdages og der skal så lidt til for at noget opdages i trafikken/pengestrømmen eller nogen hører noget og anmelder

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Med "fuldt lovligt" mente jeg OGSÅ m.h.t. efterlønslovgivningen. Pokker skulle da stå i at køre rabundus med firmaet og samtidig miste retten til efterløn.

Grundlæggende er jeg skeptisk over for konstruktioner der bygger på finter og huller. Hvis de stinker, så er de helt sikkert i søgelyset og ved det mindste fejltrin, falder hammeren.

Så er jeg tilbage i hjørnet igen. Utroligt at jeg skal tvangspassificeres og iføres en kasket med lange ærmer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må jo godt sætte den i bero et par år - men det forudsætter jo du har råd til at gi den en skalle - og så få efterlønnen (ved ikke om du så tilmed må få den forhøjet og med mindre modregninger ved at vente til 62 hvis du selv melder CVR og dermed fuld tid??) OG du må jo også godt tage arbejde nogle dage om ugen - hvis nogen ex ville ansætte dig fleksibelt - så har du løn de dage - og efterløn resten af tiden

Ellers - nyd din efterløn - find nogle gode hobbies og nyd det 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er der muligheder, som ikke er en bøjning af reglerne, hvor du reelt begrænser arbejdstiden:

Kunne det ikke være en mulighed at benytte en dropshipping leverandør eller lagerhotel, så din funktion er af rent administrativ karakter.

Webshoppen kan laves så den sender ordre videre automatisk. På siden kan der stå at du kan kontaktes f.eks. tirsdag og torsdag fra kl. 8-10.

Dermed burde du kunne begrænse og dokumentere din arbejdstid, så du kan benytte 400 timers reglen.

---

Du kan eventuelt også finde en partner til et i/s eller Aps, så du ikke bliver begrænset af indtægtsgrænsen i 400 timers reglen. Hvilke i mine øjne er den mest sikre konstruktion.

Men alt i alt kræver det stadig at du overholder reglerne og ikke benytter efterlønnen som en etableringsydelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror ikke efterlønskontoret vil godkende han er ansat i et ApS han selv er betydende ejer af, (om jeg har forstået forslaget) det tror jeg de behandler på samme måde som dagpenge, hvor man heller ikke får lov at stifte et aps og ansætte sig selv, f.eks 3 timer om ugen selv med fuld modregning i dagpengene, Hvis nogen kender konstruktionen hvor man får lov er jeg lutter ører?
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du må jo godt sætte den i bero et par år - men det forudsætter jo du har råd til at gi den en skalle
Råd til? Ja, i den forstand, at jeg ikke vil forsøge at starte virksomhed, hvis jeg ikke tror jeg kan banke den op på 1 år. Jeg har 100.000 at lege med. Opstartsomkostninger er overskuelige og hvis vi sætter det til 25.000 (webshop m.m.), så har jeg 75.000 kr. kontant. Rædselsseminariet må være, at jeg ikke får solgt een eneste vare; så har jeg altså 75.000 kr. netto at leve for året ud. Med min beskedne livsførelse kan det lige skraldre af.

Men ...! Her bliver jeg jo fanget igen, for betingelsen for at genoptjene retten til at indtræde i efterlønnen er, at jeg skal have haft det der svarer til fuld arbejdstid og en indtægt der modsvarer dette. Har jeg ikke haft det, ryger efterlønnen.

Side 2 ud af 4 (40 indlæg)