Hej Aminoer Nu er jeg kommet så langt at jeg har besluttet mig for, så småt at starte min egen virksomhed op inden længe. I helt korte træk bliver det en lille webshop, hvoraf jeg ikke regner med en forventet omsætning på over 50.000 kr. det første år. Men alt hvad der nu medfølger ved at have en virksomhed har skabt forvirring, og jeg ønsker derfor og hører nogle af jer hvad mine første skridt ud i iværksætterlivet omhandler, punkt for punkt - og gerne i detaljer Gerne helt ned i det helt basale, jeg tænker selv som følger, men skal der tilføjes noget hvis man tænker f.eks. 3 - 4 måneder frem i tiden, og har jeg glemt noget ind i mellem mine punkter? 1. forretningsidé Jeg har min forretningsidé Min forretningsplan er under udarbejdelse. 3. virksomhedsnavn Jeg er stadig på jagt efter et navn til shoppen. 4. Køb af domæne ... derfor venter jeg også med køb af domæne. 5. CVR-registrering Bør jeg CVR-registrerer mig, selv om jeg ikke forventer en omsætning på mere end 50.000 kr. det første år? 6. Revisor Skal jeg finde mig en revisor, eller vil dette ikke være nødvendigt for en virksomhed af min størrelse? Håber jeg kan få nogle gode input fra jer alle derude - og skriv endelig hvis de givne informationer er mangelfulde ift. en vurdering fra jeres side. - Lukas Eeken |
du skal registrere dig på forventning om at kunne overstige 50.000 kr på 12 mdr. Ellers risikerer du moms på det du ikke lagde moms på + bod, så det er ikke noget med først omsætte 50 t og så registrere, men på forventning, men du kan jo vente til du når ca 3000 kr per måned og ser en stigende omsætning, for så kan du jo regne med at kommer over 50 t på 12 måneder i træk - læs: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html
Fordelen er, at du som registreret ikke risikerer bøvl med 50 t og at du jo kan trække moms fra dine rene virksomhedsomkostninger + nogen vil mene det giver lidt mere seriøsitet - bagsiden er, at du skal lægge moms på dine priser, hvilket til private gør dig dyrere
Det regnskab du skal føre og bruge til indberetning til skat er i princip, bortset fra momsdele det samme
Du behøver ikke en revisor men jeg vil anbefalde dig at finde en økonomiperson der kan sikre, at du trækker det korrekte fra og får din moms korrekt + evt hjælper med årsafslutning og skat. Søg gratis hos www.agera.dk efter sådan en - Kan være en revisor men kan også bare være bogholder
Du kan også bruge din opstartsfase til sonderinger med din bank hvis du skal ha erhvervskonto o.l
god vind