Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

E-handel og efterløn? Nej, det kan man ikke!

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan i september gå på efterløn, faktisk næsten på samme dato som min ret til dagpenge udløber. For så vidt heldigt nok, men det var ikke lige det jeg havde forestillet mig.

Da det, på trods af ihærdige anstrengelser, ikke er lykkedes at finde job, har jeg udarbejdet et koncept for en selvstændig virksomhed i form af en webshop. Som det vil kunne læses nedenstående, kan det umuligt bringes til at forliges med efterlønnen.

Jamen så må jeg jo bare sidde og trille tommelfingre foran flimmeren. Lidt ærgerligt, da jeg stadig har masser af energi og gå-på-mod og dertil en lille slat penge fra en kapitalpension, som jeg er klar til at satse på projektet.

Jeg har modtaget følgende fra min a-kasse. Hvad siger I til den? Er det HELT umuligt, evt. med en lovlig måde at omgå det?

-----

Tak for dine kommentarer omkring den generelle vejledning, som er sendt dig omkring reglerne for selvstændig bibeskæftigelse samtidig med efterløn.

Du nævnte i din første mail af 18-07-2013, at du har tanker om at drive e-handel via en webshop. Hertil kan vi oplyse, at der med stor sandsynlighed ikke vil blive givet tilladelse til denne virksomhed, da en væsentlig betingelse for at drive selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse samtidig med efterløn er, at virksomheden skal være underlagt en ydre afgrænsning der sikrer, at det maksimale timetal og den maksimale indtægt ikke overskrides.

Når der er tale om en ydre afgrænsning er praksis fra Ankestyrelsen, at den erhvervsdrivende under ingen omstændigheder selv må have indflydelse på, om det er muligt at drive virksomheden og i hvilket omfang.  

Et eksempel: Et landbrug på nogle få tdl. kræver en begrænset tidsmæssig indsats og kan "kun" give et begrænset udbytte. Den ydre afgrænsning er her arealet, som den erhvervsdrivende ikke umiddelbart kan ændre på.

Et andet eksempel: En webshop har principielt åbent altid, idet nettet er døgnåbent. Der er derfor ikke nogen ydre afgrænsning på arbejdsindsatsen. Det samme gør sig gældende omkring indtjeningen. Her er der heller ingen ydre afgrænsning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja man kan diskutere om loven er god eller dårlig, men jeg synes svaret virker helt i tråd med det jeg selv har fået at vide på et stort efterlønskursus for min hustru.

Det er lidt som dagpenge - og så bare skruet op til endnu vanskeligere - for som svaret beskriver, så er bibeskæftigelse for efterlønnere klart vanskeligt hvis ikke det er meget klart afgrænset hvad det kan betyde i tid og penge.

Jeg må derfor sige, at det svarer til det jeg kender til i forhold til muligheden for at afgrænse men du kan læse ganske meget mere her

https://www.borger.dk/Sider/Efterloen-og-selvstaendig-virksomhed.aspx

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for duplikken, som vel kun bekræfter det jeg har fået at vide.

Det tyder dog ikke på, at a-kasse og ankestyrelse har realitetssans. At internettet holder åbent 24/7 betyder jo ikke nødvendigvist, at jeg også arbejder døgnet rundt. Jeg vil - ud over etableringsfasen - typisk ekspedere mine ordrer i dagtimerne.

I øvrigt kan det jo være ligegyldigt om jeg arbejder en enkelt time fra kl. 21, så længe jeg skriver den på, så den kan blive modregnet. Den store forskel på efterløn og dagpenge er jo, at på efterløn skal man ikke stå til rådighed.

Man må gerne have bibeskæftigelse, f.eks. have et hobbylandbrug. Her er der udarbejdet skemaer over hvor lang tid det tager at fodre en gris, høste en hektar korn, føre regnskab m.m.

Nå, nu begynder jeg jo at diskutere rimeligheden og det før, som du skriver, ikke til noget. Jeg må blot konstatere, at jeg er dømt til inaktivitet, men mindre jeg eller andre kan se en konstruktion, hvor jeg kan gøre det lovligt og opfylde betingelserne.

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Alderspræsidenten:

Det samme gør sig gældende omkring indtjeningen. Her er der heller ingen ydre afgrænsning.

Surt, at man ikke kan få lov til, at foresætte selvom man er frisk nok til det.

Men lige netop denne del af det, kan du sagtens selv styre.

Hvis du anvender VSO og blev sørger for, at dine hævninger inkl. skat er under grænsen på de 250.000 kr (mener jeg det er), så vil du kunne fremvise et overskud under grænsen.

Så hvis du kan få dem overbevist om, at selvom det er et webshop, så kan du kun arbejde x timer om dagen pga. dit helbred ol. og så lige forklare dem om VSO, ja så kan det måske godt lade sig gøre.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Konradsen:
Surt, at man ikke kan få lov til, at foresætte selvom man er frisk nok til det.
Ja, især da det er blevet så moderne at piske folk til at blive længere på arbejdsmarkedet.
Kristian Konradsen:
Hvis du anvender VSO og sørger for, at dine hævninger inkl. skat er under grænsen på de 250.000 kr (mener jeg det er), så vil du kunne fremvise et overskud under grænsen.
Dét lyder af noget. Nu afventer jeg lige om der kommer flere gode kommentarer her, men det vil jeg da helt klart forlægge a-kassen. Mange tak for tippet.

Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, der er aldrig kommet noget godt ud af politik. Jeg vil anbefale at du laver virksomheden i en andens navn. Har du ikke børn der kan hjælpe dig med det?

Fede malerier en blog om malerier

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Fede Malerier:
Har du ikke børn der kan hjælpe dig med det?
Konen er sygemeldt og det ender formentlig med revalidering eller invalidepension og papbørnene er ikke danske statsborgere, så nej ... desværre. Min gamle mor på 81 kan nok ikke bruges ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tø-hø, så skete det der ikke må ske: Glemte at logge ud som iVinkel og ind som Alderspræsidenten. Ak, ak ;-)

Seneste nyt fra a-kassen:

Du har mulighed for at afprøve projektet frem til den dag, din dagpengeret udløber. Det sker den 3. november 2013. Det betyder, at du, hvis du fortsat ønsker ydelser fra a-kassen, senest skal overgå til efterløn fra den 3. november 2013. Hvis du udsætter din efterløn for at forsøge at få gang i din virksomhed til efter den 3. november 2013, opfylder du ikke beskæftigelseskravet, og dermed har du ikke ret til efterløn.

Du kan genoptjene et nyt beskæftigelseskrav, hvilket gøres ved enten at være i fuldtids lønmodtagerbeskæftigelse i mindst 1.924 timer, eller drive selvstændig virksomhed i væsentligt omfang i mindst 52 uger.

Omkring den selvstændige virksomhed skal det i denne situation godtgøres, at der dels har været præsteret en arbejdstid der fuldt ud matcher en fuldtidsansættelse som lønmodtager og dels at arbejdsindsatsen også afspejles i virksomhedens indtjening.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

De firkantede efterlønsregler betyder desværre også, at vi f.eks. har svært ved at tiltrække efterlønnere til mindre jobs i vores virksomhed. Det er kedeligt, for med en fleksibel ordning samt en rimelig modregning i efterlønnen ville det jo være win-win-win for alle parter: Efterlønsmodtageren, arbejdsgiveren og samfundet.

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Malerfirmaet Engholm V. Maria Padua Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kender 1 der stillede efterlønnen i bero i 3 år, uden problemer

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)